|
|
|
|---|---|
|
Enligt ETK finns det 2 versioner av farm- och bak-bromsar. Skivbromsarna fram finns både som ventilerade och solida skivor. De ventilerade skivorna har en tjocklek på 22 mm medan de solida bara är 12 mm tjocka. I båda fallen är skivorna 284 mm stora. Länk till ETK: Länk Bakbromsarna finns både som skivbromsar och trumbromsar. Länkar till ETK: Länk Länk Båda mina 518i E28:or har haft solida skivor fram och trummor bak. Vad krävs för att bilen ska ha fått de ventilerade skivorna fram och skivor bak? Fanns det ett större broms-paket man kunde köpa till som extra utrustning? Kan man bara byta ut solida skivor mot ventilerade skivor fram utan att behöva byta ut oken? ___ Vagnparken: Länk | |
|
Vi närmare konsultation av ETK har jag kommit fram till att man även måste byta oken om man ska gå fram solida till ventilerade. Men om någon vet något om vilka bilar som hade det "stora" bromspaketet så vore det intressant att veta. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Det fanns tre olika framskivor till E28, varav två var ventilerade. 284x12 solid: 518i 520i, 524 TD -84 284x22 ventilerad: 520i, 524 TD 85- 528i -06.84 282x25 ventilerad: 528i, 535i 07.84- Skivor bak satt på 520i 86-, samt alla 528i och 535i. Dessutom på alla 520i med ABS. För att montera skivor bak krävs troligen byte av bärarmar och kanske även bakvagsbrygga. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| har för mig att jag hade vent fram med på min 520 86, dom hade en hel del grejor liggandes på bmw islutet på e28 historia som även dom motorsvagare modellerna fick ta del av. man får byta en hel del för att byta till skiv bak och även vent fram. det roliga var ju att när man gick från e28 520 med vent fram till e34 520 så fick man solida skivor igen, kändes lite som att byta ner sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.