|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Min bror funderar på en BMW. Han är sugen på en E46 Touring. Jag vet ingenting om den bilen.... - Positivt? - Vad ska han titta efter? - Vilka modeller ska han undvika? - Problem? Är fyrhjulsdriften bra? Hjälp! | |
|
E46 tidiga modeller 98/99/00 är en katastrof för tex 328 or... 1. Chassit är för vek för motorn, kolla upp vänster bak axel efter rena sprickor i chassit vid fästnings punkten för bakaxeln!!!! + 15 000 milare Det finns dock ett fabriks garanti utfärdat från Munchen att samtliga bilar med sprickor skall åtgärdas gratis men i Sverige vill dem inte veta av detta ;) men jag vet inte om garantin gäller efter +6 år gamla bilar? 2. Spindelleden konstanta glapp finns ingen rätsida på denna punkt! det är bara att byta ut dem med jämna mellanrum vilket gör det hela till ett otrevligt dyrt ägande! 3. Bakvagns/Fram bussningar som går sönder och orsakar instabilitet (farligt) bara att byta med jämna mellanrum.... 4. Fram bromsarna är underdimmensionerade och slår sig skeva pga div överhettning? rekomenderar att byta till slitsade skivor för att undvika slagna skivor och onödiga vibrationer i ratten!!! 5. lätt att få vibrationer i ratten pga samtliga punkter som har nämnts vilken av dem som är orsaken ;) ja de ni, 6. För +10 000 mil eller 6 år + se upp för läckage i kylaren, dem håller i ca 6 år 7. Bagage luckan rostar, leta efter bubblor i lacken särskilt runt nummerplåten eller handtaget!!! rost skydds garantin gäller endast 6 år för dessa modeller, har dock förlängts med 12år nu med den nya karossen. Bortsätt från det så är det en skit rolig bil ;) (men....) 328 är nog den mest balanserade modellen av samtliga 3 serier. avstämd för komfort och långfärdskörning ute på kontinenten (klockren) Själv äger jag en E46 328 99´ 17 000 mil, gissa om jag har råkat ut för samtliga punkter eller ??? Jag kör o andra sidan 3000 mil / år Vinter/Sommar och gärna skiten ur den oxo ;) Men va faan det är juh en BMW (pizza räääcer) Och var bered på ur usla servicar hos BMW auktoriserade värkstäder, jag själv har börjat serva bilen i tyskland under semester resorna ;) Kanon service och billigare, kan boka samma dag eller någon dag innan inga kö tider där inte. Lycka till //Rop |
|
|
Glömde att tillägga dessa problem gäller dem 6 cylindriga modellerna i sin helhet (320),323,328 //Rop |
|
|
Köp från 2001 eller senare. Från 2001 är framvagnen förbättrad på flera punkter (mindre problem med styr- och spindelleder). 2002 har facelift. Rostproblemen lär vara likartade på samtliga. En extra rostskyddsbehandling rekommenderas alltså (får du för 4000-10 000, lite beroende hur / vem som gör den). M-testa helst, framförallt om du köper privat. Jag är hittills helnöjd med min (peppar, peppar...). MVH Per |
|
| Jag håller med Robertg71.Jag har en 328 Touring -00 som jag har haft i 3.5 år.Jag har bytt spindelleder som jag bytte när bilen var mindre än 3 år gammal, fick bra pris för bmw goodwill (trots att den är importerad).För ett år sedan fick jag ett lustigt ljud,jag tyckte det lät som ett läckage vid grenröret.Jag lämnade in bilen på BMW och påtalade att jag trodde att grenrörspackningen hade gått eller att det var en spricka i grenröret.Dom hade bilen 3 gånger innan dom hittade felet. Dom trodde det var en kattalysator, innan dom hittade felet och bytte det ena grenröret.Dom försvarade sig med att datorn inte reggistrerade något fel, och det var nog inget fel heller för värdena var bra och den gick igenom bes,men ljudet var jävligt irreterande.Bussningarna i bakvagnen har jag bytt liksom dom övre stötdämparfästena i bakvagnen i samband med att jag bytte stötdämpare. Men jag är helnöjd med bilen men inte lika nöjd med dom auktoriserade BMW värkstäderna.Lycka till och hoppas din bror köper en BMW! | |
|
Ville bara precisera, framvagnsförbättringarna finns inte på alla 2001 modeller. På 330 kom dessa ungefär från april framåt, och på övriga modeller i och med årsmodell 2002 (hösten 2001). Ett ganska enkelt sätt att kolla är med styrningen, vrid ratten fullt åt båda hållen och räkna varven. Uppgraderade bilar har 2.8 varv och gamla bilar ca 3.2 varv från sida till sida. Precis som BMW-Per skulle jag varmt rekommendera en "uppgraderad" bil. Har också råkat ut för de flesta saker Robertg71 nämnde + några andra problem. Inga bromsproblem och har (hittills) bara bytt motorhuven för rost, men i övrigt... |
|
|
Får fylla på med mindre negativa kommentarer. Tycker att min E46 Touring uppfyller mina krav och fungerar utmärkt utan ovannämnda vibrationsproblem. Bilen känns mycket solid fast den är 5 år och 10000 mil gammal. Dock har jag som många andra fått utnyttja rostskyddsgarantin på huv och lucka. Plus är körglädje, utseende, kvalitét och känslan i interiören. Minus är bränsleförbrukning i stad. |
|
|
Jag skall snart sälja min 330i E46, men har varit mycket nöjd med den under de tre år jag haft den. Felfri har den inte varit, men reparationskostnaderna har varit små. Byte av spindelled fram gick på Godwill, byte av motorhuv (rost) skall göras på garantin i morgon, byte av kamaxelgivare kostade c:a 1300:-. Ett vanligt problem har varit vibrationer vid bromsning vinterid, vilket dock har gått att åtgärda genom att plocka loss ok och belägg, göra rent och smörja upp i samband med byte till sommarhjul. Jag ställer gärna reparationskostnaderna i relation till bensin, värdeminskning och försäkring. Då är reparationskostnaderna nästan försumbara och inte någon gång har bilen svikit mig (vilket dock är vad man har rätt att förvänta). |
|
|
Min 328-98 funkade utmärkt. Bytte termostat, var nog det enda jag hade problem med (ägde mellan 7000-12000 mil). Däremot var det klassiska lackproblemet ett faktum. Men det är väl likadant med dom nya vad jag förstår. Min 05:a hade jag inte ett enda fel på under dom 3200 milen jag ägde bilen men det säger kanske inte så mycket. |
|
|
Jag är mycket nöjd med min och har inte haft några större bekymmer ännu, förutom en gummilist som släppte vid förardörren och ett blinkersglas där kondens bildades. Båda sakerna utbytta på garantin. Trevlig bil som kombinerar sportiga köregenskaper och komfort! Jag skulle rekomendera en faceliftad modell (02-05), förutom att den ser modernare ut så verkar de klara sig bättre när det gäller barnsjukdomarna. Jag provade en del tidiga E46or (98/99) 2003 som rullat 6-8kmil och ingen av de jag testade kändes lika tighta som min nuvarande 04 som rullat knappt 5kmil. |
|
|
Jag sålde min 330ci för två veckor sedan. Jag hade den nästan 3,5 år, körde 6000 mil, innan dess hade den en ägare i Tyskland. Jag drabbades inte av varken rostproblem eller spindelledsbyte. Inget "mekaniskt" bytt överhuvudtaget. Bilen hade gått nästan 8800 när jag sålde den. Det enda som visades sig nu (som jag faktiskt inte hade upptäckt, utan istället köparen...) var att vid hårda inbromsningar så drog den lite snett, vilket kanske betyder att det snart är dags att kolla/byta bromsbelägg/skivor. Men kontentan är alltså att den fungerade utmärkt under hela tiden jag hade den. / Mvh Joakim Min fd: Länk |
|
|
Tackar så hemskt mycket för infon...Märkesbröder kan man lita på! Nu får vi se om broder hittar något bra! |
|
|
Luftmängdsmätaren bytt, tror den heter så. 4500skr Kylaren bytt 3200 skr Annars helnöjd med den. |
|
|
Men den har dock fått mycket kärlek oxå. *L* Tvättad en gång i veckan, vaxad 3 ggr /år och servad regelbundet. Länk |
|
|
@BMW lover: Väldigt fin bil du har... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.