AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
591

Driftsäkra 3-serie e30 eller e36?

Xy
252
Xyris
520i -93
Jag står i valet och kvalet mellan e30 och e36..
Vilken skulle kunna anses som totalt sett mest driftsäker, samt billigast i drift? Eller slår en e46 dem båda med hästlängder?
Åsikter och erfarenheter eftersökes!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Njae jag kan bara berätta att jag varit på fyra längre Europaresor. Det var bara på en som det strulade. Generatorn började ladda dåligt. Berodde på kolen i generatorn. Annars så har ca 2000mil avverkats helt felfritt på Europas vägar. I E30:in...

ha
734
haack
X3 30d -18

enligt min erfaranhet så är båda driftsäkra..men e36 vinner på att den är nyare...

mvh

Fördelen med E36 är att samtliga 6-cylindriga modeller och de 4 cylindriga från 94 och framåt har underhållsfri kamkedja och är i stort sett skottsäkra så länge de får regelbunden service och slitagedelar byts. E30 börjar bli riktigt gamla nu med många ägarbyten och exemplaren utan korvkiosk-styling blir allt mer sällsynta.

När det gäller drift är försäkringspremien den dyraste posten ffa för 325/328. En välskött 316/318 årsmodell 94-97 är en mycket billig bil att äga och är enligt mig ett trevligare alternativ till snåla japsbilar och VWs.

E46 är mycket modernare än E36 men kostar också mer i inköp. En annan fördel är längre serviceintervall och lägre försäkringskostnader då denna har (ännu) en bättre olyckstatistik hos försäkringsbolagen än E36.
Om budgeten klarar av en E46 hade jag klippt till på en sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.