AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.834

Går ryckigt och blåryker vid kallstart. Vad är fel?

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hej!

Min E30 med M20B25 blåryker en del och går dåligt precis när man startar den.
Det sitter en Schrick-kam 272/272/111 i den (inget extremt).
Annars standard.

Precis när man dragit igång bilen och ska backa ut ur garaget så går den dåligt... när man trampar till på gasen så tappar den effekt i typ 1/2 sekund innan den får effekt... om man trampar långsamt och försiktigt så är det inga problem.

Och så blåryker den när den är nystartad...

Vad kan vara fel?
"Ska" dom blåryka lite när man kallstartar?
Jag vet att på min Camaro -89 jag hade förut så var det standard med lite blårök då motorn var lutad bakåt så olja samlades och förbrändes.

/Magnus
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
blårök på en bmw är oftast dåliga ventiltätningar, rycker den även när du kör ute med den och motorbromsar rejält? att den går dåligt precis när du startar kan vara allt ifrån vatten i cyl till fel på insprut tex läckande spridare!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Nä den går klockrent när jag är ute och kör eller när motorn är varm...
Startar jag den när motorn är varm för att jag har kört tidigare så går den hur bra som helst.

Är det meckigt att byta ventiltätningar?
Tänkte att det kanske är därför den går dåligt samtidigt som den blåryker... att det är olja i cylindern.

/Magnus
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Har motorn gått typ en halv minut så går den bra sen...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
provtryck den till att börja med! tänker mest på det där med stiftet! lite pill att byta tätningar, men kolla först så att toppen eller packningen är hela!
JE
23
JErngren
318i -88 E30
håller med dd, det låter som om du har en ventiltätning som läcker..
kan vara så att när väl motorn är varm så expanderar allt och olja stannar kvar och åker inte ner i förbränningsrummet.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Okej... tack så mycket för era idéer!
Hur gör man enklast när man ska provtrycka? Kan ju vara bra att göra det då så man inte gör massa jobb i onödan.

/Magnus
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
man sätter tryck i kylsystemet genom locket till expansionskärlet eller kylaren, sen får man ha en mätare och se om det sjunker över natten tex, obs!! jag tror bara det skall vara några hekto för kylarens skull, jag har aldrig gjort det själv så kanske nån annan här vet mer!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jaha du menar att provtrycka kylsystemet...

Jag tänkte att man skulle provtrycka varje cylinder eller så för att se om man kunde märka nåt på det sättet eftersom vattnet ser helt okej ut.

/Magnus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
GAranterat ventiltätningarna, min M20 i 323an lider av samma syndrom, men jag har kört i 5000mil med det utan att det blivit värre, men visst är det tråkigt med blårök, men det är inte värt att göra det om man inte kan det själv, dvs långt under 1000kr (tätningar+topppackning+glykol) jämfört med många tusenlappar hos någon verkstad.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Om jag gör nåt åt det så gör jag ju det självklart själv... vill inte lämna in hos verkstad... då köper jag hellre en annan motor ;-)

Jag kollade på realoem.com och där såg det ut som att en ventiltätning gick på $14 och 14*12=$168 blir ju iaf tusingen för bara tätningarna och sen med packning och så så kan man säkert hamna på 1500 så om det inte är nåt som egentligen gör nåt så skiter jag nog i att göra nåt åt det.

Den går ju som sagt var mycket bra när den är varm och sålänge den gör det så orkar jag nog inte bry mig.

Tack för all hjälp!

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.