AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
815

Elfel på 318is?

Tr
18
TriFFy
318is -92
tjena, jag har en 318is ifrån 92, som har varit lite skum den senaste veckan, bilen går oftast väldigt bra men vissa gånger så får den en tomgång mellan 1500 och 2000 varv och får motorstopp när man bromsar hårt. Så var det alltså idag när jag var på väg hem, men idag hände det lite mera grejer, efter första motorstoppet så började ABS lampan lysa på instrumentbrädan, efter det så slutade blinkersen att funka och alla mätare dansade imellan noll och max efter det la bilen av helt och nu startar den inte alls! =/.

Nån som har nån idé?
Jag har bytt termostat under veckan då den jag hade innan öppnade vid 44grader, kan detta ställt till det på nått vis?

MVH / Nicklas
Halvdan
Skulle tippa på nytt batteri och/eller ny generator.
Jag hade börjat med ett nytt batteri och om det hjälpte, en utbytesgenerator.

Tr
18
TriFFy
318is -92
hmm så allt det kan hända om batteriet är kasst?
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
rengör jordpunkter och se över kablar också. kan göra mer än man tror ibland.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Tr
18
TriFFy
318is -92
ok tack tack, så ut och kolla lite!
Tr
18
TriFFy
318is -92
Har inte gjort nått åt bilen alls, utan testade att starta den nu.
Och då funkar den klockrent igen 800vars tomgång och inga fel.

Kan det vara batteriet ändå?
Tr
18
TriFFy
318is -92
Har bytt batteri nu men felen kvarstår! =/
nån som har en annan ide lr kanske fått liknande fel?
Låter fjärran att batteri/generator skulle orsaka hög tomgång. Har en känsla av lite tjuvluft på insuget, sprucket gummi eller slang nånstans, som sen kan gå ihop lite igen osv. Spraya lite startgas runt insug, slangar osv, hörs minsta förändring på motorgången så finns en läcka.

FP
Tr
18
TriFFy
318is -92
har mätt strömen som kommer från generatorn och den laddar bara 10-11v, så jag ska testa att byta kolen och se om det ger nått.

Kan tjuvluft orsaka allt eltrubbel?
Helt riktigt, generator/laddning kan orsaka elfelen, jag menade mest tomgång osv.

FP
Tr
18
TriFFy
318is -92
jo jag funderar om det är en blandning av det..för slangen mellan luftfiltret och motorn ser inte så jävla fräsch ut så jag ska byta den och kolla upp generatorn på måndag så får vi se.

tack så länge!
Ma
14
Mad Dog
318is -92
Kolla även slangen från tomgångsmotorn till insuget....min kunde få en tomgång på 3000 varv ibland pga att den var sprucken. Lycka till.
Tr
18
TriFFy
318is -92
Ok tack för tipset!

är det den lilla slangen som kommer in från sidan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.