AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.688

Ska jag kräva återköp eller inte? M5 3,8

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Har nu snackat en del med folk här på forumet om problemet med min M5 3,8 -93
Tack för alla svar!

Kan kortfattat beskriva problemet:
Min bil har dåliga avgasvärdem och går inte igenom besiktning (lamba bytt, LMM bytt, kollat så allt är tätt)

Jag köpte bilen nyligen och var riktigt nöjd med mitt köp!
Men bilen började gå lite ojämt på tomgång (inte alls mycket)
men tillräckligt för att jag skulle misstänka något.
Mycket riktigt så sa dom till mig på service att bilen fick aldeles för mycket bensin och att värdena va kassa, bytte lambda, bytte lmm och kollade så att allt var tätt, inget hjälper!

Jag vet av tidigare erfarenheter att såna här problem kan vara ett rent helvete om det är nån form av eletronik som strular.

Jag kan inte ångra att jag köpte bilen för jag visste inte att dessa problem fanns då och det är en underbar bil annars.

Ska jag kräva att bilen återköps? Även om dom visar god will och kanske ger mig en slant så vet jag vad sånt här kan ställa till mig .. gick ca 40 papp back på delta intergralen så jag vet hur det känns.

Jag går inte i några större förhoppningar om att får tillbaka dom ca 6000 jag har lagt på att felsöka bilen+service men kan jag kräva att bilen återköps?

Tacksam för svar!!'

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Kom på en sak till, vad talar emot att jag får köpet upphävt och vice versa?

MVH

Alexander
köpte du bilen privat eller bilhandlare?

Om det var bilhandlare blir det inget problem du kan lämna bilen tillbaka om det är inte så länge sen du köpte den.

Om det är privat då har du tyvärt inget som helst rättighet att återkalla köpet. Alltså du får inte pengarna tillbaka eftersom han som sålde kan säga att han inte visste om felet och om du köpte bilen besiktigad då har den klara förre besiktkning vilken är till säljarens fördel..

Mvh
Mauritx
Grubbe
Det är bara att stå sitt kast och bita i det sura...
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack Grubbe det var gulligt sagt av dig =)

Men det var bilhandlare så det borde vara lungt.

Undrar bara vad dom kommer att säga! =)

MVH Alexander
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

I och med att det var bilhandlare har du 1-3 månaders garanti!
Är du nöjd med bilen för övrigt,kan du ju be dom åtgärda felet/en samt försöka kräva en lånebil under tiden!

MVH Patrik
Om det är MRF-garanti som avses så gäller den inte bilar som är äldre än 6 år eller har gått mer än 10.000 mil. Äldre bilar har bara trafiksäkerhetsgaranti.

Mer info: Länk

Det skadar dock aldrig att (lugnt och civliserat) prata med bilhandlaren och säga att man vill häva köpet pga att bilen ej går genom besiktningen. Kontakta lokala konsumentombudsmannen innan du pratar med bilhandlaren, de kan ge råd om hur du ska hantera situationen.
Häva köpet?
Du kan väl börja i rätt ände, dvs låta säljaren få chansen att rätta till felet. Du är ju nöjd med bilen i övrigt.

Flåklypa
Säljaren måste hur som helst få en möjlighet att fixa felet innan köpet kan hävas.

Jag tycker du ska diskutera med säljaren lungt och artigt om problemen och be honom/henne fixa dem. Finns en stor chans att han gör det.

Men nu vet du ju inte vad problemet är? Men vänta nu, du har lagt 6000 på felsökning?!

Varför inte föra bilen till BMW med en gång och be dem kolla och åtgärda felet. Bilverkstäder får inte gå på försök och byta det ena efter det andratills de råkar hitta felet. Jag har själv väldigt negativ inställning till fristående verkstäder som står och skrapar sig i huvudet och byter delar. Inte en enda gång har BMW bytt onödiga delar åt mig. Jo en gång faktiskt, men den delen blev där kostnadsfritt.

6000kr på felsökning är nåt som jag skulle explodera av. De pengarna du lagt ut får du nog inte tillbaka, tyvärr, men skulle inte heller gå och hoppas på hävt köp.

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Givetvis kommer jag inte ringa dig och vara otrevlig... jag har pratat löpande med han som jag köpte bilen av och har haft överseende med en del småfel på bilen dv. bussning, avgasystem och till och med att dom hade kopplat väck lambdan och sen låtit det vara på bilen. Men nu har jag helt enkelt tröttnat på att hitta fel och detta med värdena vet jag kan bli stora problem med ..

Ska ringa till KO imorgon och prata med dom innan jag ringer upp säljaren.

Ang om dom ska fixa bilen så vill jag isåfall ha papper från en auktoriserad Bmw verkstad på att den verkligen är fixad, och detta problemet kommer förmodligen att kosta multum, mest för att jag misstänker att det är eletronik som strular och inte något mekaniskt.

Elektronik är ju rena guldgruvan för verkstäderna... mödosamt arbete.

MVH

Alexander
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej!

Trist med fel på en i övrigt bra bil. Skulle rekommendera dig att också titta på Allmänna reklamationsnämndens hemsida www.arn.se

Lycka till!

Don't dream it, drive it
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Nja alltså det har inte varit felsökning för 6 papp ... jag har storservat bilen och det kostade runt 4000.

Om det nu visar sig att han inte vill göra nåt åt felet, tror du ändå inte på återköp?

Det som jag stödjer mig på vid eventuellt återköp är en lista på saker som var "dolda fel" på bilen när jag köpte den ..
Hade t.ex ingen chans att kolla att lambdan var bortkopplad?

Jag är inte på nåt sätt ute efter att klämma åt bilhandlaren i fråga eller att jag har tröttnat på bilen på något sätt ... Det är den bästa bilen jag har haft om man ser till körglädje och hur jag känner för bilen!
Jag skiter i om den dricker 1,5 liter milen och kostar som en solsemester i försäkring, känslan överväger det.

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Om jag förstår ARN rätt så borde det inte vara några problem med att få köpet hävt.
Ett sånt här problem kan bli mycket kostsamt + att det finns en del annat att anmärka på också.
Jag tolkar iallfall ARNs som att man har rätt som konsument att häva köpet om det finns grund för det.
Hurvida jag har grund för det eller inte det kan man ju tycka vad man vill om men jag har oehört avskräck för sånna här fel från min förra bil.

Men det återstår att se vad säljaren säger imorgon.

MVH

Alexander
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Be din verkstad om ett utlåtande det kan vara bra bevis. Om du inte har en bra verkstad rekommenderar jag varmt automek i kallekrona, klockrena!
Asken
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack för alla svar!

Alla synpunkter har varit bra!

Nu har handlaren sagt att dom kommer att göra vid felen på bilen och detta är jag mycket nöjd med!

Jag vill givetvis behålla bilen men jag har väldigt dålig erfarenhet av sånna här fel och det är det som har gjort mig så avskräckt!

MVH

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.