|
|
|
|---|---|
|
Är i antågande att beställa en ny bil och kikar på 3-serie Touring som en kraftig kandidat. Det lutar åt antingen en 325 eller 330, beroende på vad ekonomin tillåter. Men skall man satsa på en med fyrhjulsdriften eller inte? Såg att den är aningen långsammare 0-100 km/h, men måste va riktigt kul på vintern! Så, är den roligare att köra med fyrhjulsdrift, eller är den extra tyngden bara "i vägen"? /Jocce | |
|
Det beror väl lite på vad du tycker är kul; att accelerera fort eller att köra med bredställ i varje kurva ? Det är oftast enklare och tryggare att sladda med en bakhjulsdriven bil. Du måste trycka på mer i en fyrhjulsdriven bil, och farten blir ganska hög. Var igår ute och buskörde bort sista (?) snön på småvägar med min 328 och kompisens Subaru WRX STi. Jag kunde köra med sladd genom nästan vilka kurvor som helst, medan Subarun definitivt kräver mer utrymme (eller mycket högre fart, vilket lätt blir farligt). Men visst är det skojigt att dra iväg med alla fyra spinnande, och det är ingen fråga om vilken bil som tar sig fram snabbare :) En fyrhjulsdriven 330 verkar i och för sig lite enklare att sladda med (har bara provat en gång) pga jämnare vrid på låga varv och snabbare gasrespons utan turbokick. Säkert riktigt kul på vintern, men personligen skulle jag ändå hålla mig till bakhjulsdrift för enkla kicks :) Sedan är det såklart en annan sak ifall man kör mycket i sådana förhållanden där fyrhjulsdriftens extra stabilitet och framkomlighet behövs. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.