AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
599

Vart får jag tag i en ny topp?

Hej!
Försöker få tag i en begagnad topp till en m52b28
Nån som vet om det kan gå att få tag i på nån bilskrot?
Alternativet är avgassidans kamaxel + lager. Nytt är för dyrt.
Några tips?
mvh/ palm
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gå in på bildelsbasens hemsida! Kan du söka genom skrotarna. Länk

Får man fråga, vad har havererat i en så pass ny motor??

Ett annat tips är att söka på blocket och powerbörsen (här allså) annars kan du ju kolla vad det kostar med en dr schrik (stavning) kam och lager. Förmodligen dyrt men men.
Vart tvungen att byta motor, ett kamlager hade skurit. Av hettan (antagligen), så hade kamaxeln gått av och tre lager till tagit stryk. Helt sinnesjukt att sånt kan hända på så nya bilar! Själva anledningen till att jag skaffade mig en lite nyare bil var att slippa sånna problem. 10000mil på mätaren, svenksåld och med fullt ifylld servicebok. olja i motorn, inga problem med oljetrycket heller... Tordes inte chansa med denna motor i e46:an. Så jag har nu en komplett motor liggandes i garaget med en kamaxel utav. Tänkte kolla igenom den så inte ramlager och cylindrar inte tagit stryk. Sedan försöka få tag i en begagnad topp, och eventuellt försöka montera den i en E30 -325. Har kollat bildelsbasen, men har bara hittat kompletta motorer. Ska ringa och kolla med Bildemo i Uppsala.
Vad tror ni om E30 projektet då? känns som ett slöseri på en i annatfall ordentlig motor, att bara ha liggandes... Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.