AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.805

Breytonfälgar till M3 E46

Sida 1 av 2
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av Breytonfälgar ? Har fastnat för en modell som heter spirit.

Blir 20" för stötigt/spårigt ? Har nämligen monterat Brembobromsar och Sachs performancekit, så nu passar ej mina orginal 19" ;( Någon som vet om Bmw:s orginal 19" är mindre inuti än övriga fabrikat ?

Tacksam för feedback!
Grubbe
Det blir inte markant stötigare med 20" fälgar. Det beror till större del på vilka däck du väljer och hurpass komfortinriktade dom är.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Mathias, min kollega har en M3 E46 med 20 tum Breyton Magic Sport 20 tum.
11.5 tum bak och 9.5 tum fram. Jag körde den i somras och jag tycker faktiskt min gamla E36 coupe med 17 tums M3GT fälgar är stötigare än hans bil, så det var inte så himla farligt. Han har för övrigt Bridgestone Potenza däck bak. Fram minns jag inte..

Här är hans bil : Länk

Dock tycker jag personligen 20 tum är lite väl mkt dels för både däckkonto och jag tycker orginal M3fälgarna 18 el 19 tum räcker hur långt som helst.

///Foppa
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Jag hade gärna behållt mina 19", men oken tar i, så därför befarar jag att det får bli 20" om nu inte Bmw:s orginalfälgar är ovanligt små i innerdiameter..

Foppa, tack för infon och dom sjyssta bilderna.
Vad är det för brembo bromsar du har?.
19" Orginal M3 fälg är nämligen en de fälgar som har mest plats för stora bromsar.

Det är desigen på ekrarna som avgör om det passar, inte storleken på fälgen.
Grubbe
elkrn: Jag tror att hans problem är att bromsoket tar i innerkant av fälgen. Tar det i ekrarna kan man använda spacers för att ordna till det, men det är svårt om det tar i "innerdiametern".
Måste vara lastbilsbromsar om det tar i innerkant av fälgen.
Grubbe
elkrn: Eller vanliga bromsar från Brembo med 380mm skivor och ett 6/8-kolvsok?

Länk

Länk till bild.

Den här snubben har csl/competition-fälgar och han kör med Brembos största bromsar till M3:an. Fälgarna mäter 19" så dom går iallafall över. Men som ni ser är det tight.
Grubbe:
Jag har samma bromsar som killen på bilden(380mm) och det behövs inte någon spacer om du använder m3 19" orginal fälg.
Jag hadde brembos 8kolvs ok från början och det var inga problem att använda orginal m3fälg.(Däremot så är pedalkänslan noll med 8kolvs ok).

Csl/competition-fälgar kräver 10mm spacer.

Så jag antar att det är ett hemmabygge.
Grubbe
aaaahh, okej då förstår jag. :)

Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Det är Brembos 8-kolvsok med 380 skiva fram, 6-kolv bak (anpassat för M3 E46). Det går att använda bakfälgen fram, men inte framfälg med 10mm spacers :( Kan det ha betydelse att det sitter Sachsperformance kit monterat ?

Tackar för all info!
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
mathias: du har post från mig!!!
Mathias_Pettersson

Du kommer att få VÄLDIGT lång pedalväg med dom bromsarna,huvudbromscylindern är för liten.
Det blir allt eller inget bromsar,ska du köra bilen på bana så bör du byta(Jag har provat).
Är det en bling-bling modd,så har du helt rätt bromsar.
Jag hadde ett Brembo GT8-ok monterat ihop med 380mm skivor och det passade utan spacer,dock fick jag flytta hjulvikterna till utsidan av fälgen.
Tyvär var det okörbart,så jag har bytt till ett mindre 4kolvsok och det funkar perfekt.
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Carl, jag har inte mottagit någon post från dig?
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
okej, nu har jag skickat det igen, kolla din inkorg till denna autopower sidan...
men det jag undrar, ska du sälja dina 19" fälgar???

mvh
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Carl, vad kan du tänka dig att betala ;) ?
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
hehe... jag har 20" fälgar som sitter på en M3 E46 nu... byta??? =)
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Vad är det för modell/fabrikat ? Skick ? Mycket intressant :)
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
maila ditt telefon nummer till min mail adress carl_ljungqvist@hotmail.com så ska jag fixa lite bilder om du vill imorron... men dom är riktigt snygga... du bor i götet va??
Ma
13
Mathias_Pettersson
525i sedan E60 2004
Kanon, jag mailar direkt. Ser att du kör rätt märke på motorcykel. Jag har en butik som säljer Suzuki & KTM i Götet....
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Vilen firma säljer Brembo till M3 E46...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.