AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.738

Lexus LS 400/430 eller Bmw 740 eller S-Klass eller ...

Sida 2 av 2
zupra1
// Jetta_GTI

Tackar för länken och tipset!
Mycket nyttig läsning och kan väl säga att jag blev ganska så imponerad av S-klassen och verkligen chockad över Lexusens helt - otroligt dåliga bagageutrymme!!! 366 liter på en 5 m lång bil! Va??? 1,83 m bred... 5 m lång och bara 366 liter ( VDA )! Kan det verkligen stämma? Eller är det ett tryckfel? Direkt uselt om det inte är ett tryckfel. Nä... vi blev ganska besvikna här hemma nu med tanke på att... ja... 3 ungars packning mm mm då räcker det knappast med 366 liter. Är ju mindre än i vår E 39:a som blir lastad till bristningsgränsen! Å ändå får man inte med allting! ;)

// Jiie

Har hittat en LS 430 för 230 i Tyskland på en Lexusfirma och en här hemma för 275 ( s.såld ).
En kombination hade ju varit paradis annars. En LS 400 för en 110-120 för semestern och en finare M5 3.8 / M3 :a för en 120 som man har för körglädjens skull hade ju varit rena rama lyxen... men... jag lever inte i lyx... tyvärr! Tror att min ekonomi hade kursat efter ett år.Ett väldigt bra tips annars... tack!

Nä... just nu ligger en B 12 5,7 högst på tapeten!
Hur är det med försäkringen på Alpinor?Kan man entusiastförsäkra dom/ den? Och om det går... kan man bila ute i Europa med den försäkringen?Standardfel som i övriga 7-serien eller? Med pixelbortfall osv ?
Jetta_GTI
Hej igen!

Ang bagageutrymmet har Lexus LS400 463L enligt denna Länk .

LS430 har 552L bagageutrymme enligt AMS.
zupra1...varför itne köpa en e38 för sisådär 100 000 kr detta år och köpa en e65 nästa år då dom sjunkit en hel del i pris och din ekonim kommer nog säkert vara ännu bättre
samke
simma mot strömmen! köp en phaeton om du vill åka diskret lyx!
enligt mig finns ingen mer prisvärd bil än phaeton!!
den har ALLT! den är snygg, snabb, lyxig, och tyst som bara den!!
i tyskland finns phaeton V6 och V8 för ungefär 250 000:-
phaeton finns väl bara som v6 och w12 om man ska ha bensinare... annars är ju nya 5-serien en stor bil....den har ju större bagageutrymme än e65
zupra1
// Jetta_GTI

Tänkte väl det... 366 liter - måste bara ha varit ett tryckfel!

// bmw_jerry

Har tänkt lite i dom banorna men... jag vill köpa en så ny som möjligt egentligen. Vet hur det blir även om man köper en 96-97:a i fint skick... efter ett litet tag måste plånboken börja jobba. Mycket säkrare att då köpa den sista årsmodellen av E38:an då jag tror att alla barnsjukdomar/ fel har blivit åtgärdade och sedan blev det ju som bekant dags för E65:ans entré. Sedan om min ekonomi tillåter det i framtiden... ja... då blir det f*n i mig en B7:a!!! ;)

// samke

Ja du, jag har varit inne på den banan också och försöker bläddra i alla mina Automobil/ AMS / Teknikens Värld för att kolla intrycken osv på Phaeton. Den verkar ju vara otroigt välbyggd den åxå - stor/ bekväm som få. Men att få en Phaeton till ett hyfsat pris - ja då får det bli den första årsmodellen av den och då vete f*n om det är värt det i längden asså. Är väldigt försiktig när det gäller första och andra året på en bilmodell. Gjorde ju det fatala misstaget på min E39:a ( 96:a ) och råkade ut för samtliga barnsjukdomar som modellen hade/ har vilket slutade med ett motorbyte till slut pga alla kokningarna osv, surt och en nyttig läxa.
Nä, varningsklockan när det gäller dom första årsmodellerna är påtaglig här.
Phaeton finns med en V8:a också, 4.2-V8 med 334 hk. Hittade en för 26,300 Euro, 05:a dessutom. Vilket värderas!!! Fattar inte att en sådan lyxbil kan sjunka så i värde på ett år! Sinnessjukt. Helt klart intressant den med. Tror att V6:an inte orkar flytta på den kolossen - med andra ord - den är för klen helt enkelt. Annars är ju TDI V10 en drömbil men... för dyr. Phaeton har halkat ner på min lista just nu ( för tillfället ).
om du tänker sså så hade jag försökt hitta en e38 i lang utförande med all utrustning som gick att få pluss massa individualgrejjer.
zupra1
// bmw_jerry

Hahaha... ja du... det var precis det jag höll på å leta efter på nätet... har hittat ett par objekt, tror att denna bilen har varit uppe förut :

Länk

Iofs en Alpina men inte helt fel... finns det någon som vet här inne om man kan entusiastförsäkra dom här bestarna? Och... om det går... kan man bila med den försäkring ute i Europa - tillåter dom det? Vet att försäkr. kräver brandsläckare, en annan "bruksbil" som är reggad på ens namn, märkning av rutor, larm/ stöldskydd/ startspärr osv...men,vad kräver dom mer? Någon som vet?
har för mig att det där inte är någon riktig alpina vilket innebär att den inte går att ta in i Sverige,.... den här däremot är kalasfin Länk
Scheckheft
Hej
zupra1: bilen du länker till är ingen äkta Alpina utan en Alpina ombyggnation och denna bil kommer du aldrig att få regga här i Sverige.
Entusiastförsäkra en E38B12? Omöjligt skulle jag vilja påstå.

Mvh
Scheckheft
zupra1
Såg nu i efterhand att det inte var en "äkta" B12:a. Synd... otroligt fin ändå.
Har en Bmw-bekant som sa innan att man kunde försäkra alla Alpinor / Hartge/ Schnitzer på WASA-Bilsport ( när dom fanns - är väl uppköpta av Läns nu va? ) eller liknande försäkring idag, bara för att dom var/ är så
" speciella och numrerade/ begränsade upplagor / bilförädlare " osv. Med andra ord så är det bara - blaha?

Om så är fallet... ja då faller B 12:an fetbort! Alpinan överlag faller bort. Måste ju vara svindyrt att försäkra en sådan - dessutom - importerad. Visst... hahaha... man kan kanske köpa den men resten? Bye bye B12.

Vet att försäkringsbolagen inte är glada för importerade Bmw:s så att... från 50-50 läget innan så har det nog börjat å väga över till 60-40 eller 70-30 läge till Lexusens fördel.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En Alpina B12 är INTE billig att försäkra, över 30000kr helår i Stockholm!!! AlpinaCS försöker för tillfället förhandla fram en entusiastförsäkring för Alpinabilar. Om den blir verklighet vet jag ej ännu, ännu mindre om en e38B12:a kommer innefattas i den. Blir den det är det naturligtvis mycket viktigt att man som försäkringstagare inte använder bilen som bruksbil och på så vis missbrukar försäkringen.

Ägare till äldre Alpinor är därför extra välkomna i klubben, för ju större antal potentiella försäkringstagare som finns i klubben, desto större är möjligheten att försäkringsförslaget går igenom. :-)

mvh Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Övre miltalsgräns för försäkringen vill "vi" ha satt till 1000 mil (alla(?) entusiastförsäkringar ligger på 500 mil idag). Anledningen är bl.a. att man skall kunna åka på Alpina Gemeinschafts träffar i Tyskland utan att förbruka hela årets "åkkvot". Men som sagt framtiden får utvisa om försäkringen blir av.

mvh Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Tycker läget har sammanfattats ganska bra i tråden så här långt. Mina kommentarer; Lexus (430), väldigt tråkig och direkt ful. Inte provåkt men många intygar om mycket brta komfort. Bra service och krångelfri. E38, nja tycker den är lite gammal nu. Visst, mycket bil för pengarna men nja... Phaeton; bra kvalitetskänsla och modern men saknar karisma. Egentligen inga direkta fel men saknar styrkor också. Hur är komforten? S-klass tycker jag inte heller är så lyckad utvändigt men har du övervägt CL:en? OK, 3 ungar kanske försvårar det lite annars hade ju den funkat bra, tex: Länk
E65 har nämnts men går bort därför att...? Tillhör inte favoriterna utseendemässigt men modern är den och säkert bekväm. Import borde väl funka, Länk

Annars håller jag nog med att lexusen tycks passa dina behov ganska bra. Du sitter ju trots allt inuti bilen (och slipper iaf se utsidan...).
zupra1
// Keiser

Kan bara instämma.
Precis när jag väl nästan till 100% bestämt mig så... klistrar du in en länk på en E65 - 735i... hahahaha... f*n ta dig... hahahaha.
Väldigt fin måste jag säga, gillar iofs inte fälgarna men det kan man leva med å byta ut i efterhand om nu mitt ego inte klarar av det.
Nä, om jag återgår till allvaret om varför E65:an faller bort så skulle det mest vara pga " dom kommande barnsjukdomarna " på den modellen. Det är bara en tidsfråga innan felen börjar ploppa upp på den modellen - det är jag alldeles och fullständigt övertygad om. Läste en gång ett inlägg från Hasso här inne ang om alla elmotorer som fanns på E60 och kan väl inte tro att E 65:an har mindre av den varan - snarare tvärtom, jag kanske har fel om det? Tror att dom 2 första årsmodellerna är
" tickande bomber " när det gäller kommande fel som - givetvis - Bmw fullständigt kommer att skita i å åtgärda även om flera hundra ägare drabbas av samma fenomen en liten tid efter garantin. Deras sk " goodwill " ger jag inte mycket för i dagens läge. Det är just en sådan bil jag tvingas köpa ( om jag nu hittar en till rätt pris och bestämmer mig för en E 65:a ) en bil utan garanti där jag själv kommer att få betala för alla barnsjukdomar i efterhand. Precis som jag har fått göra på min E39:a.
Nä,den stolen vill jag inte hamna i igen. Om jag nu skall köpa en Bmw igen då skall det f*n i mig vara den sista årsmodellen, t ex en 01:a E 38 eller en Bmw-modell som har funnits ute på marknaden i minst i 3-4 år, tex en 04:a E65 osv! Nä, tyvärr, E65 går fetbort pga att jag inte har dom pengarna för en ev 04-05:a, alla andra årsmodeller av E65:an är iskalla... i varje fall hos mig.
Hmm, ja kanske är klokt. Tyvärr tycks det ju bli vanligare och vanligare med barnsjukdomar (sen 90-talet o framåt). Kan hålla med om att det är mer av en chansning och har du bränt dig en gång så kan jag tänka mig att det håller i ett tag. Men den är iofs ganska mäktig så kanske skulle det vara värt det... ;)

CL går bort pga av dörrarna kan jag tänka (bara 2 st), annars är den läcker.

Du blir nog nöjd med Lexusen, de gör bra bilar! Lycka till och återkom gärna med en bild!

zupra1
Nä... CL går bort pga utrymmet. 2 dörrar är ingen hit när man har 3 kids.

Ja... allting verkar luta åt att det trots allt blir en Lexus och att jag nog lämnar " la familia - Bmw ".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.