|
|
|
|---|---|
|
Hej, sökte igenom forumet efter folk som haft problem med bränslemätaren på E46 2002 men hittade inget relevant. Mest verkar det vara att den visar fullt alltid eller tomt alltid. Mitt problem är iallafall att mätaren visar lite vad den vill.... Den rör sig upp och ner medans man kör, ibland stabiliserar den sig men visar då cirka en kvarts tank för mycket. Någon som råkat ut för samma sak eller har en aning om vad som man vara fel? | |
| Har inte samma fel, men det låter som om det är nivå sensorn i tanken som fått frispel. | |
| Rättare sagt, har inte fel alls på min mätare. | |
| Hej jag har samma problem som dig, inte kul då man är osäker på hur mycker bensin man har kvar... | |
| hej hadde samma fel 1 gang men jag tanka bilen til max sen forsfant felet prova det. | |
|
Har provat med det mest inkl att tanka fullt. BMW Solna sa att det förmodligen kostar runt 9000kr att fixa och då skulle de byta nivåsensorn. Lite väl mycket pengar tycker jag. Nån som har koll på vad en sån sensor kostar och om det är något man kan göra själv om man är normalt händig? |
|
|
Jag har också provat att tanka fullt men utan resultat. Var kontakt med den lokala BMW-handlaren idag och de sa att det kunde bli dyrt "flera tusen lappar" men en felsökning måste göras först...ca 1000kr...för nolla trippmätaren som på gamla bilar men det är ju inte så kul...men visst måste snittförbrukningen stämma på färddatorn iallafall?? Mvh T |
|
|
Hade problem en gång med bränslemätarem på min 325:a. Det var när jag hade halv tank och skulle tanka fullt. Hade då tändningen på läge 1 eller 2 (kommer inte ihåg) medans jag tankade. När jag körde iväg från macken var tanken fortfarande halv (enligt mätaren). Nästa gång jag tankade stängde jag som vanligt av bilen helt och då fungerade allt som vanligt igen... Typiskt E46 knas med elektronink som är känslig/lever ett eget liv. Bara en tanke..... M.V.H Dennis |
|
|
Tror ni att det kan bli bra om man tankar 98 samt fyller i nån STP rengöring? Har för mig att BMW X5 är känslig för att visa fel på bränslemätaren om man tankar med oktan under 98... Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dyr sak 404 dollar tp 2500 kr Länk Brukar normalt gå att ohmmäta anslutning vid tanken med specificerad värden för tom respetive full tank. Vissa X5 ska tydligen enbart ha Shell V power bensin pga nån silverlegering i motstånden i tankengiveran som inte tål sulfathalten i annan bensin. Får se det som fabrikationsfel av BMW. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu har jag testat att tanka fullt samt kastat i red line bensintillsats som kanske smörjer upp och rengör lite...jag läste nått om det i en annan tråd....värt att testa i alla fall... |
|
| Har samma problem men min mätare och jag kollade upp vad det kostar. En ny sensor kostar 735:- på bmw. Jobbet kostar 1321:- men då är det en mindre verkstad som antagligen är mycket billigare än bmw | |
|
Jag har något liknande strul på min e46 m3, 2003.. Den visar att jag har mer bensin än vad som egentligen finns. Så jag går efter trippmätaren för att inte bli utan soppa men det vore najs med en fungerande mätare... Hur gick det med detta? Har någon några fler tips? Hur man tex. kommer åt och mäter ohm:en från givaren? // Stefan |
|
|
Hejsan För mig "gick" det till sig efter några månader...men det är nog bäst att ha koll på trippmätaren iallfall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.