AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.245

Ang. försäkring av "ny" resp. "gammal" bil

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Tjena!

Står i begrepp att försöka byta bil. Är sugen på en 535i E34. Men de är så förbannat dyra i försäkring (gäller alla äldre E34). Skulle få betala ca 14000 per år, helförs. hos LF för en -89:ans 535a. Tyckte det verkade dyrt och kollade för skojs skull på en -05:ans 545a.. å fan trot, men den var mer än 2000kr per år billigare. Hur fan hänger det ihop? Någon som vet?

Obs. inte bara denna jämförelse som det är så för... gäller även andra modeller och märken... märkligt tycker jag.

// Erik
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det beror på att 535 E34 placerar sig dåligt i försäkringsbolagens skadestatistik.

Att repa en E60in är bara en liten del av vad ett helt försäkringsärende går lös på om det innefattar personskador.

I dagsläget är det inte många yngre förare som lyckats förstöra 545ans försäkringspremie.

Känns inte som att en helförsäkring är motiverad om det kostar så mycket.
Denna tråden ger lite mer info i ämnet Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
tycker fortfarande att det är helt sjuk... man ska inte behöva betala mer än halva bilens värde för att kunna ha den helförsäkrad... Visserligen så känns det å andra sidan helt jävla omotiverat att ha bilen mer än halvförsäkrad... Men ändå... att betala 50% av bilens värde vid 16 års ålder... å knappt 5% vid ett "nästan nybilsköp" i försäkring... helt sjukt..

hade inte haft några problem med att betala 200k i försäkring per år på en ny bil för 400k om jag fick betala 15k för min bil med ett värde på 20-25k...

// Erik
Dagens bilar har ett bättre stöldskydd. Startsystemet EPS heter det om jag kommer ihåg rätt, har gjort att premierna har sjunkit.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
En 545i-05 har väl fortfarande kvar inbakad vagnskada?? Sedan när den löper ut kommer en smocka med posten.

mvh
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tycker inte alls det är särskilt kostigt att 535 är dyr i försäkring. Många krockar och det har drivit upp premierna.

Kolla bara MC-premier, då framstår en 535-försäkring som ett kap. Själv betalar jag runt 12k/år för halv försäkring på min hoj. Helförsäkring slutar på drygt 30k/år och då är hojen betald på 2 år.
För samma premie som jag får betala för min 535:a försäkrar jag en Saab 9-5 2,0t -01 OCH en Volkswagen Golf GTI -05 och får ändå pengar över till en öl. Jag skiter faktiskt i vad statistiken säger, för det finns INGEN som kan påstå att min 535:a är en större ekonomisk risk för försäkringsbolaget än Sveriges vanligaste bil och en erkänd busbil.

Vad är det värsta som kan hända en bil i försäkringsbolaget ögon? Jo, att den måste lösas in. Skulle jag totalkvadda både Saaben och Golfen så att båda krävde inlösen skulle försäkringsbolaget få punga ut med 120 000 för Saaben och 225 för Golfen, totalt 345 000 kr. Nånting säger mig att jag inte får 345 000 av försäkringsbolaget om jag kvaddar 535:an...
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag kan köpa resonemanget om personskador och att det medföra sig höga kostnader.

Däremot tycker jag det är lite konstigt, säg att man köper en 3 år gammal BMW (då vagnskadan precis gått ut). Har den helförsäkrad, tror ni någon gång att man kommer få en sänkning av premien på vagnskadan allt eftersom bilens värde går från säg 150' till 15'?

Kan det verkligen _HELT_ förklaras av att allt eftersom bilen blir äldre och billigare så blir det mer skadefrekventa ägare?

Jag tycker det luktar lite lurt, dvs att vissa grupper starkt subventionerar andra.

//Stenback
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stenback: det är väl just subventioneringen som sedan flera år är borttagen. Tidigare så skedde en viss utslagning av premierna samt att även andra delar av försäkringsbolagens verksamheter "sponsrade" bilförsäkringarna, dvs det fanns inte så höga vinstkrav på just bilförsäkringar.

Vad bilen är värd är ju bara en liten del av vad premien grundar sig på. Alla föräskringsärende handlar ju knappast om att blien ska bli inlöst för då hade det ju varit lätt att sätta försäkringspremien...Förmodligen är det så att den totala kostnadsbilden enligt deras statistik säger att 535 -89 ska vara dyrare än 545-05. Gissar att även en äldre Golf GTI kan vara dyrare än en ny Golf GTI.

___
//Ulf
Programmer - Jag är medveten om att mer än bilens värde spelar in i uträkningarna, men förstår fortfarande inte hur det går ihop.

Om jag är vållande till en skada på min egen bil reparerar eller inlöser bolaget den. I värsta fall alltså hela bilens värde och en sjukhusvistelse. Om sjukhusvistelsens eller rehabiliteringens längd påverkar premien borde en mindre bil vara dyrare än en större bil - jag får ju troligen lindrigare skador i min E34 än i en Opel Corsa -88. Skulle det gå RIKTIGT illa så dör jag och då går ju det på min livförsäkring, inte på bilförsäkringen.

Om jag skadar en annan bil och/eller person så står bolaget för den andra partens kostnader - spelar det då någon roll om jag själv kör en 18 år gammal E34 eller en fem år gammal 9-5:a? Utan att veta säkert, så antar jag att skadorna på den andra parten blir hyfsat lika, om alla andra förutsättningar är desamma.

Jag har fortfarande inte hittat ett enda vettigt skäl till att betala 28% av min E34:as värde i premie varje år, jämfört med 2,7% av Saabens och 2,1% av Golfens värde. Riskerna KAN helt enkelt inte vara 10-13 gånger högre för bolaget.

Angående att äldre GTI:er kan vara dyrare... Nej, så är det inte i mitt fall.
Golf GTI -83 - 3 276 kr
Golf GTI -87 - 3 456 kr
Golf GTI -94 - 4 116 kr (för övrigt samma premie som BMW 518i -90)
Golf GTI -99 - 4 200 kr (samma som BMW 520i -89)
Golf GTI -05 - 4 572 kr (samma som BMW 316i -98)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.