|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla kunniga! De e så att min fläkt har börjat kvittra som en fågel på steg 1 och 2 kan även ge ifrån sig mystiskt ljud på steg 3. Någon som har en aning om vad de kan vara och hur man fixar problemet för man blir ju tokig! TPFH | |
|
Jag har haft samma problem på E30 och E28, och nu börjar det komma lite på min E36 oxå. Den enda lösning är tyvärr att byta kupefläkten. /Jonas |
|
|
Byt inte fläkt innan ni provat följande: Ta en eller några droppar olja på axeln till fläkten på varje sida där den går in i lagret! I min förra Compact började fläkten "kvittra" på lågt varv och då gjorde jag som ovan - gnisslet försvann och kom inte tillbaka så länge jag ägde den i alla fall. Innan jag gjorde detta frågade jag givetvis BMW-verkstaden hur man fick bort ljudet och svaret var att "man nog var tvungen att byta hela fläkten"....själv är bästa dräng - man har inget att förlora på ovanstående "operation" (fläkten satt inte lättåtkomlig, men det gick med vilja våld och vasselin, utan att demontera den!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
yttryck |
tydligen så når man kupéfläkten enklast via torpedväggen.. jag fick ett tips av en person här på forumet, sök under kvittrande kupéfläkt så hittar du nog den länken. jag har samma problem och ska ge mig på problemet så fort det blir bättre väder då ska jag se ifall en smörjning kan hjälpa. min bils kupéfläkt kvittrar bara ibland och bara vid låg fläktbelastning, så fort jag ökar hastigheten så försvinner kvitterljudet. |
|
Visst, pröva å smörj upp fläkten, min erfarenhet är att det börjar låta igenom, om int3 genast så inom nåra veckor... men det kan ju def. vara värt att pröva. /Jonas |
|
|
Man tackar för tipsen! Blir nog till att försöka sig på att smörja upp kräket men de får blir en varmare och soligare dag!! |
|
|
finns det inte risk att remmen hoppar ur om man smörjer det? Bildoktorn sa att man skulle ta stearinljus och hålla det mot insidan av remmen när fläkten var i rörelse...har provat det ch det funkar. Stearinet stelnar så fort motorn svalnat och remmen är stilla...men smälter när det blivit varmt...kanonresultat. Lycka till ! |
|
|
jarivan..nu är du nog ute och cyklar..Det är kupé fläkten som diskuteras.Inte fläkten framför kylaren.. hjorten |
|
| oops sorry då :P | |
|
Jarivan, inte om remmen är korrekt spänd! Det är inte friktionen som håller remmen på plats utan det faktum att remskivan är skålad och inte ger remmen något utrymme att vandra i sidled. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.