|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Helsike vilken röta du hade att inte stolpen tog lite längre bak, då hade du nog blivit betydligt mer skadad. Tur i oturen. |
|
|
dali: Har mycket svårt att tänka mig att e36 har bättre krocksäkerhet än e46. Krocksäkerheten är ju det som utvecklas mest. |
|
|
LexCom, kolla länken i mitt förra inlägg, E36 har bättre betyg än E46 i Folksams statistik över riktiga olyckor. Jonas 320, beror på vilken japanare. Många är dåliga men en del är bra, t o m bättre än BMW, t ex Toyota Camry. Moderna Volvo och Saab är som vanligt säkrast. |
|
| Hur vet vi egentligen att Volvo är så säker? De har väl inte testats i NCAP, jag kan i vart fall inte hitta något test. Om modellen sen har bra statistik hos Folksam säger inte så mycket, känns ganska givet att fler som kör volvo kör lugnt och försiktigt jämfört mot BMW förare = mindre allvarliga olyckor för volvo. | |
|
seb_540: euroncap: S40 -97: Länk S40 -04: Länk S60 -01: Länk S70 -98: Länk S80 -00: Länk XC90 -03: Länk Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Men vilken gris i den mötande bilen som smet! Hoppas polisen får tag på honom och tar körkortet ifrån honom ett bra tag. | |
|
E36: Länk E46: Länk Vilken väljer du? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Ah, se på sjutton - måste ha gjort nåt fel när jag letade krocktest när jag funderade på V70 som bruksis. | |
| Intressant att E39 fick förbättringar avseende krocksäkerheten för bilar producerade från maj 1998 - är glad att det blev en 99a! | |
|
har varit hos bmw nu och har fler bilder på min bil. någon som vill ha kan ni skicka ert e-mail så mailar jag över några bilder. jag vet inte hur jag har klarat mig Jonas M-power |
|
|
seb_540, vi vet att Volvo och Saab är säkra för att folk som sitter i dem inte skadas lika allvarligt vid riktiga olyckor, det är innebörden av Folksams forskning. Krocktester ger en indikation, riktiga krockar ger facit och där klarar sig Volvo och Saab mycket bra medan BMW generellt sett har något sämre resultat. Heltsonika: Om jag tvingades välja så skulle jag nog ta en faceliftad E46, pga bättre aktiv säkerhet (DSC, fler krockkuddar). Jag misstänker att i Folksams forskning så ligger E36 och E46 väldigt nära varandra men att de hamnat i olika säkerhetsklasser. |
|
|
dali: Det stämmer säkert som du säger. Att E46 efter facelift skulle vara säkrare pga fler krockkuddar är ju sant. Frågan är om det hjälper föraren... Angående Folksams "facit" så är en Ford Sierra från -83 säkrare än en E46'a... Man sitter tydligen i rena råttfällan! :P Eller så beror det på att Forden står i verkstaden 85% av tiden. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Vad jag har hört, så är folksams statistik baserad mycket på olyckor i lägre fart, dvs i städer. Det gör ju att bilar som är dåliga i krocktest kan gynnas av sin mjukare konstruktion i lägre farter, resp att hårdare bilar klarar högfartssmällar bättre. Så en bil som både är bra i krocktest och i verkliga olyckor måste ju vara ricktigt bra, som tex SAAB 9-5. /Peder |
|
|
Eller så kan det kanske vara så att man hänvisar till en medelbil, denna medelbil skiljer sig givetvis beroende på vilken årsmodell man väljer. E46 är då förhållandevis x% bättre än medelbilen för en bil på slutet av 90 talet, medans E46 är x+y% bättre än medelbilen för en bil från början av 90 talet. |
|
|
Helt rätt Hubbe! Självklart visar folksams statistik hur bilen står sig mot övrig konkurrenter av samma årsmodell. Självklart är ju inte en Sierra från 1983 säkrare än en E46:a. Men 1983 så var Sierran säkrare än medelbilen och 1998 så var E46 bara medelsäker. Man kan således inte jämföra olika modeller av samma märke mot varandra i den statistiken (ex e36 mot e46). |
|
Helga |
Och folk säger när dom ser olycksbilden: Dom där j-a BMW kör som biltjuvar. //Helga |
|
Det är ju för underbart "Det är inte klart huruvida de inblandade hade hållit sig till hastighetsgränserna." Nehe.. Och eftersom de talar om en yngre man i en BMW så kommer ju alla att dra slutsatsen om att det var den mötande bilen som gjorde fel.. Inte BMW föraren. Hoppas du mår okej mannen. Det är det viktiga. Hålla på snacka om vilken bil som är kroksäkrast anser jag som utomordentligt idiotiskt. Visa lite respekt, killen har ju precis undkommit med livet i behåll och ni snackar Vovlo VS BMW i krocksäkerhet. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Grattis, du köpte väl en lott? skämt åsido, skönt att du klarade dig och hoppas smitaren får sitt straff. |
|
|
Tack. ja det hoppas jag verkligen. Jonas M-power |
|
|
Grattis jonas, viktigaste är att är oskadd. Sen löser allting sig. Lycka till BMW- När du älskar att köra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.