AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.813

Sliten kamaxel!

BO
6
BOI!
320i -89
Hur pass allvarligt är det att köra med en sliten kamaxel?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Det är väl ganska allvarligt, mycket effektförlust, ökad bensinförbrukning samt oljud från motorn, ingen hit va?!?! ;o)

Mvh Tobbe
BO
6
BOI!
320i -89
Nä!! ingen hit!!!!!!
Vad kostar det att byta?
Har inte riktigt råd att byta den nu så jag undrar om man kan köra
ett par månader utan risk för ras?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det som kan hända i första hand är väl att vippor kan smälla av vid kraftigt slitna axlar.
Beror på hur sliten axeln är.
Tidsaspekten innan byte är lite svår att sia om men ett halvår kanske du kan köra innan ett byte blir oundvikligt,om det bara rör sig om knappt kännbara grader på div nockar....
Tillförlitligheten har naturligtvis blivit X-antal % mindre iom kamaxelslitaget.
Rådet måste väl ändå bli att bytet måste ske så fort som möjligt.

Mvh Janne.

BO
6
BOI!
320i -89
Tack för svaren Tobbe å Janne! Det blir väl ett byte inom 2 månader.

MVH Timo.
Innan jag fick kam+vippor bytta igår så varventilspelet på 1.5 mm istället för 0.25 som det ska vara. den lät som en go gammal diesel :-)

BMW rules!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Brukar bli två olika sorters slitage på kamaxeln:

1) Porer och "repor" i glidytan på nocken där vipparmen ligger an när ventilen är som mest öppen. Så längen porerna inte går tvärs över säg halva glidytan är det ingen fara. Lika är det med "repor" eller "diken". Själv har jag en 3.0S som gått mellan 10.000 och 15.000 mil med porer i nockytan. Skulle tro att jag kan köra lika mycket till innan jag behöver byta kamaxeln (och vipparmar). Man får kolla ofta (säg var 1000:e mil) och följa slitaget. Jag tänker köra tills slitaget går tvärs över två tredjedelar av nockytan.

2) Har däremot kamnocken börjat slitas ner så att lyfthöjden blir lägre så är det allvarligare för då går snart slitaget genom härdningen (den kan väl vara några tiondels millimeter tjock skulle jag gissa) och sedan går slitaget fort. Kan oftast märkas genom att dra med nageln tvärs över nockytan. Då känns tydligt en kant vid övergången på kamaxelns nock där vipparmen har glidit (och där det är slitet) och där vipparmen inte glidit (och följaktligen kamnocken inte är sliten).
På min 635 där kamaxelsmörjningen var sämre på en nock bytte jag kamaxeln när den slitits ner 4/100-dels millimeter. Troligen skulle jag ha kunna kört ett bra tag till efter att ha fixat till smörjningen.

Per L
När ja köpte min e30 för 3 år sen var kammen rätt bra sliten,lät som en diesel plus att om man varva över 5000 så "studsa" ena vipparmen på en av kamloberna...I vilket fall så körde ja omkring så i 2500 mil innan vipparmen gick av....Lite kul att notera är att motorn i detta skick ändå orkade toppa 205 på mätaren...För övrigt är toppen renoverad nu o bilen går kanon helt utan konstiga ljud,självklart gjorde ja renoveringen själv...Lycka till.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.