AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

Startproblem 540ia -98

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
En kollega till mig har fått problem med sin -98 540ia.
Han var ute och körde igår när bilen plötsligt dog. Han försökte starta den men utan att lyckas. Startmotorn fungerar och drar runt men motorn tänder inte. Inga varningslampor är tända och han får ingen information på instrumentbrädan att något skulle vara fel. Han har haft problem förut med att tomgången är ojämn när motorn varit kall dock inte när den är varm.
Nu undrar jag ifall någon kan ha en aning om vad det är som är fel.
Mitt tips till honom var att kolla bränslepumpen och säkringarna men förutom det hade jag inte mycket till råd att ge honom. Någon som har bättre förslag?
Tack på förhand!
Kam/vevaxelgivare? Bensinpump?
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
kör en diag för att få lite mera kött på benen.

98 540 - har du tillgång till obd2 lr en peake FCX2 för felsökning är problemet nåstan avklarat.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Eftersom bilen stannade gissar jag på bensinpumpen.

Vad har han för spänning på betteriet?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
-98'an har inget OBDII uttag, bara den stora i motorrummet.
På min 540 -98 vart det kabelbrott i kontakten där kabeln från pumpen ska sitta fast i lockets undersida. Den dog under färd men startade en stund så jag kom ett par kilometer sen - sten död, precis som du beskriver.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Kommer träffa min kollega imorgon så jag får höra hur det gått då. Det är möjligt att han redan har lämnat in den. Återkommer med fortsättningen.
Tycker också dte låter som Bensinpumpen elr reläet till pumpen.Kan prova med att knacka på reläet lite och sedan prova starta igen,har funkat för mig och flera andra i forumet.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Träffade min kollega och fick den tragiska sanning rakt i ansiktet. Kamaxelras. Det blev ett motorbyte för hans del.

Han var grymt besviken. Bilen har gått 15.000 mil varav de sista 6 åren och 9.000 milen i hans ägo. Servad hos bmw enligt konstens alla regler. Inga missljud eller så. Det enda problem han hade var att den svajade lite på tomgång när motorn var kall.
Fasen, jag som trodde dessa motorer var så gott som skottsäkra.
Kamaxelras? Hmm.. mycket märkligt.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Då måste det låtit jävligt illa i motorn , kamaxelras låter helt osannolikt usch ja det var inte roligt jag lider med honom, låter som att det kostar en hel del o byta motor ...

Mvh Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.