AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
504

Drabbad av regbes problem pga sänkning på 325 E30

Be
6
Beson
630i Cab -05
Köpte nyss en något sänkt (ca 30 mmm med H&R fjädrar)
325 i cab -89 i Tyskland
Sänkning finns i inskriven i tyska reg beviset och är godkänd av godkänd av tyska besiktningen (TUV).
Men kära SBP kräver nu att generalagent ger intyg om att fjädrarna är återställda till originalskick (innebär kanske byte i slutändan hos BMW). Har nån drabbats av samma problem.Kan man gå kring detta på nåt sätt utan att byta fjädrarna ?

BlackE32
Svar: nej. Samma sak gäller trimning etc som skrivits in i FzgBriefet - man åker dit på det. Tyvärr. Bara att "fjädra om" och åka till SBP igen.
er
256
eraabos
M3 E30-88
Du kan få köpa bak original fjädrar till 325 cab riktigit biligit av mig, är du intresserad så hör av dig.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Rätt konstigt, jag reg bes nyligen(2-3 veckor) en 325i-92 med gula KAW fjädrar, inskrivit i breifet, och det gick bra.. Undra vad som gäller, jag har papper på det om du vill..
netsix
Tror ni att vi kommer att få problem att bes. den här.....hihi
Länk

/netsix
Be
6
Beson
630i Cab -05
Jag kommenterar mitt eget inlägg. Verkar nu mer och mer helt entydigt att SBP försöker lura upp mig på ståplatsläktaren (BMW tar 7000:- får ett byte) Fått hittills ett exempel på denna sight (hoppas det kommer fler) att sänkning har godkänts om den godkänts av tyska myndigheter. Står tom otvedtydigt på SBP:s hemsida att "godkännt utförande i EES land gäller som intyg för säkerhetskrav" . OBS dock detta gäller ej trimning som tidigare inlägg nämnt då avgaskrav ej omfattas.
BlackE32
Jag har en bekant som snällt fick plocka bort fjädrar och fälgar för att få bilen godkänd, trots att dessa fanns i FzgBriefet. Jag tvivlar starkt på att SBP blåste honom och jag tvivlar ännu mer på att de sätter det i system och försöker blåsa Beson också.
ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Black E32:s bekant blev också blåst.En bekant har besiktigat en -90 MB med sänkning i briefet och det var inget problem.Våra av skattepengar välbetalda byråkrater på SBP gör allt för att blåsa oss. Titta bara vad det kostar att besiktiga bilen, hutlöst. Där blir vi alla bilägare blåsta minst en gång om året!!

ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Mer inf, jag kollade detta med SBP i stockholm.
Om enda avvikelsen är att bilen är sänkt, utan att man ändrat angiven totalvikt i regbeviset (har och göra med axeltryck och sånt) kan besiktningsmannen godkänna bilen förutsatt att väghållningen är ok.
Så beson m.fl kan simma lugnt om det bara handlar om ex .vis 30 mm. Visst, man kan drabbas av paragrafryttare på på sin lokala station som bara vill jävlas och då blir det svårt.Men ge er inte utan hänvisa då tillbaka till expertena på SBP:s huvudkontor.

Jonas Premfors
Besikigade min nyimporterade 320i Cab -89 för ca ett år sedan. Bilen är kraftigt sänkt med alla ändringar införda i fzg-briefet. Att bilen är låg bekräftas av att den inte gick att köra upp på bilprovningens "framvagnslyft".... Besiktningen gick dock som en dans, inga anmärkningar. Jag tror att den enskilde beiktningsmannen har ganska stor frihet vad gäller bedömningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.