AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.106

Hämta en ny bil - vad skulle du göra vid leverans?

Sida 1 av 2
Ska hämta min nya bil vilken vecka som helst nu (den är lite sen...)

Nån som har några tips på vad man ska kolla och göra när man hämtar den eller innan?

Hittade den här listan på en annan site:

Länk

men den känns lite överdriven och amerikansk eller vad tycker ni?

Det enda jag kommer på är att kolla att den har all utrustning som finns i kontraktet och provköra den och se att den känns bra att köra. Men nån snart person har säkert några bättre tips och trix?

Tack!
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Jag skulle nog förbättra rostskyddet om det är tänkt att du ska ha kvar bilen under lång tid. Tror att man har igen det..

Mvh/Palle
tycker att den listan är mycket bra! jag håller bara på med gamla häckar och skulle aldrig köpa en ny bil, men köper man en ny bil så skall den ju vara precis det! ny och utan några fel eller defekter, punkt! många tycker säkert att det är tramsigt och dumt att nästan skruva isär bilen för att kolla så att allt är ok, men det tycker inte jag! lägger man dom pengarna som det ändå kostar skall man få det man betalar för!

Som det också nämns, fråga säljaren! säljaren skall ju kunna bilen och ska utan problem eller protest visa dig hur allt funkar, var grejorna finns osv...hans och firmans rykte hänger ju på det, samt att behålla dig som kund. Jag hade definitivt använt jänkelistan som mall! som sista punkten i den listan kan man ju tillägga att allt som man kommer överrens med säljaren om som inte finns i klartext på papper eller kanske är luddigt formulerat, det skall man se till att ha på papper! kan ju vara så att om det blir strul och säljaren kanske slutat eller har ändrat sig så står du där, men finns allt på papper så är det bra mycket enklare.

MVH
Johan K
Jag tycker Amerikanens lista är bra, jag skulle göra ett tillägg; Garanti att bilen är krockfri, många nya bilar blir skadade i frakten, något som jag inte kan acceptera utan vidare, så tar reda på det.

Mvh Stephan
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Hmm
Tycker detta verkar vara extremt överdrivet på gränsen till patetiskt!
Åk och hämta Din nya bil, och tuta och kör! Bilförsäljaren ordnar ju med försäkring mn. Lycka till!

BMW CS #5139
En sak som man hör mycket om på amerikanska poleringssajter är Dealer Installer Swirls, alltså polerrosor från när de gör sin sista polering.
De polerar väl alltid bilarna innan bilen går till kund, repor kommer väl under transport oavsett hur man gör..

I USA verkar det vara ovanligt vanligt att bilhandlarna är sopiga/slarviga med sin polering, så kolla lacken! Acceptera inte att det finns polerrosor!

/M
Varför är det överdrivet att vara noggrann? Det handlar ju ändå om rätt mycket pengar.

Två fall där det blev fel i beställningen, ena gången en Renault Scénic beställd med Klimaautomatik, levererad med A/C, köparen kollade inte vid överlämnandet = ingen upprättelse.

Andra fallet en Volvo S40 2,0T beställd med klimaautomatik, levererad utan någon kyla, upptäckt av köparen = nybeställning med rätt spec. samt lånebil under tiden.

Vi Bilägare köpte en VW Polo, där motorhuven rätt snart började rosta, något som förvånade dom, förklaringen kom senare, bilen hade blivit skadad i frakten, vad jag minns blev skadorna inte lagade eller bara hjälpligt.

Mvh Stephan

Håller med om att man ska kolla lacken NOGA ... det är svårt att komma en vecka senare och klaga på repor i lacken, bilhandlaren kan alltid skylla på att de uppkommit efter uthämtning. Jag kollade inte så noga på en ny E46 som jag köpte och upptäckte tre ordentliga repor på högra bakskärmen några dagar efter leverans. När jag hämtade ut den så var säljaren väldigt snabb med att kryssa i att bilen var kontrollerad av mig, fast jag i princip bara gått ett varv runt bilen och tittat på fälgarna, i efterhand så misstänker jag att de var medvetna om skadan och mörkade den.

Kolla alltså väldigt noga efter lackskador och repor på rutor/fälgar/lyktor. Det mesta annat kan man klaga på i efterhand.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kan tillägga att en viss BMW åf i sthlmsområdet lämnar ca. 20 - 30 NYA bilar varje vecka till en viss lackfirma i sthlmsområdet pga skador under leverans...
e34briliant:
Oj jäklar!
Det måste ju betyda att de säljer minst 20-30 nya bilar i veckan! Inte illa!

Läskigt att höra att så stor andel åker till omlackering...
/M
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Har jobbat som bilnasare... o skador på lack är vardagsmat.
Ofta så har bilrekonden o göra en bra stund med varje nybil innan leverans o självklart så talar man ju inte om för en kund att det fanns en repa på hans bakskärm... utan snyggar till den så gott det går med hjälp av poleringen eller i värsta fall en omlackering!
Jobbade tyvärr inte med Bmw utan med Mitsubishi.

//Niclas

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Listan kanske är lite överdriven, men i stort så ska man nog vara mer försiktig än de flesta är. Speciellt sådant som gäller det rent optiska; lack, fälgar, plåt. Även kolla däcktrycket direkt kan vara smart. Och, givetvis, om du fått med all utrustning. Det blir helt klart enklare att påpeka att AC saknas direkt än om du kör bilen ett par veckor och sedan märker det.
Har aldrig själv kontrollerat någonting specifikt men visst, det optiska då som lack möjligtvis men att kontrollera bilens alla funktioner låter iaf i mina öron helt patetiskt.
Anledningen till att man köper en ny bil är väl bl.a garantier och åtaganden från åf.
Om man hittar fel på bilen efter man fått den levererad är det väl bara att påpeka detta så det ombesörjs.

Ta dig en runda runt kärran, sparka på gummit, stirra med höjt ögonbryn på bilnasaren, frammana en besvärjelse, och tillägg att "jag vet var du bor minsann" innan du slänger dig i bilen och försvinner i horisonten insvept i ett rökmoln med två lakris spår kvar som påminnelse. So wery premium... ;)
Tycker också listan verkar patetisk... Sorry:)

OK, om det är en begagnad bil, men en ny bil? Vad kunde den ha för fel? Har den fel finns där ändå garanti. Hur som helst måste säljaren få en chans att reparera eventuella fel innan köpet kan hävas.

Det med transport skador kan jag förstå, men cd och speglar!? med för att titta runt i bilen efter vadå?! KGB spionutrustning? Al Qaida? Tomtar? Tandtroll? :)

Jänkare, säger då det...
Förresten, stötte på en serie bilder från Meguiars idag, visserligen en begagnad bil, men det illustrerar det jag talade om tidigare, bilhandlares egna polerare som inte kan hantera maskineriet...

Länk

/M
Jirar
Listan är ju en aning överdriven, dom flesta kunderna brukar vilja ha en liten genomgång utav sånt man tycker är viktigt, sen så brukar dom flesta vilja upptäcka det mesta själva.
Sen så innebär en transportskada inte att man kan häva köpet, självklart skall bilfirman se till att allting blir åtgärdat innan leverans.
Att nån BMW firma i Stockholm skulle skicka 20-30 nybilar på lack i veckan är rent skitsnack, det skulle innebära att t.ex Bmw Solna säljer ca 4000bil/år.
Då räknade jag lite snabbt på att dom skickar 20bil/veckan, så många bilar säljer dom tyvärr inte ens på ett år.
Såna rykten har väl en tendens att gå till överdrift när dom går från mun till mun.
Det tog en jäkla tid innan jag fick min förardörr åtgärdad. Ingen ville ta ansvaret tills jag pratade allvar med verkstadschefen då blev det fart och lackfirman som tidigare inte ville åtgärda ett fel som någon annan orsakat fixade helt plötsligt omlacken på två dar...
Jag hade nyansskillnad på dörren som blivit omlackad nånstans på vägen mellan fabriken och Åf.

Keep Your Distance!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har hämtat 1 ny bil tidigare och får snart ytterligare 1. Men helt ärligt så är jag inte ett dugg orolig för några fel. Bilen är för fan ny, är det nåt fel på den så får dom ju fixa det. Klart som f-n att dom rättar till ev. fel. Och jag menar, vad spelar det för roll att man saknar ev. utrustning direkt vid avhämtning eller när man kommer hem??
Anders S.: Så du bryr dig inte om du får manuell A/C i bilen och senare får beskedet att Klimaautomatik inte går att eftermontera?

Anledning att kontrollera vid leverans, det förenklar hanteringen av eventuella fel, berättelserna om problem vid senare upptäckta fel, bör vara en avskräckning för alla kunder, visst det går att bråka, men hur kul är det, köpa bil ska vara en rolig sak, inte ett besvär, strunta i det är heller inte roligt, hur kul är det att veta varje gång man ser bilen, här lurade dom mig? Visst i ett större sammanhang spelar det absolut ingen roll, folk svälter ihjäl varje dag, och jag är sur över att min Mysticblåa 330Xd är Titansilver.

Mvh Stephan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stephan,
spelar väl typ noll roll om jag ser det vid leverans eller på vägen hem, går ju inte fortare för att jag säger det klockan 2 eller halv 3 ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.