AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.600

Biltema halvsyntet eller Gul Helix till en V8?

Juhas 530i
Min 530 har nu rullat lite över 27 000 mil enligt mätaren i alla fall. Gjorde oljebyte 450 mil sedan med Shell Helix Ultra (helsyntet/ 6oo Nok per 4liter). Efter 400 mil var det dags igen, "Ölstand motor" började lysa och mycket riktigt hade nivån sjunkit under lägsta markeringen. Hällde i 1 liter Helix Ultra och tänkte att 200-300 mil kan man väl åka innan det är dags igen. Nej, redan efter 50 mil var oljan borta. Har märkt att det ryker en del när det är kallt ute, ofta - 20 grader på morgonen när jag sticker på jobb. Har ingen motorvärmare. Och jag har ganska tung fot såfort motorn har nått rätt temperatur.

Ok, eftersom bilen ändå drar en del olja kan man väl lika gärna hälla i nån billig skitolja om man byter lite oftare typ vart 500 mil eller? Både den Gula Helixen och biltemas "halvsyntet" är ju SL klassade så det borde väl gå bra? Här i Norge kostar en dunk med Biltemas Halvsyntet 129 nok, Helixen kostar väl 260. Någon som kör sin M60 med liknande lägprisoljor? Funkar det bra?

Mvh Juha
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tjena har själv en V8 under huven men föredrar den olja som finns på/hos Volvo o den heter Mobil men inte Mobil1. Den är bra o kostar inte mycket typ 200kr/4l. Biltemas olja skulle jag inte fylla på! Hade en Volvo 242 en gång i tiden o vad hände med den behöver jag väl inte skriva?
tung fot kräver riktigt olja!!!

MVH Grabber

52
447
528:n
528i -96
Har kört över 10.000 mil på Biltemaolja med gasen i botten på autobahn med Volvo turbomotorer och BMW 6:or som är bra mycket känsligare än en sur Volvo 240 som tål gammal stekolja...

All denna smutskastning av Biltemas olja är rent nonsens. Säger mera om okunskapen hos en del än oljan...

Kör Du på stekolja, förlåt...Biltemaolja....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det inte är något fel på Biltemas syntetolja!

Prisvärd och bra, även om det givetvis finns modernare/bättre syntetoljor numer.

Skulle tveklöst välja Biltemas syntetolja före vilken mineralolja som helst!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Juhas 530i
Tja Grabber! Oljan du kör med, är den hel eller halvsyntet? Ren mineral? Tror inte den finns i Norge...javisst, tung fot ställer andra krav på oljan men om nu oljan ändå är sl klassad då borde det väl gå bra om man byter vart 500 mil? Mitt poäng är att det känns onödigt att köpa dyr helsyntet för oljebyte (1200 nok) och sedan efter 300 mil behöva börja med påfyllningar a´la 180 norska kronor litern. Om bilen drar 1 liter per 100 mil (min verkar dra mer än det) då blir det 1200 nok plus 7x180 nok på 1000 mil...totalt 2450 nok eller 2900 svenska kronor. Alternativet är ju att köpa i större dunkar men dyrt blir det i varje fall (4x 4 liter 2400 nok). 16 liter Biltemas får man för 516 norska kronor och den har funkat bra i kärringens gamla saab 900. Nu är ju inte en gammal saab 2 liters motor att jämföra med en m 60 men å andra sidan... är M 60n så speciell? Två 1.5 liters block parat ihop? Fyra ventilare? Vilken som helst Toyota Corolla har fyrventilsteknik. Om de håller borde även en M60 hålla eller hur? Eller är jag ute och cyklar?

Sen finns det ju även oljor för bilar som rullat mer än 15 000 mil, Castrol har en sån, men kommer inte i håg vad den heter? Dock var den förhållandevis dyr. Om jag uppsummerar så häller du en (billig) olja från Volvohandlaren i din V8 och den fungerar utmärkt. Hur ofta byter du olja. Hur mycket olja drar din bil?

Mvh Juha
Juhas 530i
528:n !
Johan!

Jo, jag vet att Biltemas helsyntet är ok, men jag tänkte på Biltemas halvsyntet (10-40). Funkar en sådan olja i en V8? Om man byter ofta?

Mvh Juha
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Juha, det är så liten prisskillnad upp till deras helsyntet att jag skulle föredra den!

Motorn lär inte skära ihop av delsyntetiska oljan, men du får flera fördelar med den helsyntetiska, inte minst under kallare delen av året.

Mvh

Juhas 530i
Johan, det var exact det jag tänkte på. Prisskillnaden är inte stor, å andra sidan, om den billigare halvsyntetiska funkar bra, varför inte välja den? Med tanke på korta bytesintervaller? Jag vet att helsyntet är att föredra på vinterhalvåret och hittils har jag bara kört med helsyntetiska oljor (inklusive den omstridda Castrol Magnatech) men snart är det sommar och andra temperaturer och då borde även en 10-40 funka bra...
Och sen... den Gula Helixen mot Biltemas oljor? Är den lika dålig/bra som Biltema halvsyntet eller bättre? Båda är ju sl märkta. Eller är det bara märket som kostar pengar? I så fall är det lätt att välja bort Shells oljor.

Mvh Juha
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag skulle välja mellan de oljorna som du räknat upp - Biltemas helsyntet (5W50)!

Med tanke på att du har problem med oljeförbrukning, bör du satsa på en helsyntetisk olja med lite högre varmviskositet, t ex 5W50 eller 10W60.

En helsyntetisk olja förbrukas i mindre omfattning än en mineralisk-/delsyntetisk dito eftersom den har högre filmstyrka och samtidigt mer homogen molekylsammansättning (läs färre korta molekyler som kan förångas/förbrännas).

Mvh

To
17
Tompal
530IA Touring -93
Skulle snåla en gång och anv. Biltemas delsynt. men gör aldrig det igen , Vid kallstarter så tar det en stund innan man hör att det kommer oljetryck samt för lampan o slockna , Snacka med ett flertal Bmw verkstäder och får svar att det går kanonbra att köra på Mineralolja speciellt när den gått lite. Så min bil har bytt blod till mineral och går som en kung...
1 liter på 50 mil nåja då skulle jag nog vilja veta vad som är fel istället det låter mycket tycker jag

Bimmer
le
234
leszek
BMW 535 -88
Det finns lika många trådar om Biltemaolja som det finns åsikter. Men jag ville bara fylla på med lite slutsatser jag kommit fram till...

1. Biltemas 5-50 (tjockare helsyntet) är TJOCK. Min 535:a med 30K på mäteren började knacka något fruktansvärt. Det gjorde den inte med en 5-50 mäsrkesolja! Dock går min Cheva fr. 1930 silkesmjukt med 5-50 helsyntet.

2. Biltemaoljan skummar mycket lättare - jag vet inte specifikt vad som påverks negativt men jag har lästa att det bör undvikas!

3. Kallstartsegenskaperna är inte likvärdiga med Castrol. Även om oljan är korrekt typad så finns det bättre och sämre oljor som rymmer sig inom ramen för typningen!

4. Biltemaoljan verkar åldras fort! All vet ju att oljan bryts ner efter 1 år tex. Beroende på olja naturligtvis. Biltemaoljan verkar förlora sin "spänst" snabbt.

Detta kan verka som stora problem. Men så länge man inte ska ha det i sin nya Ferrari eller racar med bilen funkar Biltemaoljan utmärkt. Dock med 500 mil intervall. Varför betala för ett märke...?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ok sorry att jag har dåliga erfarenheter av Biltemas olja... Beror på bilen!!!
En kollega köpte en dunk mineral till sin gamla betan o det var ren spilolja hur förklarar men detta? Men det var ett par år sen dess, dom kanske har bättrat på sig nu... Vad vet jag? Jag handlar där inte så mycket har byt till Swedol.

MVH Grabber

När jag köpte vinterbilen, en volvo 740, så köpte jag biltemas halvsyntet olja vid första oljebytet. Kan väl inte spela nån roll i den motorn tänkte jag men den lät som en stenkross. Bytte till OKQ8 halvsyntet istället och motorn blev tyst igen.

/Andreas
Juhas 530i
Har nu skapat den ultimata syntetbaserade motoroljan, tömde en liter biltema 10-30 mineral i V8:n, 6.5 liter Shell Helix Ultra plus 1.0 liter Biltema mineral borde även hålla packningar och annat friska samtidigt som den håller motorn ren!

Mvh Bastukalja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.