AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.673

vilken olja i 325 turbo

To
33
Tobbe b
Bmw 325ik -87 estorilblå!
Vilken olja skulle ni rekomendera till min bmw m20 turbo motorn är helt nyrenoverad inte ens startad! jag har tänkt köra på mineral. men sedan hade farsan snackat med något rally mek och han sa att man skulle köra på helsyntet. så nu är frågan vad använder ni i era turbo bilar?

Kika min nylackade bil!! länk:Länk
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Du ska köra mineral ett tag iaf, för att slita in ringarna.

Jag kör på mineral hela tiden. 20w/50 mineral, en Mobil1 olja som kommer i Hydro förpackning. 20liter kostade 300kr.

Vi körde alltid den oljan i Race båten, men sedan försvan det från Mobil1 sortimentet, så pappa forskade och fick reda på att den numera finns hos hydro men tillverkas hos Mobil1.
Menar du att en mineralolja e bättre å köra in en motor (ringarna)
på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mineralolja är inte att rekommendera i en hårt gående turbomotor då den koksar av värmen.

Helsyntetisk olja är överlägsen en mineralolja i alla avseenden. Det enda som kan hända avseende inkörning är att den tar längre tid med en syntetisk olja än med en mineralisk, pga den lägre friktionen och högre filmstyrkan.

Kör du hårt är Castrols TWS 10W60 ett bra alternativ.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har honat loppen så kör med "sköljolja" i 1-200 mil, men ta då nån billig helsyntet t.ex. Biltemas 5W-50, TWS kan du använda sen.

En 20W-50 är möjligtvis bra att använda runt ekvatorn iom dess dåliga kallstartsegenskaper...

Mvh
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Glöm det jag sade, AP experterna har ju givit chockerande svar.

Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
Castrols TWS 10W60 är dyrt men jävligt fin olja! körde det på min funkade bara bra!

finns lika bra oljor dom den i billigare varianter med...

helsyntet är ett måste tycker jag

Den som ingen turbo har får åka utan BAR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.