|
|
|
|---|---|
|
En 540 touring är väl vad alla familjefäder önskar sig eller? Jag är ute efter en dylik från 94-95 men är osäker på vilka risker som finns. Begagnat är alltid begagnat, men vad skall man speciellt se upp med? Drivlina, elektronik, avgasrening, hjulupphängning...Jag är övertygad om att ni i expertforumet har massor med råd att ge en osäker men hk-kåt spekulant. Pjäxan-i-källarn, eller riktiga karlar backar inte för 250+...;-) | |
|
Ett tips är att skaffa en manuell, det är betydligt billigare att ersätta en manuell låda än en automat, något att tänka på vid köp av beg bil. Av egen erfarenhet vet jag att 540iT e34 är otroligt ql och mycket snabb med manuell låda! Kan verkligen rekomendera den! Kan tyvärr inte så mycket om just 540, har ägt 530i 93:a själv innan, kostar lite extra att köra v8 jämfört med sexa, men det är inte extremt anser jag. /Simon |
|
|
Eller köp en äldre som inte har lika känslig växellåda. Efter att ha bytt programvaran i automaten så växlar den jättefint. |
|
|
druid... Att köpa en äldre 540 Touring än -94 lär bli knepigt. Dom kom nämligen just 94. Mvh. Micke Olsson |
|
| Det råder alltså ingen tvekan? Bara att handla? Min erfarenhet av GTI-bilar, oavsett fabrikat, är att dom gått rätt hårt. Typiska tecken på detta att leta efter? Och hur är det med bensinförbrukningen, ärligt talat... | |
|
Jag stod i valet och kvalet när jag skulle bestämma mig för vilken jag skulle ha. En 525, 530 eller en 540. Det blev att gå halva vägen. En 530. Jag ångrar mig inte en sekund! Den bästa bilen jag ägt. Lite dyrare än 525 och lite billigare än 540. Den drar väl 1,2-1,3 liter/mil i snitt. Att gämföra med min gamla Volvo 944 turbo -91 som ville ha 1,0-1,1. Den skillnaden är löjlig när man sitter bakom ratten på en bil med V8. Kolla gärna på min sida. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Kan upplysa dig om att 530 med v8 endast drar marginellt mindre än motsvarande 540. Jag skulle tro att en manuell 540 är snålare än en 530 med automat, framförallt om man kör mer än 10% stadskörning, som jag tror att de flesta gör i praktiken. /Simon |
|
| Gå in på 540touring.nu och maila Niklas - han vill sälja sin 540 touring (den på bilden), verkar vara en bil i bra skick. | |
MGL |
Jag har haft diverse BMW med 4/6 cylindrar,köpte min första Med V8 förra sommaren (540IAT-95)hade en 530I-90 med (6 cyl) innan den.Jag trivdes bra med den bilen frånsett att det saknades lite kraft, men 540 är en helt annan bil gällande komfort,prestanda.Jag är mer än nöjd med 540, det är inte den sista BMW med V8 i min ägo.Gällande bensinförbrukning så ligger den på ca 1,1-1,15/mil vid landsväg (vid snålkörning 1,01-1,05) vid blandad körning 1,2-1,3 l/mil (ca 1 dl mer än de 3-3,5 l sexor som jag haft) Mitt råd köp 540 du ångrar dig inte, men köp ej första bästa titta på flera så du kan jämföra emellan ty det finns en hel del i mindre bra skick. MGL |
|
Lådan som det varnas för är den adaptiva och har endast 2 körprogram. Den satt inte i de första årsmodellerna av 540:n som har 3 körprogram: Sport, Ekonomi och Vinter(märkt med en stjärna *). En manuell är rätt mycket mer sällsynt och därmed dyrare. Kolla servicebok vid köp, silentblocken är en klassisk BMW-sjuka, och speciellt för V8:an gäller att skruvarna för oljepumpen kan gänga upp sig vilket resulterar i oljeläckage. Lyssna på motorn, går den ojämnt på tomgång kan ett membran i bakkant på insuget var spräckt men hör du också ett oljud i framkant på motorn så kan det vara kamkedjan/spännaren som behöver bytas och det kan kosta, vad jag hört, 8-10 tusen. Annars gäller bara sunt förnuft som vid alla bilköp. Titta, lyssna och var kritisk! Hittar du en schysst bil så har du många roliga stunder framför dig. Lycka till! RAWLAW Words of wisdom: *Second place is the first loser! *Only the one competing can win. *If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home. |
|
|
Tack skall ni ha för alla goda råd. Jag känner mig otroligt stärkt i tron om att 540 är ett bra val Pjäxan-i-källarn, eller riktiga karlar backar inte för 250+...;-) |
|
|
Det som står under bmwpower.nu-"Köpguider"-"Begagnat-guiden"-"Att se upp med på vissa bilar"-"V8" är följande: Bultarna som håller oljepumpen lossnar på 3.0 och 4.0. Svårt att kontrollera på plats men bör åtgärdas om det ej är gjort. Membran i insuget går sönder på tidiga modeller. Kostar cirka 1500:- att byta. Kamkedjan blir uttänjd. Ojämn tomgång och rassel från motorbröstet. Kostar cirka 8000:- att byta. Står också en del om adaptiva automatlådor. www.malte-racing.com |
|
| Har själv en 540 dock en sedan -95, vid 18000mil byttes koppling, och tydligen vanligt runt det miltalet och det kostade ordentligt efterssom det är så pass mkt effekt. Nu senast så byttes det blandarsoder och det kostade det med, men annars så har jag och är en lycklig ägare till min 540, ska nu uppgradera mina bromasr lite, det blir 4 kolvsok fram, det rekomenderas skarpt. | |
|
Färddatorn min visar mellan 1,08-1,11. Har aldrig nollställt den sedan jag köpte bilen. Kör väl mer landsväg än genomsnittet skulle jag dock tro ? |
|
|
jenscladius, vad kostade kopplingbytet? Vad menar du med blandarsoder? Vad gick det på? Vad det nu var för något? Har en liknade bil som din därför är jag nyfiken?Min har gått 15000 och är en sen -94. full fart spar tid |
|
|
Kopplingsbytet kostade ca 6-7000:- blandarsonder tror jag det hette och det är en del som blandar soppa och luft till motorn och den tillsammans med steg 2 service kostade ca 10000:- så den tror jag kostade ca 5-7000:- att byta. Men observera då att jag har en 540 och där kostar kopllingen mycket mer att byta än på t.ex en 520 där urtrampningslagret bara är en bråkdel så stort på. Nu håller jag på med bromsbyte, det blir 4 kolvs ok från en 750 fram och ny skivor och belägg runt om, det kommer att kosta ca 12000:- Visst vissa priser är lite dyra men verkstan är jävligt bra men dyra, men visst jag betalar gärna för den service jag får, för händer det ngt så fixar dom det direkt om de inte måste beställa sakerna, men då tar det max ett par dar extra....... Fråga mer om du vill. |
|
Ampe |
Skulle nog tro att du menar "lambda sonder" MVH Ampe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.