|
|
|
|---|---|
|
Är intresserad av att köpa en 750 -91b men ägaren säger att stödlagret vid kardarnen är kasst, det låter tydligen i farter upp till 30 kör man fortare märks inget. Är det som han säger stödlagret vid kardarnen eller är det något annat? Vad kostar det att byta? Han trodde de skulle kosta 2000:- med montering på verkstad? Mycket tacksam om någon känner till detta. mvh //Daniel | |
|
Min far har det på sin 750i, där slår det från 30-50 km/h. Inte bra att åka omkring under för lång tid med det, det brukar bli värre med tiden. Hade samma problem på 735i, fast där var det ännu värre. Då bytte man stödlager och medbringare samt man smörjde upp knutkorsen. Jag kan säga direkt att det blev en helt annan bil. Men i ditt fall så tror jag att det räcker att byta stödlagret och smörja upp knutkorsen lite. Ska jag vara ärlig så trodde jag inte att det skulle hjälpa med att smörja upp knutkorsen, men det hjälpte. 2000:- låter ganska så billigt. Det kan inte vara på BMW, de ska ju ner med avgassystemet och det tar sin tid. Det bästa vore om du betalade honom 2000:- mer för bilen när det är fixat om han går med på det, alltså han fixar det på egen hand. Men jag tycker ändå inte att du ska bli rädd för något sådant, du kan givetvis köpa bilen om den ser bra ut och går fint i motor och växellåda. Vore kul med en till som har 750i. //Schnitzer |
|
betriebsanleitung |
omkring 8000kr på Bmw ungefär |
|
Fy fan kostar det 8000:- är du säker? //Daniel |
|
betriebsanleitung |
Ring och hör men jag fick bytt ett för 4 år sen på en 750 91a och då fick jag en obehaglig räkning på omkring 8000kr. De sa att det var ett standardfel på 750 |
|
Det är ju rätt enkelt att göra själv... Jeppe |
|
|
Är det enkelt att göra själv? Snackade med Need For Speed i Malmö och han sa att det kostar någonstans mellan 2000-4000:- inklusive lager att fixa det beroende på hur hårt grejerna sitter. Man måste plocka ner avgassytemet och dela kardanen, om skruvarna rostat fast så kanske det inte är så lätt? Jesperade, bor du i närheten av Malmö / Göteborg? //Daniel |
|
|
Jeppe, såg att du bor i Malmö, har du möjlighet att fixa det åt mig billigare än Need For Speed? //Daniel |
|
betriebsanleitung |
Bmw byter hela kardanen mot en uppgraderad modell som enligt dom ska hålla längre pga nåt fabrikationsfel i originalet påstår dom . Det är kanske som dom säger för att det är lättare att bara slänga dit en hel kardan |
| Har en prisuppgift på kardanbyte hos icke aukt. (dock BMW Spec.). Och den ligger på ca 7500-8000:- berorende på hur hårt det sitter. Fick nyligen en annan uppgift av en firma här i Stockholm som har renovering av kardanaxlar som specialitet. De påstod att den sk. CW-knuten (knuten före bakaxeln)var nått som ofta var boven till vibrationer i BMW. Den skulle tydligen kosta runt 3000:- i material kostnad. Han föreslog att jag skulle byta den först. Har själv vibrationer vid gaspådrag från stillastående när bilen är kall. | |
|
Okey, låter som det kan vara lite olika saker... har oxå hört att det kan vara Hardyskivan som behöver bytas, trodde det var vid lite högre farter som det märks om Hardyskivan är kass, men det beror tydligen på hur den har gått sönder. Jag är mycket sugen på att köpa 750:n för priset är riktigt bra (33.000:-) men om det inte är stödlagret utan något annat så verkar det kunna spring iväg i pris... Duktig beslutsångest... //Daniel |
|
|
Jag meckar bara åt mig själv... Med enkelt menade jag att det inte är några krångliga specialverktyg eller knepiga moment, utan bara ett gäng arbete. Sin egen tid får man ju oftast billigare än köpt tid. Jeppe |
|
|
hmm .. har för mig att 750:n ej har någon hardyskiva.. ( dock ej säker) Min bmw mek sade att i 1 fall av 10 så kunde det även vara upphängningen till automatlådan som var kass, därav vibrationer vid låga hastigheter. Jag har samma fenomen, har dock ej åtgärdat det ännu, får bli nu i vår =) mvh: mr_majzoo! |
|
|
Precis, BMW har sagt åt mig att det inte finns någon hardyskiva på 750i, borde stämma. //Schnitzer |
|
|
Tack för alla svar! Hörde med en verkstad som sa att man måste ha specialverktyg för att byta stödlagret, och att de inte kunde fixa det, de sa att jag måste kontakta en BMW-speciallist. Men borde man inte kunna köpa en hel kardan, begagnat från en skrot, borde ju inte vara så mycket jobb med att byta hela kardanen...? mr_majzoo, vad kostar det att fixa upphägningen till automaten om det är det som är felet? //Daniel |
|
|
som mr_majzoo säger det sitter ingen hardyskiva på 750'in schnitzer sorry om jag satte dig på fel spår i ett tidigar inlägg om hardy skivan när jag sa att det sitter på automat bilar men tydlkigen inte på 750 H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Danneman: hmm undrar om han inte sa att det kostade typ 1500:- för bussningen/arna är dock ej 100 på att det var så, men slå dom en pling dom brukar vara hjälpsamma =) mvh: mr_majzoo! |
|
|
Det sitter ingen hardyskiva på 750i och inte heller på våran 735iA. Men på 735i manuellt växlad så finns det. //Schnizter |
|
|
Sitter ingen på min -88:a heller... Sune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.