|
|
|
|---|---|
|
hejsan alla bmw ägare o m3 ägare! det är så här att jag går och funderar på att köpa en m3a även lagt in en köpes annons här! har fått en del svar kan jag säga...men många är m3or med smg låda, jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker och vad man ska satsa på? vilka problem som är vanliga osv!? Manuell eller smg? även vilken som är roligast att köra!? har kört manuell men inte smg! tack på förhand / Jocke | |
|
NymanR: Jag stälde samma fråga till mig själv och killarna/tjejerna här inne i höstas när jag började leta M3 3,2. Efter att ha fått en del svar samt sökt efter gamla inlägg ang. SMG 1 så har jag uppfattat det som att det finns VÄLDIGT delade meningar kring SMG 1 eller ej. Vissa älskar det och andra hatar det, precis som med det mesta andra saker. Personligen tycker jag att SMG 1-lådan är roliga och fin att köra men det märks oxå att den kan göras mycket bättre (vilket SMG 2 i E46 har bevisat). Märkte oxå stor skillnad på SMG och SMG på olika bilar. Körde en svart M3 i Helsingborg som va ryckigt och mindre rolig som gjorde att jag ej ville ha SMG men efter att ha kört en M3:a uppe i Gbg så ändrade jag åsikt igen. Denna låda fungerade helt annat tyckte jag och skötte sig mycket mjukare och finare än den SMG låda jag kört i Hbg. MEN en viktig aspekt är ju att det är vanligare att en SMG rasar än en manuell och då blir det oftast dyrt. Har läst många skräckhistorier bla. här inne. En annan vikitg sak att tänka på gällande SMG är att det är en omtalad låda vilket gör SMG-bilar blir mindre heta på beg. marknaden. Min slutsats: SMG är fräckt och roligt (men kan vara bättre) så jag väljer nog bort SMG på M3 E36 jst pga. de dyra reperationerna som är för vanligt förekommande. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
kan säga så här... det vanligaste felet på smg lådorna är 1 folk vet inte hur det funkar.. det kräver att man kört ett tag innan man vet hur lådan uppför sig med växlingar osv... sedan fel nr:2 är att oftast så är det så att elmotorn i hydralpaketet sttular och går trökt samt att växelgivaren kan strula.. ett NYTT hydralpaket är dyrt 16800+ Moms på bmw.. fast dem brukar man inte behöva byta så ofta.. oftast är det växelgivarkontakten som behövs bytas pris 2,000:- Sedan får finns det mycket okunnighet om dessa lådor vilket ger dem lite väl dåligt ryckte. Sedan tittar man på begagnat sidan så står sig bilar med SMG minst lika bra som en manuell om inte högre. och oftast till 99% så är de bilar med SMG låda betydligt mer utrustade en manuella. Säger som så att en SMG låda som är dom den ska är svår slagen !!!!! WoX har ägt på båda delarna och skulle jag välja igen är valet lätt SMG !!!!! Hellre en kråka i näsan än en SKATA i sängen !!! |
|
|
wox, är det din som är till salu på blocket? Hur är i så fall intresset? Racerbilen: Länk |
|
| tack för svaren! men det måste väl finnas smg lådor som inte går sönder med? visst har jag förstått att chansen att det krabbar mer! saken är den att jag har kanske hittat en fin m3a med väldigt få ägare och fint skick verkar det som...men det ända som talar lite emot är juh att det är smg, men frågan är juh ifall man ska gå mer efter skicket och det låga milantalet mer än att det inte är manuell! så vill ha fler nöjda smg ägare som skriver lite! mvh | |
| En del tycker visst att SMG1-lådan växlar för långsamt men saken är nog den att man som förare bara upplever det så eftersom man själv är overksam medan automatiken sköter växlingen. Själva växellådan är densamma som den manuella och jag tror att det mekaniska i lådan håller längre när den växlas av SMG-automatiken än en manuell "snabbväxlare". | |
|
Kolla in denna då NymanR!! på mobile.de Gebrauchtfahrzeug, 64.900 km 236 kW (321 PS), Schaltgetriebe, Erstzulassung: 02/97, HU/AU - Neu, Klimaautomatik, arktissilber-metallic, 2/3 Türen Besonderheiten: ABS, Stabilitätskontrolle, Einparkhilfe, Zentralverriegelung, el. Wegfahrsperre, Lederausstattung, Leichtmetallfelgen, Sitzheizung, Schiebedach, el. Fensterheber Beschreibung: LIEBHABERSTÜCK aus 1.Hand, UNFALLFREI, lückenlos! BMW Scheckheftgepflegt!!! FAHRZEUG WURDE VOM ERSTEN TAG AN NUR VON SERIÖSEM ARZT (geb.1957)gefahren und pfleglichst behandlet. Reines Sommerfahrzeug. KOMPLETTER ORIGINALZUSTAND (keinerlei Umbauten oder Tuning!). Auch die Originalrechnung ist noch vorhanden (Neupreis DM 104.030,- - ): (309)arktissilbermet. , (N5SW)Sportsitze mit Nappaleder schwarz, (243)Airbag Beifahrer, (302)Alarm, (354)Grünkeilfrontscheibe, (362)Fenster hinten elektrisch, (401)elektr. Schiebedach, (458)elektr. Sitze für Fahrer u. Beifahrer, (494)Sitzheizung vorne, (498)Kopfstützen hinten, (508)Park Distance Control(PDC), (534)Klimaautomatik, (554)grosser Bordcomputer, (668)BMW- Radio Reverse RDS, orig. BMW M3 Mischbereifung - - Letzter Kundendienst bei 62.500 km, HU+ AU neu, Reifen ca.1000 km gefahren - - 1a Pflegezustand!!! Pris 18.850 euro |
|
|
det är väl nu säsongen börjar.. så lite svar har jag fått.. kommer en och tittar imorgon och ev: byter in en Bmw 523 Touring.. hade haft min bil kvar om det inte var pga: att vi nu har hynd mm // WoX Hellre en kråka i näsan än en SKATA i sängen !!! |
|
|
Dom sista 6 åren har jag haft 3 st Audi S8 och det är en helt otrolig bil,veckan före midsommar köpte jag en e36 m3 cab smg 1 och vill med mitt inlägg säga att roligare bil kan man inte köpa för 165 000 som ja gav för den, så S8 får vila soliga dagar. mvh Dennis |
|
|
smg e underbart!!! tycker ja....ja var mycket skeptisk men nu när jag var å provade den ja nu äger så blev ja helt såld!!!!!! välar mjukt å fint...men den e bäst när man drar på lite då känner man inte av de ja de e ju sjukt!!..... nu har bilen rullat 7950 å ja ska säga till när mitt hydralpaket pajar hehehe peppar peppar syns i västerås i helgen!!!!!! mvh pezen Länk |
|
| Tjenna! jag har nyligen bytt pump och givare men känner att de fortfarande rycker väldigt mycket. :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.