|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo Vågar man sig på att köpa en 525 tds? nått man bör kolla? har hört om spruckna toppar? Det som inte går med våld Går oftast med mera våld | |
|
Det tycker jag allt du ska prova. Mycket fin kaross (om du syftar på E34 som jag kommer skriva om), ifrån början med en mycket fin och stark motor med låg ljudnivå och förbrukning. Dock rekommenderar jag att köpa manuell då automatväxelådan är väldigt känslig på uppförsbackar (iallafall min), och växlar ner så fort man ser en backe, gäller mest i 90-100 km/h men över 120km/h går det fint. Något att se upp med som jag missade när jag köpte min: när bilen står på tomgång, testa att starta och stänga av ac:n (om det finns) eller elbakrutan, (så att man aktiverar något som tar ganska mycket kraft), hostar motorn till eller ändrar varvtal väldigt märkbart vid av/på, eller att motorn dör om man håller ett varv på ca:2000rpm och bara släpper gasen, så är det stor risk att "ställarverket" på insprutningspumpen som styr tomgång, (består mest av en potentiometer), är utslitet. Det kostar ca: 5-6000:- att laga och en ny pump går att hitta för 6900+moms. Spruckna toppar har jag inte hört något om men det är möjligt att det förekommer. Om den är utrustad med Webasto-värmare så se till att den funkar, fråga annars varför den inte funkar. Det kan vara ett jobbigt kapitel att få ordning på, jag har inte lyckats... Sen är det ju det vanliga med att kolla glapp i styrleder, vibrationer, övriga misstänksamheter mm. mm. Rickard |
|
|
Tarzan: kör du me en 4 stegs eller en 5:a =) MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Det är väl den 5-stegade i 93'orna. Dock måste jag ändå rekomendera en med automatlåda. Jag har provat båda och gillade inte den manuella alls. Jag tycker att det blir ett väldigt växlande för att hålla motorn i den smala del av varvtalsregistret där det finns effekt. Kör man med automat så sköter lådan det själv. Dock kan man nog köra mycket snålare med en manuell. Ett tips är att kolla så att insprutningspumpen är ok. Beroende på att det är olika dieselkvalitet i tyskland och sverige så kan de "torka ut" när de kommer hit. Brorsans hade torkat ut vilket ledde till en reparation på 17tkr. Topparna på dessa motorer är också ganska känsliga, de spricker ganska lätt. Men tillslut: Hittar du ett fint, väldokumenterat exemplar - Köp. Jag tror inte att du ångrar dig. Tycker du sen att den blir trött så finns ju alltid KCR-Boxarna.... mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
525 tds har som satgt ett kännt problem och det är toppen, kolla tex på en skrot de har inte en enda topp på lager efterson att alla skrotade bilar som kommer in oftst har en spräckt topp. Råkad eut för det själv men lyckades få tag på en ny motor istället. Ställverket i pupmen går att justera till viss det, hade det felet på min bil men gick att justera. Men kolla toppen på den innan du köper den, tex ineg förbrukning av kylmedel eller olja i glykolen eller vatten i oljan, men även ett tydligt täcken är att det ruker mycket från en med sprucken topp och röken är vit och kan lukta glykol eller en sötaktig lukt Lycka till |
|
|
jag kör med den 5-stegade lådan. berg35: Jag kan inte säga något om hur den manuella är, för jag har inte kört den nåt vidare mycket men jag vet däremot att man blir irriterad på att automaten växlar nästan hela tiden, om man kör på en väg som inte är helt plan, utan går upp och ner. Förbrukningen på min lyckas jag aldrig få under litern i blandad körning, och min kompis farsa som har en manuell -93:a kör sin på 0.75 max!!! En sak till: drar du släp ofta? isåfall är manuell ett måste... jag drog husvagn i somras på motorvägen, pendlade mellan 75-95km/h och lockupen gick aldrig i, knapp ens i nerförsbackarna vilket resulterade i en snittförbrukning på 1.4 l/mil. Rickard |
|
|
tarzan var hittade du pump för 6900+moms? När min läckte (den gick att laga) har jag för mig att priset för en ny var ungefär 15000 dvs 12000+moms. |
|
|
Jag köpte en utbytespump från Vege motorer i Helsingborg. Utbytes är som ny, det är bara själva "huset" som är gammalt. Allt annat är ju renoverat så man kan säga att det är en ny fabrikspump. Här är adress och telenummer. När man beställer ska man uppge ett nummer som står på pumphuset, 6-8 siffror nånting. Sen får man betala en pant som man får tillbaka när man returnerar den gamla pumpen, tror det var ca:1500:- Sen är det bara att låta nån kunnig verkstad utföra bytet. Bmw-verkstad kan vara tjurigt iochmed att dom inte fått sälja pumpen... Vege Motorer Norden AB Tel: 042-164245 Fax: 042-164246 Florettgatan 37 254 67 HELSINGBORG vege.motorer@vege.se Skåne län Rickard |
|
jolle |
E34 -88 till -91 hadde en 2,4 liters diesel. Hur är den? Är den bra? Spricker topparna där oxå?? Någon som vet något??? |
|
omega3000, & joakim: måste bara fråga vad ni har för förbrukning på era bilar? har ni manuell eller autmoat? Rickard |
|
|
Tarzan tack för svaret, kan vara bra i framtiden om man får problem igen. Min bil har legat mellan 0,67 och 0,8 de gånger jag har kollat förutom med husvagn då jag kom upp i ca 1,2. Det är en touring med orginal storlek på hjulen och manuell låda (i och för sig ska det enligt instruktions boken inte skillja så mycket i förbrukning mella manuell och automat). |
|
|
Vår drar mellan 0,65 och 0,75 när vi mätt, dock brukar vi åka hyfsat långa sträckor när vi mäter = inte så mycket stadskörning. Vid ett tillfälle körde vi dock med fullastad bil (en hel massa ekinredning från IKEA :) ) i gott tempo och den drog ändå i princip minimum, 0,68-0,70. Den stora fördelen tycker jag ligger i hur opåverkad en diesel är av last, om man ser till exemplet jag gav till exempel. 0.7 med en fullastad bil i motorvägstempo är klart godkännt. Det är en manuell låda i den. /Mvh |
|
|
Nån här som tycker att man borde öppna en rubrik för diesel på forumet? Rickard |
|
|
Kunde vara käckt, men å andra sidan så hugger man ju direkt, bara det står nåt om diesel i rubriken ;) Min automatare drar ca 1,1 blandat och jag har aldrig kommit under 0,9 på landsväg.. Ganska trist, min gamla audi 100 diesel från 84 gick på ca 0,6 landsväg.. Men jag skall nog lämna in den på kamaxeljustering och dieselpumpsjustering snart.. Det är ju inget man kan göra själv tyvärr.. |
|
|
KL: jo det stämmer att man kollar dieselrubrikerna först men det hade vatt kul tror jag... hur långt har din gått? min har gått 23068 mil tror det var ganska exakt=) Jag skulle höra med bilfirman i stan vad det kostar att göra en sån justering men dom hade hunnit stänga (16.08)... Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att göra kamaxeljustering, jag tror det räcker med pumpen. Vad säger ni andra som deltagit i diskussionen tidigare. En annan sak: Var bor ni andra? Jag bor i Värnamo Rickard |
|
|
Jag bor i göteborg Min har gått 23600 ungefär, så det var ganska likt, jag har dessutom KCR-box jag med.. Det gick ju knappt att köra bilen innan ;). Det där med kamjustering läste jag om i nån annan tråd här på forumet, det var nån kille som hade gjort det, och han tyckte att det blev en helt ny bil efteråt..Sänkte även förbrukningen med ett par dl/mil.. Så man får väl pröva det, enligt honom ca 2 tusingar.. |
|
|
det var jag som skrev om kamjusteringen. Frågade med bmw varför det skulle göra så stor skillnad, som svar fick jag att kedjan slits ju med åren alltså blir lite längre och den ska ju justeras automatiskt, och det gör den men det finns alltid en viss spel mån på sträckaren och genom att justera in kammen efter kedjans längd mm så optimers allt och därigenom får man en bils som nästan var likadant justerad som då den komm från fabriken. Tyckte själv att 2000kr lät lite väl dyrt för det och trode inte att resultatet skulle bli så bra som det blev, nen vist om man har en bil som kanske gått 10000mil kanske det inte är så stor ide med det, men min har ju gått 26000mil och man kanske inte märker efektfurlusten då den avtar lite då och då med tiden, men efter en justering så kan jag iaf märka en betydlig skilland på tex bottendraget och att förbrukningen blev betydligt bättre |
|
|
Ett förtydligande: Sträckaren sträcker endast spelet som blir pga att kedjan töjs men kompenserar inte för "grad" förskjutningen mellan kam och vev som uppstår , utan det är detta som måste göras manuellt. W |
|
Erik Tds |
Min '94 525Tds Touring (chippet) har jeg nettopp målt til 0,58 l/mil på langkjøring. Jeg har aldri vært over 0,75 l/mil. Erik |
|
att toppen spricker är visst på 92:orna, 93 kom grövre gods mellan ventilerna i toppen, tror dock jag har 93:ans motor i min, eftersom den är importerad, har hört att det ofta är 1 år nyare motor och sådant i importerade bilar, kan ju hoppas. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej När jag köpte min fick jag med ett kvitto på ett toppbyte där det gick att utläsa att ägaren bara hade betalat 25% av kostnaden. Har en 92:a och bytet skedde 94 har jag för mig. Så någon form av "garanti" verkar det vara på 92:orna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.