AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

Byte av Gasfjäder till bakluckan i glas (e34)...

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hur utför man detta verkar som man ska ha specialverktyg till det eller har någon gjort denna operation på en e34 touring ??

Mvh Niklas
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Tydligen inte intressant nehe ...
Här finns info att gräva fram.

Länk

PeterB
Länk
Um
7
Umenisse
520i Touring -92
Inga problem! Lite pillrigt, men lättare än jag befarade.
Jag gjorde det själv på min 92-a nu i veckan utan att ha varit BMW-are mer än drygt ett år.

Se till att glasluckan är maximalt öppen och öppna bakluckan så mycket så att glasluckan tar i taket. Palla upp bakluckan med kvastskaft eller så.
Gasfjädrarna till glasluckan sitter med låsbrickor i bakluckan. Dessa kan du bända loss med en liten skruvmejsel (när glasluckan är öppen är fjädrarna avlastade). Passa dig bara så inte låsbrickorna sprätter iväg!
HAr för mig att du först måste sprätta bort plastsargen som sitter på bakluckans kant och går upp över överkant av luckan, för att komma åt fjädrarnas fästen.

Sedan är det till att få loss dem från taket:
bakre innertaket måste bort.
Börja med att ta bort gummilisten. Sedan måste plastlisterna bort från bakre stolpen. Lampan och högtalargallerna också (lite pilligt - inte för mycket våld). Det som var mest knepigt med innertaket var att det sitter fast på mitten. När du fått lös taket runt om tar du en liten ficklampa, bändre upp ett par cm. och lyser in, så ser du var du ska bända.
Det är inget trick som krävs för att få loss taket från detta mittre fäste, utan bara lagomt med "bändvåld" rakt neråt.

När innertaket nu är loss ska du skruva upp de båda stora 6-kantbultarna som håller fast gasfjädrarna - sedan är det bara att dra ut fjädrarna bakåt!
När du sätter dit de nya kommer de att låsa mot 6-kantbultarnas kula utan att du behöver "trycka fast" fjädrarnas kul-kopp mot kulorna.
Detta gick mycket lättare än jag trott.

Lycka Till!

/Nisse

Man behöver eller ska INTE ta ner innertaket!

Jag har en bra beskrivning som kan mailas vid önskemål.

///Micke
Min cabrio Länk
Lyssna på Micke. Inte behöver innertaket ner. Här finns en kort beskrivning på arbetsgången för den som inte kan vänta på Mickes: Länk

Mvh
/Janne
Um
7
Umenisse
520i Touring -92
OK. Jag ger mig.
Min metod fungerar men jag inser att det finns enklare sätt...
Borde ha gjort som nikke och frågat er som vet redan...

//Nisse

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.