AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
426

Försäkringskostnader och bedrägerier.

Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Detta med bilförsäkringspremier har alltid varit en källa till debatt.
Situationen är den att bilförsäkringarna egentligen är en förlustaffär för bolagen men de senaste åren har man haft en så bra avkastning från kapitalförvaltningen av våra förskottspremier, så det har klarat sig ganska bra.
Nu, då börsen har gått ner så mycket sedan -01 så ger kapitalförvaltningen inget större överskott och då måste man ju höja premierna för att kunna försäkra oss.
Alla bolagen har höjt, mer eller mindre beroende på sina interna bräkningsregler och statistik. Det är därför som det skiljer så mycket
Budgetbolagen försäkrar inte 7-serier och M-bilar.

Skulle vi få en situation där alla ärligt försäkrar sina fordon med rätt ägare/brukare och rätt ort, tror jag att vi långsiktigt skulle se en skillnad i premiesättningen till förmån för de som är äldre och har 0 på skadekontot. Yngre förare har bevisligen fler och dyrare skador och därför är premierna i paritet med den större risken. Inget att göra åt.
Upptäcker ett bolag försäkringsbedrägeri och säger upp försäkringen tar det många skadefria år innan man kan få mer än trafikförsäkring. Se upp med detta. Larmtjänst är mycket aktiva och lägger inte fingrarna emellan vid uppdagat brott.
Bosse J.
med 3 normalförsäkrade bilar och två veteraner

Bosse J.
De enda som tjänar på skenförsäkring är skenförsäkrarna själva, så länge de håller på med sin mer eller mindre kriminella verksamhet.

Äldre människor får dyrare försäkring då de i statistiken får många bilar skadade även fast det är unga som står för olyckorna.

Yngre människor får dyrare försäkring eftersom en del betalar mindre i premie än vad som täcker deras risk/skador.

ALLA får dyrare premier eftersom varje försäkringsgrupp måste täcka sina egna kostnader. När några fuskar måste det betalas av de andra i gruppen. Dvs dyrare premier, kanske fler som skenförsäkrar, ännu dyrare premier osv. Enda sättet att bryta en nedåtgående spiral: betala för din egen risk!
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Alla borde ha samma premie tills att man personligen har orsakat en skada, därefter kan premien höjas för den personen. Bara för att många ungdomar kör vårdslöst betyder inte det att alla gör det! Nä, så länge premierna är som de är så får bilen OCH försäkringen stå på farsan! Lagligt.

/martin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Absolut individuell premiesättning håller jag med om.

Sen att försäkringsbolagen skulle göra förluster har jag svårt att se. Premien baseras ju på de faktiska kostnaderna + en marginal. Det är bara att höja premien tills dom får in pengarna det är inget som inte säger att dom inte får höja premien med 2000% om dom anser det som rimligt.
leino
för tre år sen köpte jag en 325-92 jag var då nitton hade slitit för att få ihop stålarna fick sen veta att försäkringen skulle kosta ca 15000 så jag skrev den på morsan,vad skulle jag annars ha gjort,jag sparade 10000
jag har aldrig varit med i nån olycka och jag är ung fortfarande höj premien för dom som har stålar istället

bmw 4ever
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker inte det ska spela roll om man har stålar eller inte utan hur man kör.

Problemet är att det finns så mycket annat. Det är inte så kul att få 50% höjd premie pga att man haft 3 inbrott i bilen. Just olyckorna är ju inte så vanligt att folk fakar (relativt).

Så man kan ju inte enbart kalkylera premien efter olyckorna. Och det vore orättvist om premien höjdes 50% pga att någon idiot slår in min ruta.

Svårt att hitta ett rättvist system.
BlackE32
Det som är så jävla lustigt med försäkringsbolagen är att dom skiter fullkomligt i vem du är, vad du gör och hur du kör. Jag och en bekant har EXAKT samma bil och samma försäkringskostnader. Problemet är att jag under alla år ALDRIG råkat ut för något, medans min polare lägger av sin bil eller småkrockar en gång per år. Känns "kul" att betala samma premie.

Sen kan man ju undra hur bra min morsa (snart 70) skulle klara av att köra en M5:a. Hon har iallafall halva premien mot mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.