|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag satt i bilen på väg hem från träningen i 80km/h när jag fick en öppen sträcka på 1km. Solen sken och vårkänslorna spirade...så va f*n, i med sportläge och kickdowna (detta gör jag inte speciellt ofta trots bilens kompetens:) Satan vilket vrid, upp i 120km/h och Dcs:n lös som en julgran, trots barmark. Saktade in och upptäckte att det rök från bilen. När jag saktade in ännu mer så fullkomligt dränktes bilen i rök...vad nu? Svängde in direkt på en liten parkering och såg hur det fullkomligt bolmade ur rök ur motorhuven och grillen. Öppnade upp och lät bilen stå och lufta ur kunde nämligen inte se någonting. När det värsta hade lagt sig började jag inspektera och fann felet.....den övre kylslangen hade lossnat från sin snabbkopling trots helgjuten slangklämma, och motorrumet var dränkt i glykolblandatvatten som avdunstade från den varma motorn. Ingen varningslampa hade börjat lysa, men det är klart jag stannade väldigt snabbt i och för sig. Fick promenera till närmaste mack och köpa glykol samt slangklämma. Blandade ihop med vatten, bort med ringen från slangen, dit med ny slängklämma och i med glykolblandningen. Sen funkade allt som det skulle. Frågor: Hur kunde detta inträffa? Är inte slangen anpassad för det tryck som passerar, även vid kickdown? Bör jag kontrollera ngt annat efter denna incedent? Behöver jag byta slangen med dess två snabbkopplingar a´350 sek (för säkerhets skull) eller funkar det som jag gjort nu med en vanlig slangklämma? jag köpte vanlig glykol anpassad för moderna motorer, men har hört att man skall ha sk. antifreez glykol i Bmw bilar pga att det är aluminium motorer. Men glykolen som finns på mackarna borde väl vara anpassade för dagens bilar. Förstår inte varför det sitter helgjutna ringar runt slang och snabbkopplingen när den uppenbarligen inte räcker till. Någon som haft liknande erfarenheter. Det lustiga i kråksången är att jag bokat tid hos min mek i nästa vecka, för lite småfix där bl.a. kylarvätskebyte skulle ingå:) Därav min rubrik.... Vh/Kermit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.