AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.181

Varningstecken defekt vattenpump?

Sida 1 av 2
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hallå!
Finns det något som indikerar innan pumpen havererar? Bilen har nu gått 14700 mil, (tror jag), så jag antar att det börjar bli aktuellt med ett pumpbyte, fick byta termostaten nyligen.
Kan tänka mig ett vattenläckage som varnings-signal, borde då synas på garageplatsen.
/Gunnar

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
De flesta vattenpumpa har ett "skvaller" hål där det börjar läcka kylarvätska när pumptätningarna börjar ta slut , varför tror du att det är dags för byte?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Behöver nödvändigtvis inte läcka eller ge några förvarningar alls.

Det vanligaste symptomet på en defekt vattenpump är att motortempen går mot rött, motorn vill koka och kommer koka om man inte stänger av i tid.

Ibland kan pumpen glappa lite, så känn på den. Men jag hade bytt pumpen i samband med termostatbytet, helt klart.

Vanligtvis brukar pumparna hålla lite längre än 15k mil men "better safe than sorry". Vattenpump kostar 590/640 kr till din bil, bytet är relativt enkelt.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Min 525:a började konsumera kylarvätska. Inget läckage syntes, men släppte man på remspänningen så kändes att fläkten glappade. Efter byte av pump slutade kylarvätskan att försvinna.
sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
På min så Skrek den till i 10sec en dag, körde inge mer med bilen.
Dock så hadde jag inga problem men tempen.
När jag plocka lös den för att byta till en ny så glappa den fint samt att det gick trögt att snurra på den så de va nog dags att byta.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Skulle starta efter tankning, vips så börja det låta som en tröskverk i motorn.Kände på va-pumpen den glappa riktigt gött men inget vattensöl runt pumpen trots oljudet.

mvh
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
På min så började det bara att leva om helt plötsligt så jag slog av och öppnade huven och såg att vattenpumpsaxeln var helt sned. Men den läckte inte vatten före det så det kan bara komma...

mvh/Palle
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Normalt sett så börjar tätningen att läcka så fort axeln blir glapp men bmw kanske är annorlunda , skulle ändå vilja påstå att det är betydligt vanligare med läckande pumpar än pumpar som inte cirkulerar kylarvätska så motorn går varm , däremot bytes pumpen ofta som en säkerhets åtgärd om en bil har haft prblem med tempen.
525iX: garanterat hade du ett läckage från vattenpumpen annars hade inte kylarvätskan slutat försvinna efter bytet , det kan vara mkt svårt att se läckagets början för det kommer bara någon droppe då och då som avdunstar pga motorns värme , läcker det så det syns på t.ex garage golvet har det läckt länge innan det blir så kraftigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ofta läcker en vattenpumpstätning precis när du startar bilen eller efter när du stängt av den och trycket försvunnit i systemet.
När systemet bygger upp ett tryck så kan det ofta göra så att tätningen i pumpen sluter tätt så länge tryck finns i systemet.
Ett glapp är också en indikation.
Men tyvärr kan det ofta komma ett haveri utan minsta förvarning också.

///MVH Hasso
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej hasso tänkte fråga dig ang glappet i pumpen ..jag böt mina remmar på min 528a 06-05-13 bilen gått 13800 mil .då passade jag på att känna lite på pumpen å kände ett litet glapp typ ca 1mm rörelsemån när man ruckar på pumpen svårt att avgöra men ett litet glapp fanns.. min fråga lyder ska det vara noll glapp på pumpen..???
till frågan kan tillägas att jag känt en mycket svag glykoldoft i bland när jag öppnat huven jag har fyllt på glykol ca 1/2 liter på ett år idag 16e på morgonen så fann jag en liten pöl under bilen ca 50 ml grön vätska som var grön å söt till smaken jag är ganska så övertygad att det är glykol..tanken går till va pumpen eller termostathuset...jag har kollat å känt lite på slangarna man kommer åt utan att riva bort någott men allt känns torrt.
ska riva bort allt i kväll å kolla lite mer noga..

schnellfahrer baumvelt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle byta termostat/hus o pump omgående inget att knussla med är ju inga stora pengar mot vad ett stillestånd med överhettad motor, bärgare mm mm.

///MVH Hasso
Länk
Jag bytte min pump i förebyggande syfte vid 20 000mil på min E39 99 och då var den inte havererad. Dock så hade orginalpumpen sett sina bästa dagar och glappade. Så det är omöjligt att säga ett visst miltal. Men eftersom både termostat, termostathus, drivrem, spännrullar och pump brukar ge upp så är det väl inte helt fel att byta hela rasket i ett svep. Inget att tveka på när man har antydan till läckage.

Ps: Provsmaka inte glykol det är giftigt samt cancerframkallande!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej bra gissat hasso mitt i prick det var termostathuset som läcker lite granna på undersidan bara å byta.. det får bli en ny pump med . det låter som en klok ide när man ändå grottar runt där..
jo jag smakar å luktar & spottar ut samt sköljer munen efteråt så gör jag..
jag vet att glykol är jättefarligt..att dricka mycket giftigt tack för din omtanke..

om man återkommer till själva luftningen det låter som om det är jätte krånglig procedur..enligt vad jag läst här på autopower..
finns det någott enkelt sätt..
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Följ min beskrivning i mektipset så funkar det.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På min 540 så läckte det efter bilen stängdes av, aldrig att tempen gick upp. Beställde tid för byte av vattenpump och körde minimalt de dagar fram till verkstadsbesöket. En av turerna (kvällen innan verkstadsbeöket...) slutade dock med en hel radda varningssymboler tändes och servostyrningen la av samt att det lät illa framifrån. Parkerade och fick ringa bärgare. I samband med haveriet av vattenpumpen så drogs även andra saker sönder, har för mig att någon del på servopumpen fick bytas så det kostade en slant mer än det hade behövt göra. Bilen hade då rullat 12800 mil och mestadels landsväg/motorväg.

___
//Ulf
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jo ska in på borgs i vällingby å hämta alltihopa orginal 1300 kr för allt ett bra pris pirat delar med 20% rabbat som jag får genom företaget på bbs kostar det nästan 1200kr det blir orginaldelar...ser bättre ut på pappret..

ska kolla in din sida hasso
tackar för tippsen..
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej hasso nu är jag klar med mitt byte av pump samt termostat å hus tack för dina instruktioner..bra hjälp..
tappade ur ca 9 liter ur systemet fyllde på lika mycket hadde luftningsnippeln helt öppen å hällde i expansionskärlet gick mycket lätt..
har haft igång motorn å kört enligt dina instruktioner å det funkar mycket bra
har luftat lite men det komm inte mycket luft ur nippeln .allt är normalt..har kört i olika hastigheter under 1 timmes tid i går kväll allt mellan 50-140 km/t å allt var bra.(inga läckor) eller temp problem ej heller när jag drog 1.4ton husvagn i en halv timmes tid så är allt perfekt.. jag är lite fundersam med tanke på vätske mängden.fick fylla på lite i morse som du skrev..3-4 dl
har du någon ide om det eller får man inte ur allt.när man öppnar pump å tappar ur kylaren.. jobbet gick ganska fort ca 2.5 timmar med provturer...
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad bra att det funkade, nej du får inte ut all vätska , det blir några liter kvar i systemet.

///MVH Hasso
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ok ja då känns det betydligt lungnare....man får hålla koll ett par dar på tempmätarn å kylarvätskan så det ät ok ..
på återhörande hasso .. bra/kul att man kan få lösningar å förslag på problem man har med folk som kan..

mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
Min pump gav utan nägot läckage. Pumphjulet släppte från vattenpumps axeln (sprack).
Här: Länk
Kan säga att tempmätaren gick upp och ner väldigt snabbt.

PeterB
Länk
la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Jag Har bytt min vattenpump på min 525tds för 2 veckor sedan, pumphjulet var sprucket i 3 delar.

De symptom jag fick var att motorn gick varm samt att övre kylarslangen blev het medans undre slangen förblev kall samt att kylaren bara blev varm närmast övre anslutningen, dvs ingen cirkulation!
ganska lätt åtgärdat, passade på att byta termostat och termostathus samtidigt.
nu funkar bilen kanon igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.