|
|
|
|---|---|
|
Kör 15" 205or som vinterdäck på min 523 e39 touring... Vad tycker ni att man ska ha för däcktryck? bak resp fram? Brukar åka två vuxna fram och en liten där bak... Oftast olastat förutom en barnvagn då o då.. | |
| Står nog i instruktionsboken men jag kör 2,5 runtom. | |
|
När du öppnar förardörren så står det ju där på sidan. Bara kolla. Ta er en titt: Länk |
|
|
Hallo Johan! Efter många diskussioner med däcksnubbar och ett par gummikurser genom jobbet på b.l.a gamla Gislavedfabriken så är det som står i dörren, tankluckan endast att se som lägsta tänkbara rekommendation! Nya däck är mycket hårda i sidostommarna och klarar följdaktligen ett mycket högt lufttryck utan att slita ner däcket i mitten, givetvis på bekostnad av lite stötigare gång! Men va inte rädd för o trycka i några hekto mer än vad som står, betalar sig i betydligt högre livslängd på däcken! Kör själv med cirka 2.8 runtom o inga som helst problem! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| Ja detta med däcktryck är en evig följetång. Själv kör jag en E39 touring med M-hjul, dvs.235/45/17" runt om. Pumpade i 2,8 fram och 3,0 bak, rätt? Jag vet inte. På min förra E46 med 225/45/17 fram och 235/40/17 bak körde jag 2,9 fram och 3,1 bak efter rekomendatiner om att det inte var någon fara att pumpa i så mycket. Detta gjorde att mina däck slets mer i mitten och på sidorna såg de nya ut. | |
|
Har skickat inlägg i en annan tråd angående däcktryck, men jag tar det här oxå. Mejlade nämligen Nokian om vilket tryck jag ska ha och fick svar. "Hej Roligt att du är intresserad av dina däck. Använd 2,5/2,8 full last 2,8/3,0 Nokian Däck AB" Jag tolkar det som att nånstans mellan 2,5-2,8 fram och 2,8-3,0 bak. Tankar kring detta? |
|
|
Haha ;) Ja, naturligtvis. Tänkte mest på om man tar i beräkning alla rekommendationer man får här om att köra på det högsta. Fick även svar på en följdfråga jag hade till Nokian, här kommer den. "...Rent tekniskt räcker 2,5 bar men det är inget problem att köra med 2,8 , kan ge bättre stabilitet." |
|
| e39 är ju en framtung bil. Har en 530 o där ska det vara 225/55/16 runt om orginal. Redan där kör jag 3,0kg runt om. Som vinterdäck i samma dimansion så hade jag gått ner till 2,6-2,8kg. Har du lågprofil så bara gå över 3kg på en gång! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.