|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som vet om man kan utläsa modellår och/eller tillverkningsmånad ur chassinumret WBANG51080B394295? MVH Maran | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
enligt BMW VIN decoder så är den tillverkad 4/04, dvs en -04:a års modell. om nu inte det är annorlunda för E61 så byter BMW modellår sista augusti. Har du något nytt kul på gång? mvh Johan |
|
Tack Johan, Jodå, en 525iA T där ägaren påstår att det är en 05:a. Någon som vet när 05:orna började tillverkas för E61? Kan det vara en 05:a? MVH Maran |
|
|
E61 525i... moms ... :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
| ? | |
nej, chansen torde vara minimal att det är en -05. inte ens MB och Volvo, som byter först såvitt jag vet, byter så tidigt. De byter sista juni. Förresten, hade de tidiga touringarna också 6-växlad automatlåda? min är tillverkad 11/04 och har det, men den har den "gamla" motorn på 192 hk. Sedan vet jag av en bekant att det har varit massor med problem med de tidiga touringarna. han har en 525 -04 som ett tag var inne på verkstad varannan vecka! så se till att den har gått igenom alla uppdateringar. mvh Johan |
|
Johan, Vet du vilka uppdateringar det handlar om? MVH Maran |
|
nej, vet ej i detalj. det rör sig om lustiga elektriska fenomen. läs även diskussionstråden om E60-E61 längre ner i 5-serieforumet. mvh Johan |
|
Visst kan det vara en -05: a, enklast är att fråga BMW, jag vet inte. Volvo byter precis som alla andra tillverkare när dom vill, varierande beroende av modell och modellår, Volvo bytte till modellår 2004 i mars 2003 för bland annat V70. Volkswagen gruppen "Audi/Volkswagen/Seat/Skoda” har ofta bytt till nytt modellår i maj. Ingen variant av 540i E34 1993-96 årsmodell har 1/9 som start för ny årsmodell, bytet varierar mellan sent i april till senare i september än första. Jag ÖNSKAR ett slut på alla dessa gissningar om modellår/årsmodell, speciellt jobbig är villfarelsen att BMW alltid byter 1/9, var kommer det i från?! Mvh Stephan |
|
| Varför detta intresse av årsmodell? Det intressanta är väl tillverkningsmånad/år och att man håller koll på vilka månader nya chassin och uppdateringar kommer? | |
Stephan, enligt BMW's verkstads- och reservdelssystem byts modellåret 1/9. åtminstone på E46 och E39 och såvitt jag vet E53 (i alla fall baserat på de 2 jag har ägt), enligt den information jag har fått från BMW. men jag VET inte hur det ser ut på E61, därav texten i mitt första inlägg. men nog kan vi väl vara överens om att det är vad BMW säger som gäller? om det nu skulle visa sig att BMW släppte årsmodell -05 redan i mars-april 2004 så skulle åtminstone jag bli väldigt besviken. Enligt min mening är det lurendrejeri att kalla en bil årsmodell 2005 som är nästan ett år gammal när man går in i 2005. håller också med om att årsmodellen BORDE vara ointressant. eftersom hela andrahandsvärdet i Sverige bygger på årsmodeller, så är det tyvärr väldigt intressant. kolla bara på blocket, det går inte att lägga in påställningsmånad utan bara årsmodell. samma sak med motorbörsen. mvh Johan |
|
Stephan: 1/9 enligt Bmw själva och ETK får väl inte ses som något som tagits ur luften eller? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag skulle har mycket svårt att tro att bilen är en -05. På vilka grunder då? Visserligen så kan det ske lustiga saker vid en helt ny modell. Var på Audi Q7 premiär, och den lanserades som en årsmodell 07 redan nu. Men det kan bero på att när bilarna levereras till kund så är det augusti/septembef? |
|
|
Jag har uppgifter på M5 E34, jag tror jag har skrivit dom uppgifterna redan, men vad jag minns, är det ofta har en annan start på årsmodell än 1/9, till exempel 93 årsmodell börjar i slutet av okt/början av nov-92, efter 20 Jahrebilarna, som alla är byggda i okt-92. E38 av 98 årsmodell började tillverkas i maj-97, enligt dokumentet som avhandlade startspärrar "EWS" detta dokument är från BMW. BMW byter när dom vill, jag minns att jag kikade på en 520i E28-88 tillverkad 8706 eller 8707, så redan då byttes det innan 1/9. Den största skillnaden mellan årsmodell och byggmånad jag känner till är Nordamerika versionen av 1991 års M5 E34, start dec-89! Åt andra hållet: 1995 års E34 av Nordamerika version byggdes samtidigt som 96 års Europaversion, det finns alltså 95: or som är yngre än Europaversionens 96: or! Jag kikade på Porsche alldeles nyss, 997 Carrera S uttagen 3/04, modellår 2005. Jag tycker det är underligt med modellårs/årsmodellbyten i början av året, men det är inget enskilda personer kan göra något åt, men som sagt så har det varit länge, Corvette finns inte av 83 årsmodell på grund av att GM tyckte det var lägligt att starta C4: an som 84: a. Mvh Stephan |
|
|
Är bilen tillverkad 4/04 är det väl en sen -04 och ingenting annat.. Självklart så är det viktigt vad bilen har för MY beteckning eftersom detta säkerligen gör ca 30 000kr +- på bilen i andrahandsvärde. |
|
|
Om April är en sen -04, vad är då min som är tillverkad 040831? Hälsn Mats |
|
|
Mitt råd är; Maila/ring BMW Sverige, vet dom inte modellåret, låt dom ta reda på det, det är bättre än våra spekulationer. Mvh Stephan |
|
|
Hej, Jo, jag var i kontakt med BMW Sverige och de bekräftar att det är modellår 2004. 05:orna började tillverkas i september. Vet ej om detta gäller generellt för alla BMW, men det gäller för E61. Bilförmedlingen i Påarp har importerat och sålt denna bil till nuvarande ägare som modellår 05 och vägrar gå med på att det är en 04:a eftersom den är registrerad hösten 2004. Mycket oseriöst! Tack för alla synpunkter. Maran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.