|
|
|
|---|---|
|
Har läst en del på forumet ang detta. Är det någon som vet hur det ligger till på riktigt? Någon som vet varför det är så? Sitter själv i Budapest nu kommer troligtvis vara här ett tag, har en kompis som studerar i Polen. Givetvis vill man ta tillfället i akt om det kommer ngt kul köp. Länk Vad är det som gäller? Vilka intyg begär de in vid bilar som har första registrering innan 1a maj 2004 ?? -Phil | |
|
Ok ingen som har några erfarenheter? Har mailat bilregistret ang reglerna. Skrev att jag hade lite undringar kring det jag läst på deras hemsida. Att det inte är helt glasklart. Ställde även några frågor. Svaret jag fick var en länk till skidan jag skrev att jag läst som jag hade frågor kring. Samt texten från sidan inklippt i mailet. Mkt proffsigt ! Mailade tillbaka med lite konkretare frågor, har inte fått svar ännu. Kanske aldrig kommer få det. Så är det någon här som vet lite hur det fungerar i praktiken, som kanske har tagit hem en bil skriv gärna några rader. -Phil |
|
|
Jag gissar nu, men en bil som från början är importerad, från till exempel Tyskland, bör utan större problem gå att få in i Sverige, värre är det med dom bilar som såldes nya i Östeuropa, jag har utrustningslistor på 540i/6 i Östeuropa utförande, dessa saknar katalysator, om det är mer regel än undantag gäller det att studera den tilltänkta bilen noga, så det inte blir som den långa Lada Niva 4-d, import från Ryssland som är omöjlig att registrera(; Mvh Stephan |
|
|
Jo det är en av tankarna jag hade också. Tilläggas bör att väldigt mycket bilar importeras hit från hela europa. Problemt är nog att ha bevis på detta, gärna gammalt reg bevis från tex tyskland. Detta är en av undringarna jag hade till VV. folket. Lite diskriminition detta, blev mycket förvånad att det är på detta viset. Klart jag förstår att man inte vill ha in gammalt skit till Sverige. Men snart blir det ju inte mkt av fördelar med EU. Inget fritt Europa direkt. Här är det liknande, de har mkt höga avgifter för importerade bilar. Kan ses som tull eller motsvarar tull. Får se hur länge EU tillåter denna förklädda tull. Att ta hem en gammal BMW är inte att tänka på, oftast så ligger de kanske 15% över Svenska priser och är oftast i sämre skick. Finns vissa roligare bilar, tex Supra och liknande som ligger hyfsat bra till. Uppfattade det som att man kan få lite dispens att man slipper redovisa ett CoC om man tar in den för eget bruk. Har inte lusläst texten idag men var ngt sådant. Hoppas på lite bra svar så man vet vad man har att gå på. Vore det inte skoj att se lite ryska / öst veteraner i Sverige? Vi får se vad som kommer som svar efter helgen, blev inget svar i fredags. Var väl för jobbigt. Det enda jag vet om BMW som såldes nya här är att de var bland de första bilmärkena som kom in. Därför blev de också mycket populära. Fanns en massa gamla e34, nu är nästan alla borta :-( Spephan vet du var man får tag i ett CoC? -Phil |
|
|
Bilar som går att regga utan problem i Sverige är de som är nyregistrerade i landet efter landets inträde i EU. D.v.s en bil som importerades första juli 2005 i ett land som blev medlem i EU 1:a Maj 2005 går att ta in i Sverige oavsettt årsmodell bara den e inreggad efter landets inträde i EU. En bil såld ny i Polen 2003 är lika svår att regga som en bil från ett nutida icke EU-land. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
> Herr Gaspedal Det första du skriver har jag förstått att det är ok. Där är det ju inga problem. Hur svårt är det att ta in en bil från ett icke EU land då? Givetvis undrar jag hur man får tag i ett CoC utdrag. Som jag förstått detta är det ett fysikst papper man har med på regbes, visar att det gäller bilmodellen i fråga så är det ok. Hur gör man med bilar som är äldre, de som jag gissar inte har ett CoC? Hur går det till med en veteranbil eller en bil tillverkad innan 1995? -Phil |
|
|
Fick efter tre arbetsdagar svaret att kontakta bilprovningen, som i sin tur hänvisar tillbaka. GÖTT -Phil |
|
Juhas 530i |
Det är ingen vits att maila Bilprovningen eller bilregistret. Ring till en av bilprovningens stationer som har hand om import och be om att få prata med en ingenjör dvs tekniska avdelningen. Dom kan svara på dina frågor. Annars skulle jag kunna tänka mig att du behöver ett TUV intyg om det nu är så att bilen inte är helhetsgodkänd. TUV Nord i Kiel fixar sådana för cirka 50 Euro. Länk Länken påstår att du behöver briefnumret men jag tror att det kan funka med endast chassinummer. Mvh Juha |
|
Tackar för tipsen Juha. Kan man få TUV intyg på icke tyska bilar? Gäller det då möjligtvis som om bilen varit tyskreggad. Jo jag börjar förstå det nu, tänkte att kanske andra haft liknande frågor och de kunde skicka iväg lite begriplig info de redan hade klar. Får väl ta mig tid och ringa en dag. -Phil |
|
|
Ingen som vågat sig på en import ännu? -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.