|
|
|
|---|---|
|
Ska plocka ihop motorn nu, en S50b32... Sitter och funderar lite eftersom den varit totalt nerplockad och jag inte börjat än... I vilket läge låser jag veven i? Kan jag göra så här? 1: Låsa veven 2: Låsa kammarna med hjälp av "verktyget" 3: Montera kedjan och sedan sträckaren... 4: osv... Finns det ngn sträcksida eller så på kedjan som man måste ta hänsyn tilll? Tips och förslag välkomna, vilket är smidigast och bäst? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
På främre svängningsdämparen finns en nollmarkering, När ettans och sexans kolvar precis vänder och är högst så ska den markeringen vara mitt för markeringen på bröstkåpan. Det är viktigt att du kollar så det stämmer för det finns ett visst glapp i styrstiftet på veven. Har aldrig monterat ihop en S50 med vanos, utan jag har bara vridit in kammarna till rätt lyft vid Ö.D med ställbara kamdrev. Sträckaren ska sitta i vid injusteriung av kammarna, om du tittar på motorn framifrån så ska kedjan vara sträckt på högersidan innan sträckaren monteras. _______ //Niklas |
|
|
Mkt bra Koni! Tack... Ok, så om jag låser veven i det läge som du säger det första jag gör. Sedan montera kedjan därnere och därefter sträckaren. Därefter kan man ju fortsätta däruppe för det är ju samma grej som att demontera kammarna utan att demontera motorn... Låter väl sunt va? =) Fn Koni, har du koll på vilka kablar, hemskt gärna med färg som går FRÅN kabelhärvan och bort till EWS:en? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Har tyvärr dålig koll på EWS:en. Jag brukar gör såhär. Montera kedjan, sätt på bröstkåpan, nolla in svängningsdämparen och dra fast den sedan brukar jag backa veven lite så att inga kolvar är i Ö.D. Sedan åker toppen på, kamlådan, kammarna brukar jag sätta i grovt med loberna på ettans cylinder pekande snett innåt/uppåt. Sedan på med dreven och kedjan men utan att dra fast dreven. Vrid fram veven och dra fast dreven (flytta efter dom på kedjan ifall hålen inte stämmer), sätt sedan dit sträckaren och dra runt motorn för att se att det inte tar i någonstans. Sedan mäter jag ventillyftet vid Ö.D på ettans insug och avgas och justerar till 0,01mm nogrannhet.. _______ //Niklas |
|
|
Ok, men när du justerar ventillyftet, hur vet du att du har exakt ÖD innan du börjar? Undrar också, hur gör du när du justerar ettan med så hög noggrannhet? Antar att du mäter med bladmått lr så men hur??? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ö.d mäter jag in med indikatorklocka på kolvtoppen och vrider svängningsdämparen så den hamnar mitt för markeringen på bröstkåpan. Lyftet mäter jag med indikatorklocka på ventiltryckarna, vrider tillbaks veven tills ventilerna är stängda, nollar klockan och vrider fram veven till Ö.d och läser av lyftet. _______ //Niklas |
|
|
passar på och lyfter en gammal tråd och ställer en fråga om montering av vanos enheten, jag har en s50b30 som är isär plockad och ska monteras ihop nu. nollar man vanosen på nåt sätt eller är det bara att föra in axeln i kammen? kan inte hitta några markeringar. |
|
|
Hej Mr. O! Vanosen är det enda jag inte monterade själv på min, jag lät Bmw göra det. Det finns garanterat instruktioner ngnstans på nätet men jag tyckte inte det var värt besväret. Det kostade inte mycket heller för min del men be givetvis om en offert innan om du ska låta dem göra det. Vet att man använder tryckluft för att trycka tillbaka kolvarna i vanosen samtidigt som man använder ngt specialverktyg för att låsa den. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.