AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.427

Kan man chipa lastbilsmotorer via mobiltfn

Paap Reeder
Tar upp min tråd igen om huruvida detta är möjligt.

Kör jag min lastbil med släp och tycker att det går segt ... ringer jag upp min tillverkare som har service 0-24 och ber honom "läga in" ytterligare 250 DIN.
Klart på 60 sek.
Sedan ringer jag och ber dom ta tillbaka programeringen varvid jag får reda på att jag kört 752 km med 250 DIN extra vilket kostar ???:-.

Kan det fungera på detta viset??

MVH /// Paap R
Om du undrar om det är möjligt rent tekniskt så är svaret ja, men jag har inte hört talas om att systemet är i bruk hos någon biltillverkare.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Så länge styrsystemet är kopplat via gsm mottagare/sändare skulle detta vara fullkomligt möjligt,gäller väl då kanske att man inte är positionerad i antennskugga då! ;)
Tror dock inte systemet används som wendtan säger.
Skulle nog fodra lite säkrare mobila komunikationer först, med tanke på att data som överförs kan tappas pga störningar i etern!
Dessutom borde dessa överföringar vara lätt att manipulera om de hamnar i fel händer, hur skulle det se ut om Bilspedition stog helt stilla i hela Europa pga någon skickat data med helt fel inställningar av styrsystem till samtliga lastbilar ?

MVH Patrik
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Ja, som sagt, finns tekniken att göra så. Men som också sades i den gamla tråden så går det inte att få en så stor effektökning. Att däremot få 50-70 hk extra vore mer rimligt.

Systemet kan också användas enligt följande scenario:
Bilen hostar till och dör. Du (eller bilen själv) ringer upp din "24-7 online service" och dom konstaterar snabbt att det är t.ex. LMM:en som har pajat.
"Sit Tight" säger dom då, och skickar ut en servicebil med en ny LMM. En timme senare är du på väg igen i en fullt fungerande bil.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Varför skulle man vilja ringa och be om mer hästar och sen ta tillbaka dem?
Varför skulle det kosta olika beroende på körsträcka?
Om du nu vill kunna skifta mellan olika effekter så finns ju trimboxar med båda programvarorna. BSR´s PPC bland annat. Då väljer du själv hur du vill ha det och du betalar bara en gång.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
För oss bilnerdar som gillar (och kan) pilla med bilar så är ju "multipel-chip" en bra lösning. Dock inte för min farsa som lämnar in bilen för service när det skall bytas olja. Inte heller för ett stort åkeri med många bilar och många chaufförer som kör olika bilar. Åkeriägaren vill kanske inte att det skall vara omkopplingsbart i bilen eftersom alla chaufförer då skulle köra med fullt blås hela tiden, vilket sliter på motorerna.
Framtidscenario: Man köper låt säga en femserie med valfri utrustning. Sedan abonnerar man på önskvärd motorstyrka. Det vill säga att man väljer om man kör en 520 eller 550 och betalar därefter i avseende försäkring, förbrukning, effekt. Likt ett telefonabonnemang så betalar man per månad för det som man har förbrukat. Alltså 520 på vardagar 550 på semester. ;) Med hjälp av nanoteknologi så kan man även byta färg på bilen efter årstid om man skulle vilja det. Länk Inte alls otänkbart faktiskt...

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dubbelmappning eller vad man ska kalla det finns redan. Om jag inte minns fel så är det någon av de brittiska tillverkarna/badgearna som har lastbilar med två effektnivåer. Vid hårt arbete högre effekt, vid mer gynnsamma förhållande lägre effekt. Helt automatiskt genom informationen från till exempel luftfjädring, växlingsautomatik och givetvis motorstyrning.

Kan inte hitta artikeln nu, men jag är tämligen säker på att system för fjärreffekt eller vad man ska kalla tjänsten finns i drift i USA. Om det är via tillverkarna eller eftermarknad låter jag vara osäkert. Möjligheterna lär inte vara långt borta i lastbilarnas styrsystem, redan nu kan man via internet logga in för att kolla fordonsstatus som bränsleförbrukning, andel tomgångskörning och liknande. Via samma system kan körorders och liknande skickas andra vägen, så tvåvägskommunikation finns. Kan tänka mig att det hänger på marknadens mognad och diverse legala bitar i nuläget snarare än det tekniska.

Intressanta möjligheter i alla fall. Lastbilar är ju långt mer svårspecade än en personbil, då kundernas krav skiljer sig lång mer. En bil kan med snabblåssystem utföra en syssla dagtid och en annan nattetid. I drömscenariot är ju bilen, för högsta effektivitet välspecad både dag och natt eller olika specad under samma arbetsdag. Där finns nyttan i systemet, nöjet finns i större grad på personbilssidan. Fast man kan ju tänka sig hur pappa kör en 540, som när sonen ska låna bilen blir en 518 med extratight DSC :)

Sex på alla fyra, roligast så!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har hört att volvo lastvagnar erbjuder detta.... dock inte i USA. Det är tydligen laddtrycket som påverkas.... men jag har bara hört detta, jag vet inte.

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Mugge: Känner igen det när du säger det. Att styra det via laddtrycket låter också himla rimligt.
Paap Reeder
... att det skulle kosta mer har med garantin att göra som jag förstått det hela.
Chipar man en "vanlig" bil och det skulle upptäckas åker garantin iväg som en löning på fredan.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... ang den totala effektökning så påstod min sagesman att det rörde sig om ett par hundra hästar.
Drar du 38 ton styckegods i ett 24 m släp gör väl 50 hästar mer eller mindre ingen märkbar skillnad i backarna vid Vida Vättern?

MVH /// Paap R
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Paap: Ett par hundra hk tycker jag låter extremt mycket. Då kommer vi upp på 700 hk (eller ännu mer). Då handlar det inte om elektronisk trimning utan mer om specialkolvar m.m.
Däremot så kan 50-70 hk göra en hel del skillnad på långa sträckor med mycket backar t.ex.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vore väl bättre i så fall att höja vridmomentet mer istället för Hk!

MVH Patrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har läst i nån intervju att Volvo har tankar och idéer runt ett sådant system, men mig veterligen så erbjuds inte detta i Europa i alla fall.

Som jag har förstått det så är inte tanken att använda detta på prestigemotorerna på runt 600 hk, utan på mer fleet-specade bilar i effektspannet runt 340-470 hästkrafter, där merparten av sålda tyngre lastbilar torde ligga. Volvos nyligen avlösta 12-liters volymmotor i effektspannet 340-420 hk lär inte ha haft några större skillnader invändigt, utan en ren styrenhetsskillnad i effektstegen.

Tror (de svenska) lastbilstillverkarna aktar sig noga för att låta måttligare motoralternativ närma sig prestigemotorerna effektmässigt, om än så bara i backarna. Scania och Volvo nischar sina 16-litersmotorer mot en liten skara åkare som vill ha det värsta, eller som har extremt krävande körningar. Dessa bilarna särskiljs mer och mer, just för att betona prestigen. Tillverkarna bygger varumärke och tjänar pengar, så jag tror snarare på lösningen som en kringtjänst till flottor som köper hela tjänstepaket med Dynafleet/Interactor fordonsdatorer, GPS-system för planering och fullserviceavtal för fordonen. Storåkeriet kanske kan belöna månadens förare, som kört bränslesnålt, utan skador och hållt hög leveranskvalité med 450 hästar istället för fordonsflottans normala 400.

Men hur reggar man en bil med ett effektintervall på mellan exempelvis 340 och 440 hk? Tänk er en snabblåsbil med variabel effekt och förutom VBG-draget ett Triplexdrag. Kanske fem olika effekter, tre fyra vitt skilda påbyggnader och fyra olika dragalternativ. Skulle vilja se det registreringsbeviset :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hangaround: Hehe. Ja, reggbeviset så som det fungerar idag blir nog ett problem.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns inget system i serieproduktion på Volvo, däremot används det vid utveckling av lastbilar i Volvokoncernen:
Länk
Länk

Som Hangaround skriver finns sedan många år ett system som åkerierna kan använda för att följa sina bilar. Man kan bl a se GPS-position, bränsleförbrukning, vilken växel som används, hur mycket last bilen har och hur mycket bilen har stått stilla:
Länk

Det finns ofta en del skillnader mellan lastbilsmotorer med olika effektnivåer, men det brukar också skilja i drivlinan. En svagare motor kan använda lättare (och billigare) växellådor, kardanaxlar och bakaxlar, därmed kan bilen ta mer last (=mer inkomst). De som byter mjukvaran till en starkare är sällan medvetna om dessa skillnader, utan förr eller senare rasar det. Samma sak gäller inom personbilsindustrin, men där är fokus mer på produktkostnaden.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tekniskt inga problem med överföring osv, skulle det vara dålig signal eller små avbrott osv så blir det omsändning tills checksumma osv kvitterats, först därefter exekveras datafilen i motorstyrningen. Inga större datamängder som behöver skickas, givetvis krypteras det hela om man så önskar så risken för obehörigt användande eller avtappning är obefintlig.
Inom t.ex F1-cirkusen används sedan länge dubbelriktad dataöverföring mellan bilar och depå för betydligt större datamängder och loggningar, justering av chassidetaljer mm. Givetvis kunde man styra motor och effekt också om man så önskade, men detta är (i teorin) otillåtet. Givetvis är överföringarna starkt krypterade så inte stallen sins emellan kan logga varandras bilar och motorer mm, men men...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.