|
|
|
|---|---|
|
Har läst sådär 20 inlägg i Bilvårdsforumet och fått bitar här och var, men ställer nu sammanfattningsvis en grundläggande underhållsfråga här. Tack vare att jag haft riktigt bra och välskött lack på bilarna jag ägt (så även nu), har jag tidigare bara avfettat nedersidorna på dörrar samt nedåt, tvättat ordentligt två gånger, samt sedan vaxat bilarna med Sonax flytande. Nu när jag blivit tvungen att köra med "nya" bilen i riktigt smutsigt väglag och vill göra i ordning den ordentligt igen, undrar jag när det gäller avfettningen - är det vettigt att duscha hela karossen med avfettning innan tvätten, eller är det skonsammare att enbart lägga avfettning på riktigt smutsiga ytor? Behövs polering på en riktigt fin lack? | |
|
På lunchen läste jag att man inte bör använda kallavfettning på andra ställen än där det är riktigt smutsigt och svårt att få bort oljespots osv, men när man läser foruminlägg här, låter det som man kör det över hela bilen. |
|
|
Båda är väl rätt och det är mer en smaksak och känsla för skälen. Jag kör dock kem över hela bilen, ALLTID innan polering. Att lägga på Sonax flytande är inte att polera så redan innan man gör det, då bör man ju ha en ren och fin yta, det får man bara genom polering. Du skriver det ju själv.. "Behövs polering på en riktigt fin lack?" Är lacken så fin så behövs det ju inte, eller hur. Är den inte riktigt fin, polera! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
"Är lacken så fin så behövs det ju inte, eller hur. Är den inte riktigt fin, polera!" Nja, jag menade snarare om det är onödigt "slitage" att polera en lack som redan är fräsch. Vad gäller avfettningen så är jag lite kluven eftersom meningarna uppenbarligen går isär beroende på person och forum. |
|
|
Frågan är ju egentligen, vad menar du med fräsch? I vanliga fall får ju bilarna saltrester m.m som sätter sig fast i lacken. Dett gör inte nödvändigtvis att lacken ser dålig ut, men du bör ändå poler/avlägsna dessa rester. Det kan gå med stark avfettning, efter vilken du helst skall återförnya vaxskyddet som du förhoppningsvis hade innan. Men under vintertid är det väl egentligen ingen jätteidé att hålla på och polera vid varje tvätt osv? Men i vår? Då skulle jag iaf avfetta starkt och sedan clay/polering/vax, för antagligen är inte lacken lika fräsch som före vintern, man har fått smårepor av snöborsten m.m /Marcus |
|
|
Jag menar att själva lacken är i mycket bra skick med bra lyster och färgmättnad. Självklart vill jag bli av med asfaltstänk och annat som fastnar under normal bilkörning i taskigt väglag. |
|
|
När jag jobbade med bilvård avfettade vi alltid hela bilen, oavsett om man skulle gå på med polermaskinerna eller bara göra en heltvätt. Prickbort upp till dörrhandtagen samt huv och baklucka, sedan en något mildarae avfettning dörrhantag och uppåt. Är lacken repfri och fin men lite sträv kan man gå på med en lätt polish sedan avsluta med vax eller lackskydd, men som sagt underarbetet är A och O! |
|
|
Vintertid: Avfettning över Hela bilen, oavsett om de är skitigt eller inte. Inte "svamp-tvätta" allt för ofta, då bilen blir lika skitig efter 1-2km ändå. Då slipper man ha dragit runt skiten i lacken med svamp, och riskerat revor bara för att ha bilen ren utanför tvätt-hallen. Sommartid: Avfettning på bilens nedre delar som skärmar osv + ev. där de är skitigt. Sen svamptvätt, hela bilen. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Som de nämndes tidigare så är det väl lämpligt att avfetta hela bilen ganska grundligt om det ska poleras. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
fyllecaj |
avfettning på sommaren har jag aldrig förstått upplys mej är det för flugorna då eller? |
|
Har hört att det inte är bra att avfettta sidorutorna eftersom medlet är ganska styggt mot rostskyddet innuti dörrarna. Wargen |
|
|
Avfettning på sommaren? Löser skit, små sten, flugor osv som hjälper dig att få bort sandkorn och liknanden innan du går på med svampen. Vanligt vatten har inte den egenskapen att transportera bort smuts som avfettning har. Vanlig tvål (tvål=avfettare) kapslar in "skiten" och transporterar bort den i vattnet+tvål/avfettningen. Läs gärna hur tvål fungerar så förstår ni bättre. Principen är densamma. Alla har väl någon gång dragit runt en svamp med sandkorn i på bilen? :) Man gör de bara en gång, helst. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Det är rätt stor skillnad på petroliumbaserad avfettning och alkalisk d:o. Petroliumbaserad kallavfettning gör de feta fläckarna, olja, asfalt osv mer eller mindre vattenlösliga och de går att spola bort. Alkalisk rengöring (tvål och diskmedel t.ex) tar bort vattnets ytspänning och gör att fett osv lyfts bort på motsvarande vis. Petroliumbaserade medel är klart effektivast på bilar enligt mina erfarenheter, man behöver använda betydligt mindre medel för bra resultat jämfört med alkaliska medel eller s.k. naturavfettning. Alla tar nog mer eller mindre bort vaxskiktet efter några tvättar, varvid skiten fastnar allt lättare osv. FP |
|
fyllecaj |
då måste ju ett bra lackskydd vara lösningen på problemet. jag har aldrig använt avfettning på sommaren och har inga problem som ni beskriver utan tvättar enligt de råd jag fått det funkar klockrent använder avfettning ca 2-3 gånger per år bara på vintern känns som att det räcker ps tvättar ofta med duet |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.