|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bild på sprucket pumphjul: Länk PeterB Länk |
|
|
Brorsans 523 E39 sv-såld ca 17.000 mil står med slamrande motor pga trasig vattenpump, så byte i tid är att föredra. Märkligt nog klarade sej toppackningen och ev toppen också, men blocket skall enligt verkstaden inte vara värt att renovera, så motorbyte står på tur. Han fick ingen förvarning alls, mer än att motorn började "morra" (enligt honom själv) vid motorvägsfart, när han tittar på tempmätaren är den precis på det röda. Vad jag har förstått så sitter tempgivaren på kylaren (kan ha fel på den punkten) och isåfall hinner den inte varna förrän det är för sent. Bilen står på verkstad i väntan på en lämplig ersättningsmotor från Folksam eller någon annan seriös firma som kan lämna garanti på motorn. |
|
|
Det senaste inlägget ger mig sömnlösa nätter, räcker det med att byta pumpen, (termostaten samt termostathus redan bytt) eller måste man ge sig på drivremmen och spännrullarna oxå? Kan man se om behov finnes? Gäller speciellt spännrullarna, är det flera? Gunnar |
|
|
Jaha, så blev man ståendes, E4 norr om Gävle på väg hem till Sthlm, söndag eftermiddag. Pling plong, hög temperatur på kylarvattnet, tempmätaren mot rött, snabb avstängning av motorn och inrullning på rastplats (läglit, turligt). Hjärnan kör igång, hur lösa detta? Stör en annan ix ägare (tack för hjälpen!) på söndagen för att få stöd i misstanken att det måste vara pumpen som gett upp, bytte termostaten för några månader sedan. Svärsonen åker upp från Sthlm med hustruns Polo diesel, bogsering till Uppsala där svågern bor, ställer bilen där, i väntan på att han skall komma från landet läses Hassos mektips i ärendet och viss demontering påbörjas. Svågern dyker upp, får nu låna hans frus bil för resan till Sthlm, då avfärd till Polen med flyg bokat till måndag morgon, åter sent onsdag kväll. Uppsalasvågern fixar ny pump under frånvaron, torsdagmorgon griper vi oss gemensamt an arbetet med bytet av pump, klappat o klart vid middagstid, hustrun suckar ut, Midsommarfirandet i Hälsingland räddat!! Lovar att inte fråga om felsymtom något mer! Hasso, det enda jag saknade,i ditt mektips, men fann i en tysk handbok, var beskrivningen av hur spännrullarna skulle frigöras, modellanknutet? Gunnar |
|
|
Sprucket pumphjul?? lr vad var trasigt. PeterB Länk |
|
|
Pumphjulet hade separerat från axeln. Gunnar |
|
|
Det verkar vara min tur idag,det började gnissla/banga under huven när jag skulle parkera. För det första är det ett normalt symtom att det börjar låta så? Termostat är bytt för cirka ett halvårsen termostat hus?>Vad är det? Ska jag se till att det ochså fixas? Efter 2 timmars vilande gick jag ut till bilen och kollade kylarnivån den var ok och det pys lite kollade oljan bara för säkerhetsskull såg bra ut men sen tänkte jag se ifall det gick att köra så jag startade bilen och backade 5 m då började det låta igen så jag körde fram och parkerade.Såg efter det att det droppat lite där jag backat.Tempen gick aldrig över normal kan tilläggas! >Den viktigaste frågan är ,tror ni att jag klarar mig med vatten pumps byte eller är det värre? Det är en 328 96:a Min kunskaps nivå ligger på att jag inte ens vet vad vatten pumpen sitter men kom gärna med lungnade ord! Mpower |
|
|
Angående vatten pumpar kan man köra tex 3 km med lite läckande pump för att komma till sitt Service ställe?Bilen har gått 15 400 mil kan tilläggas. JAg tänkte gå bort till min bil (märkte det hos min bror) när jag öppnar huven vad ska jag kolla efter?Har synat mektips men som sagt fläktbladen har lite motstånd och inget glapp när bilen är avstängd. Kan jag starta bilen för att identifiera var ljudet kommer ifrån? Ser man pumpen genom att öppna huven eller kan man bara känna på den? Tacksam för svar,såå tråkigt utan bil!! Mpower |
|
| kan man känna glapp om remmen sitter på vattenpumpen? | |
|
Min bil har rullat runt 10500mil tror ni man ska ta med vattenpumpsbyte vid det årliga oljebytet fram till våren eller ska man vänta? I tråden verkar det vara individuelt med hur långt bilarna gått vid haver. ///Johan |
|
|
Hej! Upptäckte glapp på min pump i helgen. Bytte den i söndags. Bilen har gått 11900 mil. Har du inte bytt drivremmarna så kan du passa på att byta dessa samtidigt som pumpen. Följer du Hassos mektips så är det mkt enkelt. Hela jobbet gör du på ca 3h. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Drivremmen byte jag förra året vid inspection 2 så det är redan gjort. ///Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.