|
|
|
|---|---|
|
min e38 740 går bara på 7 cylindrar och det är inte tändstiften eller tändspolarna som är felet för dom är bytta. Nån som vet vad som kan vara felet? Jag har hittat vilken cylinder det är som inte går! (när bilen är kall så går den på alla 8 burkar) mvh martin hs99maby | |
|
Det är inte helt ovanligt med defekta transistorslutsteg i DME'n enligt min BMW-mek. Om det är så gäller ny DME eller kanske omlödning om du har tur. Har bytt min för ett annat fel och fick ge 2500:- för en beggad från skroten. Min DME 3.3 har PROM så det var bara att flytta över det gamla. /Lasse |
|
| Läckande ventilkåpspackning brukar olja in de bakre stiften och orsaka misständningar. Har du kollat om det är olja i tändstiftsbrunnarna? | |
|
det var jättelite olja i tändstiftsbrunnarna, bara nån millimeter. börjar fundera på om de har nånting med insprutningen att göra för det fimns gnista på burken som går dåligt och stiftet ser väldigt torrt ut... hs99maby |
|
| Det blir lätt överslag i tändspolen om du har olja i brunnarna/tändspolen. Spraya med elektronikrengöring och blås på med tryckluft i tändhatten. Om stiftet är "torrt" kan det kanske vara som du säger men jag tror inte det. Hur är det med "membranet" i bakkant? Är det bytt? Sök lite här på forumet om det så har du lite att läsa. Skriv exempelvis membran här: Länk | |
|
Prova med att kolla katalysatorerna, När den har gått ett tag och blivit varm så expanderar kanske materialet i nån av dom eller båda och täpper till. Ta en hammare och slå på dom och lyssna om det låter som nåt ligger löst inuti. //Per |
|
|
Jag skulle kolla membranet först, bara att köpa en burk startgas. //Magnus |
|
|
tänkte gå ner i garaget och sputa på lite stargas. vart ska man spruta? hs99maby |
|
|
Du kanske ska vara glad.. Min 740 från -89 går bara på fyra cylindrar... Men så är den svensk, inte tysk... |
|
|
bytte membranet idag och de gamla membranet var helt ruttet med en stor spricka. kan de verkligen ha varit membranet som gjorde att en speciell cylinder va död (längst fram till vänster), eller kommer felet tillbaka? hs99maby |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.