|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Dessa frågor om olja har varit upp många gånger, och börjar bli mååååånga inlägg man läst om vilken som är bäst. Men jag forsätter eftersom jag efter sökning inte hittat något direkt svår på denna fråga. När jag för ungefär 20 mil sedan köpte en 318i med m40 valde jag nästan direkt gör ett oljabyte. Och snabbt märkte jag att oljabytena inte direkt skött på bästa sätt(olja jag hällde i blev redan efter 5 mil svart). Så jag tänkte nu kör ett mellan 50 - 100 mil till sedan gör ett oljabyte(då bör jag fått motorn ganska ren). Men nu till min fråga, jag hällde i AGROL SPECTRA (5W-40; API SL/CF) vi mitt första oljbyte. Efter detta märkte jag att knackningar ökade i morgon(utöver det att olja blev svart). Så nu undrar jag om det gör någon skillnad i att hälla i AGROL NOVA (10W-40; API SL/ CF) vilket är en delsyntet? då framförallt gällande tickande och sådant. Eller ska jag hälla i AGROL SPECTRA igen? Och kanske hoppas på att med renare motor och ny olja så blir det bättre. Kan även tillägga att bilen rullat dryga 17000 mil... Och jo jag vet allt detta med tickande, knackande, kamrem och kamaxel på M40 motorn. :-) Tack för svar. | |
|
Ja...Ett antal oljebyten efter varandra KAN hjälpa dig. Du har ju en motor med ventilspelsutjämnare som sköter ventilspelet så att det blir det rätta..Har du nu haft otur så har dessa satt igen pga att bilens tidigare oljeservicar skötts sämre än normalt,vid extrem our så har allt för mycket skit nu satt igen dessa små oljehål så att detta nu inte fungerar optimalt. Jag tror att efter ett "sköljoljebyte" återigen kan hjälpa dig. Oljan du använder i detta fall spelar mindre roll,men pyttsa i helsyntet efter detta ytterligare oljebyte. I värsta fall så kanske du måste byta ut dessa ventilspelsutjämnare OM det inte blir bättre. JAG tycker med fördel också du kan göra en s.k. "Bilstein Engine flush" som finns på en del verkstäder om det inte blir bättre,dvs en rengjöring invärtes med en speciell metod.Kostar väl ca 1000kr+olja o filter.. Då får du motorn extremt ren och förhoppningsvis med mindre oljud..ev. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaret. Och jag håller helt och hållet med dig att det behövs en "Bilstein Engine flush" skulle passa bra. Men tyvärr har ekonomin inte varit med mig just nu så detta har blivit skjutat framåt i tiden. Tanken att göra där finns med hela tiden. Därför har jag nu istället valt att göra ett extra oljabyte, och köra en sköjning nästa gång det är dags för riktigt oljebyte.. om 500 eller 1000 mil. om inte tidigare beror helt på penga flödet. :-) Men du tycker att jag ska satsa på helsyntet när jag gör mitt slutgiltiga byte och inte sätta i delsyntet? Ska även försökta framöver lyfta ventilkåpan och kolla på kammen. För jag fick anmärkning från BMW vid kamremsbytet om att den kunde vara nött. Men det är ju också med en nya salt innan man kollat själva. |
|
|
Ok...Är kammen nött då har du ju "Tickandet/knackandet" som ett brev på posten...tyvärr. Knackandet är det från "de övre regionerna" ? Mvh Janne. |
|
|
Som sagt, det är fortfarande bara en anmärkning på pappret från BMW och inget jag kollat upp själv. Japp, är kammen nött då kommer ju så klart knackandet därifrån. Det som gjort att jag börjat fundera är om det är mer än bara kammen som gör ett tickandet är att det kommer väldigt ojämt. Det är inte en tickande/knackande regelbundet. Utan kommer i våger och i bland försvinner det (så gott som helt och hållet). Vid startning och tomgång så hör jag en mindre knackandet/tickande ljud vilket lär komma från kammen men det är inte samma ljud som hört under körningen vilket gjorde jag jag tippar på ventilspelsutjämnare eller liknande. Och sedan att när jag testade bilen innan jag köpte den tyckte jag knackandet/tickandet var mycket mindre, och blev mer efter oljebytet. Jag har inte lyssnat exakt var från alla ljud kommer, massa nytt under huven när man själv är van vid en Saab 900 utan insprutning. |
|
| kör själv med agrol helsyntet i min 520, hörs inget alls från hydrallyftarna på den! kammarna är inte världens bästa på m40, inte motorn heller för den delen, så mycket viktigt att sköta oljebytena OCH kamremsbytet då motorn är felkonstruerad angående transmissionen. | |
| Har sedan -91 kört på fin helsyntetolja i min 318-89 och ändå fått lite tickljud. För 4-5år sen fick jag tipset att "gå ner" till delsyntetolja och nu kan jag nog säga att tickandet är i princip obefintligt på den efter 28000mil. Men som alltid är servicen A och O för en motors livslängd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.