AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.207

Byte av bussningar i bakvagnsbryggan.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har bestämt mig för att byta de 4 stora bussningarna i bakvagnsbryggan.
Frågan lyder nu:
Behöver man ta ner hela bakvagnsbryggan för att byta dem?
Det gäller alltså detalj 2 och 3 här:
Länk

Är det något mer jag ska byta än gummibussningarna? Har tittat på Motornord och sett att de är billigare med dem än BMW men det är samma artikelnummer, stämmer detta?

Hjälp och tips inför bytet uppskattas!
Halvdan
Enligt verkstan så är svaret på din första fråga; Ja.Det sa de när jag frågade om byte på min iaf.Tror de skulle ha runt 7000 för jobbet....

Lu
5
Luviz
Bmw 318is -93
Berätta gärna hur det gick att byta när du är färdig jigga. Då även mina är dåliga och behöver bytas. Behövs en bakhjuls inställning göras när dom är bytta?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Kan bara inte vara möjligt att BMW:s konstruktörer suttit och ritat det så dumt att halva bakvagnen måste demonteras för att byta ett par gummibussningar! Får ju för f*n plocka ner fjädrar, fjädertallrikar, diffklump, drivaxlar osv!
Någon måste ha gjort detta och kan bekräfta om man måste eller ej?
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
orkade inte läsa men kolla på: Länk

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har inte läst igenom det så noggrant men har varit där innan. Där står att man behöver svets också? Förstår inte varför man ska behöva ta ner hela bryggan för att bara ta ut och pressa i en ny bussning!
Ingen som gjort detta?
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
svets är för att göra de förstärkningar han förslår.
men om det nu är så att man måste ta ner hela brygga... vad gör det? det är ju inte något man byter ofta och dom håller ju diffen som får jobba precis hela tiden så det är just inte konstigt att dom sitter lite längre "in" i bilen.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Nej men det är ju en del jobb att plocka ner hela bryggan!
Ingen som gjort detta?
Tips En kopp kaffe och glatt humör, Sen kan du svära hur mkt du vill. Dra ner hela bakvagns bryggan eller ej oavsett så lär det vara lite jobbigt....

BMW- När du älskar att köra
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Jo att det är mycket jobb ändå är jag införstådd med. Men att ta ner bryggan är inte gjort på en handvänning heller.
Skulle vara kul om någon ville skriva som har bytt bussningarna någon gång.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ta ner hela bakvagn är o gå den lååånga vägen......

Bussningarna byter man på plats med rätt verktyg.
Har gjort det på många BMW, har verktygen.

Ta inte ner nån bakvagn, det är ett stort jobb, speciellt för nån som frågar hur man ska göra på ett forum, inget illa menat, men oftast är man inte så haj på mekning då!

Hade du bott lite närmare kunde jag hjälpt dig!

///Magnus
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Vad är det för verktyg man behöver då E21-racing?
Är det specialverktyg för att få ur och i bussningarna? Ipressningsverktyg kan jag nog få svarat ett på jobb för man borde väl kunna pressa i dem med ATF olja och växellådslyft? Hur får man ur dem då? Glidhammare eller något annat? Berätta gärna mer hur man går tillväga utan att plocka ner bakvagnen!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, Specialverktyg, som drar ur bussningen.

///Magnus
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Vill du inte avslöja närmare vad det är för verktyg man behöver för att dra ur bussningen med? Går det att tillverka ett själv kanske? Hur gör man på bästa sätt utan ett sånt verktyg? Gasolbrännare och elda eller?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Man måste ändå sänka bryggan för att få ut dom främre bussningarna som sitter med pinnbult i karossen.

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.