AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.325

Hur ovanligt är det med skadade fälgar vid däckbyte?!

Sida 1 av 2
ka
204
kaell
330xi -01
Ja, verkar vara en bra fråga, hur OVANLIGT det är med skadade fälgar vid gummibyte?

För att dra bakgrunden lite kort, lämnade förra året in 4 sprillans nya fälgar (i kartong) inkl däck till ett medlemsföretag. Fick tillbaka fälgarna med revor mer eller mindre på varje fälg, samt på insidan fälgen då de glömt spacern vid montering och pressat fälgen mot broms-ok:et. Lagom glad fick man ersättning i form av en uppsättning däck, hade inte så stor betydelse då de endast var 17" fälgar som inte var sådär jätte-speciella.

Några veckor senare lämnar brorsan in sina 19" (X5 orginal) för lagning (obs! däck) på ett ANNAT däckföretag, fälgarna är inte i toppskick, men får tillbaka 2 av dem med fler repor än när de lämnades in. Eftersom de var lite ovisst om de var skadade av firman eller sedan tidigare rann de ut i sanden, hade inga bevis eller nått heller, fick ett "fälg-lagnings-kit värde 500kr" som plåster.

Nu i vårtider lämnade jag in 2 fälgar på samma företag som tidigare, helt skadefria, för skifte av gummi på fälg, men nu med fulla bildbevis på hur fälgarna ser ut innan överlämning av fälg+däck för montering. Resultatet? Fälgen "fastnar" i maskinen p.g.a. för tight gummi på fälgen (225/45-18 på 18"x8,5" inte ens tyskt, nästan lite volvo ). Efter lite bändande med spett osv så lossnar fälgen, med resultatet 3-4cm långa skrapningar (djupt) ändå in på ekrarna. Är nyss hemkommen och ännu finns de ingen lösning på problemet, fälgarna kvar hos däckfirman. Kommer inte acceptera något annat än i stortsett ny fälg då dessa är svåra att färg-matcha vid en lagning p.g.a lite speciell färg, glans, samt nyans.

Efter att ha berättat en kort bakgrund till min fråga så undrar jag nu, har jag otur eller ska jag byta till 15" nästa gång?

Vill absolut inte hänga ut något företag eller så, men i första fallet så lämnades fälgarna till ett vad jag kallar "mindre seriöst" företag p.g.a. priset för bytet, men nu tänkte jag skita i vad det kostade och lämna till några som "kan" kränga gummi.

Är jag ensam om det här?

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Kaell.

Har själv varit med om samma sak 2ggr, på 2 olika firmor här i Sthlm!
Det jobbiga var att båda gångerna lämnade jag sprillans nya fälgar i Obruten kartong, så jävla tråkigt.

Ett ex.

Lämnade in mina Aez Olymp 19" och han "råkade" lägga fälgen åt fel håll, och det gick helt åt skogen. Blev fly förbannad på att han pajat min fälg, vi står och diskuterar lite, och jag säger att jag vill ha en ny fälg, eller pengar till en ny.
Berättar för honom vad jag betalt för dom, och han garvar åt mig, att jag köpt på OCL Brorssons, att jag gett ett överpris.
Det slutade med att fälgen skickades iväg TRE gånger på omlackning, innan resultatet blev bra!
Den firman skulle inte ens få kränga på ett däck åt mig på en plåtfälg!

MVH Danne
Amatörer kallas det. Däcksfirmor med moderna riktiga maskiner rör aldrig fälgen med mekanisk kontakt utan att montören klantar sig.
De gånger jag haft nya fälgar har jag fotodokumenterat innan men faktiskt inte råkat ut för några bekymmer. Då har jag iof stått och vakat som en hök vid sidan om när montering sker samt förvissat mig om att de ersätter fälgarna om de skadar dom.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ka
204
kaell
330xi -01
Okej, verkar dock som jag inte är ensam.

I detta fallet handlar de om en uppsättninga 18" ACE Race Y, BBS Challenge-kopia i stort sett, fast mörk på insidan, samt lite tonad på insidan ekrarna = oerhört svår att laga/lacka. Samt att OCL inte säljer denna fälgen fortfarande, vi får väl se vad de blir för ersättning, men jag är i stort sett inte nöjd förrän jag får ett par nya fälgar.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Frågan är om man ska behöva se ett CV innan man överlämnar fälgen (olika erfarenheter mellan de anställda, samt olika uppfattningar på vad som är "noga" och inte) `??

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är nog vanligt med slit o släng mentalitet hos dom flesta,sen att man kan göra misstaget att lägga hjulet åt fel håll i maskin är dåligt om man jobbar som proffs.Lilla kanten på fälgen ska alltid vara uppåt.

Sen är det ruskigt lätt o göra ett litet märke framförallt i nyare fälgar,jag menar inte blev det nåt märke på en gammal BBS om du "råkade"tappa bulten ur hålet.
När jag håller på med alufälg behandlas en 15" lika värdefullt som en 18", dvs silvertejp på skorna o trasor som extra skydd mot "fummel#.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
På grund av just sådana här historier finns de bara en enda däckhandlare i Gbg som jag vill anlita, för jag vet att dom är lika noggranna som jag (dvs. superpetiga) samt att dom har den bästa tänkbara utustningen.

BMW CS #5139
ka
204
kaell
330xi -01
För att se på saker o ting positivt så kanske man kan nämna namnen på de firmor som är precis som J.L. säger - noga och måna om sina kunder.

Undvik att hänga ut firmor som gör skitjobb är min uppfattning för att få bra nivå på tråden, även fast man i skrivande stund är jävligt förbannad på endel :D

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
lämnade två av mina gamla 16"are tillsammans med nytt gummi för byte, till en mindre "allt i ett"-verkstad
det första flumgubben gjorde var att plocka av gamla däcken å sätta tillbaka dom igen!:) jag påpekade att syftet med att jag kom dit var att jag ville ha på de nya däcken....
så det var bara att börja om igen...efter mycket möda hade han lyckats få på däcken, åt fel håll!:)
bara börja om igen....nu vart väl allt riktigt trodde jag tills jag såg fälgarna...fälgkanten på båda fälgarna var skrapade runt hela fälgen...

just i det här fallet var det mer positivt än negativt för fälgarna var väldigt kantstötta och nu blev dom ju något jämnare och finare!:)
så jag orkade inte ställa mig å skälla ut flumgubben men jag lämnar då definitivt inte in nå mer till honom!

sen när jag kom hem såg jag att det låg en stor metallflisa som höll på att skära sönder däcket mellan däck å fälg...tur att man upptäckte det iaf så man slapp paja nya däcket...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lämnade in en omgång 18" fälgar på lack via min lokala däckhandlare, han hade kontakt med en lackare med rimlig prisnivå. Som alltid hos lackare drog saker och ting ut på tiden, och helt plötsligt var vintern vår och vinterdäcken olagliga. Lackaren lackade fälgarna en tidig morgon, och samma eftermiddag vågade däckhandlaren sig på ett försök att kränga på däcken på fälgarna, som just passerat stadiet dammtorra. Inte ett märke på någon av fälgarna, trots att lacken inte härdat ordentligt. Så ska ett proffsigt jobb se ut.

Så utan att ha större erfarenheter än att själv krängt nån omgång däck på maskin för många år sen, hävdar jag att repor och märken beror på slarv!

Sex på alla fyra, roligast så!
Grubbe
touring330i: Om man bortser från den där skimrande effekten i lacken så blev det ju ändå riktigt bra slutresultatet?

Men det är sjukt jobbigt då det blir sådär. Jag gruvar mig riktigt inför den här gången. :/
Jag har varit med om liknande grej.Fick punka och skulle laga det hos en seriös däckhandlare här i GBG men eftersom jag är mån om mina fälgar(135M 255,35 18")var jag där när de höll på med däcket och det var så nära att han, killen repade fälgen han kunde inte ta bort däcket.Han gick runt det och försökte och försökte men hade ingen kraft.Jag var där och svetades,ville säga till han "ok det räcker nu kan du ropa på någon som kan det här" till slut lyckades han på nåt sätt och jag fick en liten repa som idag inte syns,gick att polera bort:).Nästa gång om det blir punka kommer jag att ta några kort på fälgarna och visa det för de innan de sätter i gång så att de tänker på det lite mer;)
zupra1
Samma sak hände här mig nere i Malmö hos en känd däckhandlare.
255/35-18 skulle på och vad händer... "snillet" börjar slita å dra tills allting lossnar med buller å brak. Fick en meeeeega reva i fälgen. Som tur var kom den " kortklippta-glasögonförsedda-chefen" precis ut genom dörren och bevittnar det hela. Han var iofs sjysst å sa direkt att jag skulle komma in med ett kvitto på fälgarna så att han kunde ersätta mig, vilket han åxå gjorde. Men det blev ju ingen "cruising" den dagen och man var ju mäkta förbannad över hur amatörmässiga vissa kan vara/ är inom den branschen.

Man skall definitivt fota med en 8 megapixels kamera från nära håll precis innan och med ett vittne bredvid.Kvitto är nästan ett måste.Annars skickas det bara på tidskrävande lackeringar å så blir det inte bra gjort... å så iväg igen med möget osv.Ok...jag kanske överdrev lite med 8 megapixlar,men,skall man vara säker så... why not?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har även inträffat för mig på 2 olika Däckiaverkstäder i Sthlm. Krävs att de som jobbar med grejorna förstår att det är skillnad på en tjänstevolvo v70 och 18" BMW BBS Split tex...Numer är det endast Perre på B&M-teknik som har mitt förtroende att kränga om däck...
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har fått 14-tummare repade. När jag åkte dit för att klaga, sa han som gjort det att det är omöjligt att repa en fälg! Åkte sedan tillbaka för att tala med chefen på stället, som lovade att fixa det så att det inte syntes. De la på lite färg och polerade, sedan ”syntes det inte” i deras ögon, suck.

Numera släpper jag inte fälgarna ur sikte om jag måste lägga om däck, det brukar funka.

J.L: Vilken firma är det du anlitar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mina två senaste besök hos en Däckfirma har resulterat i 2 repor/skador. På första stället var det en 15-år4 prao som lyckats, den firman anlitar jag aldrig igen. Senaste gången var mina nya fälgar, dom ersatte med en ny fälg utan att tveka så dom anlitar jag igen. Jag tänker dock vara med när dom byter i fortsättningen.
Grubbe: Ja visst blev de Ok, men vägen dit var lång kan jag säga, från det att dom gjort åverkan på fälgen, till det att jag var nöjd, landade på nästan 7 veckor!
Ja herregud Grubbe, skulle inte vilja vara i din sits, när dom ska kränga på däcken på dina fälgar, ångest!
Men det är bara säga till dom vad vad som gäller.

Hur går det annars för dig med bilen då, rullar det på?

MVH Danne

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Erik:
jag åker alltid till Åby Gummi på Stora Åvägen i Sisjön! Dom har gett ett väldigt noggrant intryck på mig, och verkar väldigt duktiga samt har bästa tänkbara utrustning mm.
Var själv väldigt orolig när jag skulle byta däck en gång, vis av tidigare erfarenheter, och dessutom var fälgarna helt fabriksnya, men innehavaren förklarade att jag inte behövde oroa mig, och självklart blev resultatet helt perfekt =)
Vet att dom även har stor erfarenhet av BMW då ägaren har ägt flera stycken samt tävlat med BMW-bilar mm.

En annan stor och välkänt däckfirma i Gbg med gott rykte har flera gånger förvånat mig, med slarv och dåligt utförda arbeten, så nu åker jag inte dit längre, är helt enkelt rädd att få grejerna förstörda.

BMW CS #5139
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
När jag byter gummi så brukar jag tala om för firman jag anlitar att jag är en överpedantisk och extrempetig j-vel och att jag inte kommer acceptera ens den minsta repa utan att kräva en ny fälg som ersättning. Sen frågar jag firman om dom ändå vill ha mig som kund. På så sätt så har man förekommit eventuella tvister och bråk.
Grubbe
touring330i: Men verkligen. Ångesten började redan innan jag beställde fälgarna. Men som andra gör så berättar jag innan vad som gäller och frågar om dom fortfarande vill ta på sig jobbet. Sen är det som lättare när man skickar in nya fälgar, dom är ju liksom oskadade så eventuell tvist om skada är inte nödvändig... Även om det vore surt som satan. :(

Annars går det bara finfint. Jag låser nog upp tråden om någon vecka eller så innan jag åker ned till 540is. :)
ka
204
kaell
330xi -01
När jag besökte däckfirman och frågade om de hade tid att kräng 2st 18" idag, så slet han tag i fälgarna och sa "De här fixar vi på en gång!". Skitbra tänkte jag, men tills nästa gång får de nog bli större undersökning om Vem som ska kränga, samt Vad de anser om en ev. orsakad skada. De sista som sas innan jag lämnade däckfirman (chefen var inte inne) var att "Vi fixar de här på något sätt". Frågan är nu vad vilka standarder däckfirman har, tror inte riktigt att han förstod att jag inte nöjer mig med något annat än en ny fälg (som inte säljs längre). Visst kommer de att få ett försök att laga fälgen, om de nu anser att dom kan färgmatcha så bra.

För att ge ett intryck av vilka standarder däckfirman har på ev. skador så fick min bror ett "Fälg-repair-kit" och gratis krängning (inkl skador, på köpet!) efter skadorna på X5-fälgarna, 19". Då hade vi inga bevis eller någonting, samt att fälgarna var lite skadade sen innan, svårt att urskilja vad som orsakats.

Grrr... blir mer o mer förbannad ju bättre vädret blir också! ;S

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.