AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.736

Lexus LS 400/430 eller Bmw 740 eller S-Klass eller ...

Sida 1 av 2
zupra1
Då har det nästan blivit dags att byta bil.
Så här ligger det till:

Just nu har jag en 528i som jag för tillfället är väldigt nöjd med men nu vill jag ha en aningen större bil pga mina utlandssemestrar ner till Juggan. Med 3 småttingar börjar 528:an bli trång och frugan och jag vill skaffa en större bil. Vi är inga kombiälskare så dom alternativen ströks snabbt. Summan som jag helst vill lägga ut är 230 papp.Vid något extremt fall kan jag sträcka mig till 280 papp - men... helst inte.

Det har lutat länge åt 7-serien tills jag nyligen fick åka en LS 400 från 94! Herregud... vilken komfort! Knäpptyst och som gjord för långa resor. Har nog aldrig åkt i en tystare/ skönare bil. Inget knak inne i kupén och och inget vindbrus efter 12 år ( som jag för övrigt har fått i min 528 ) Dom bilarna som jag åkt i - som kommer närmast - är S430 och en 740-98 med dubbelglas när det gäller komfort.
Så,vad skall jag välja?Just nu lutar det åt en LS 400/ 99:a med luftfjädring ( alltså, den sista versionen innan LS 430 ) men mina vänner - som alla för övrigt kör Bmw - säger att en faceliftad 740 ( dubbelglas är ett måste ) är det rätta valet! Dom har t om försökt leta upp en 745i åt mig under 280 papp men inte lyckats so far! Dom exen som fanns såg lite... skabbiga ut och lite tveksamma enligt mig.
Har fördjupat mig lite i Lexusen och kan väl säga att det verkligen är ett imponerande bygge och den - HÅLLER verkligen!Pajar sällan.Komfortabel som få, men, ful som stryk!
Fulheten kan jag leva med, bara det håller och att den är superbekväm!
Så,vad skall man välja? Vill ej ha A8 eller Jaguar.Phaeton är ett alternativ som jag har inom parantes iofs.Andra förslag och tips välkomnas! Även Lexus LS 430 ligger på tapeten typ denna:

Länk

Please,help me out!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Att hitta en riktigt fin 740iA facelift för under 280 papp är nog inte svårt .. värre är det om man försöker sig på en E65, men E38 är ju så mycket finare :) Kolla du efter en 740iA/750iA -00 eller -01 med så mycket utrustning det går, du bör kunna hitta något riktigt fint för 200+ kkr.

Wilhelm Svenselius
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I dina kläder skulle jag välja BMW, eller möjligen MB S-klass förra modellen, om det går att hitta någon bra för de pengarna. Det är tydligt att du gillar Lexus, men personligen har den inte gjort något intryck på mig alls. Det är en fantastisk bil som helt saknar karisma. Går fetbort.

Du har säkert dina skäl att välja bort Jaguar, men mitt tips är: tänk en gång till. Köpte min XJR 00 i nära nog nyskick i Tirer somras för motsv 195 000 kr. Den har gått 11 000 mil vilken nästan inte märks. Och 363 hkr med 525 Nm vrid är livskvalitet. Dessutom är det kanske den vackraste bilen man kan ha.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
tretretti: rätt val!!!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Wollick,

tack. Jag är fånigt nöjd med den. Jaguaren syns i min avatar (ja, den är snyggare än jag)...

Don't dream it, drive it
En sak du skall fundera över är ju att Lexus i vart fall än så länge har visat ett andrahandsvärde som är extremt mycket bättre än bmw BMW och MB:s

Likt tetretti vill jag även slå ett slag för Jaguar, sköna bilar.
Lexus är en superbra bil om man inte är intresserad av att köra bil :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
An
291
Antiloop
E38 728iA
Då du främst verkar vara ute efter extremt god ljudkomfort är Lexusen nog ett bra val. Oslagbar kvalitet och (förhållandevis) bra andrahandsvärde. Lyser inte lika starkt i ögonen på avundsjuka grannar o biltjuvar heller.

Den speciella "känslan" som en BMW förmedlar för oss här på forumet kommer du dock tvingas leta efter resten av livet utan att finna den...

Om du mot förmodan skulle svänga över mot något brittiskt kattdjur som tretretti förordar så köp dig en Daimler Super V8. Extra tjocka mattor och mjukare läder gör sitt till för komforten.

Lycka till med bilköpet!
Juhas 530i
Våga tänka annorlunda. Köp Lexusen!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
En Daimler Super V8 är aldrig fel. Dock finns det extremt få i Sverige, men lite fler i Tyskland. Leta där. Det är stort samma bil som Jag XJR men med mjukare fjädring, mer krom och tjockare mattor...

Don't dream it, drive it
zupra1
Tack för alla svar.
Måste få skriva av mig lite om vad jag tycker å tänker idag.
Var på väg att skriva att jag har kört av mig, men, kunde inte skriva det för då hade jag ljugit.Älskar att köra bil och jag brinner för Bmw.Men...

Visst... Lexusen är ful, utan identitet, anonym så in i he*vete, ingen körglädje mm mm. Men,på något sätt så försöker jag vända det till något positivt. Kanske försöker jag intala mig med tvång eller ???
Är så trött på alla dörruppslag/ repor utanför B&W och liknande affärer. Är så trött på alla stulna dimljus, antenner och diverse saker som har försvunnit från min Bmw under dom 6 åren jag ägt bilen. Är såååå trött på alla blickar vid rödljusen typ " kolla-in-den-där-jugge-flykting-dealaren ". Är så trött på allehanda spydiga kommentarer överlag från vänner å bekanta. Alla Ni här inne vet vad jag pratar om... det är jag helt övertygad om... ok... alla har inte invandrarbakgrund och kan väl kanske inte känna igen sig på dealar-blickarna vid ljusen. Allt detta... allt detta har körglädjen i min Bmw tagit kål på so far! Har inte brytt mig... tills nu. Tänk er då blickarna med en 740 med 20" Alpina på och läckert lagd - proffsig solfilm ( ett måste för mina kids ) ?
Ingen... och jag säger det igen ... ingen " familjebil " är lika rolig att köra.Basta!

Körglädjen får jag sätta lite åt sidan då jag först och främst är ute efter en stor/ komfortabel bil för långa resor. Att den är anonym finner jag idag som ett megastort plus. Att den är ful... tja... tröstar mig med att det är hyfsat bra stuff i den och den är skön att köra. Man får väl tvätta den " nattetid " när ingen kan se mig/ den. ;)

Sedan har jag läst en hel del om Lexusen och kan väl säga så här i efterhand att den nästan verkar skottsäker när det gäller låda/ motor / elektronik osv.Dvs... den verkar f*n i mig nästan helt overklig när det gäller byggkvalle osv. Det är nog det största plusset för min del. Är trött på att ha " småstrul med bilen ".

Jaggan... nope... är uppväxt med farsans XJ 4.2:or. Har blivit bränd i tidig barndom när det gäller det märket. Dom bygger skitsnygga och snabba bilar idag och byggkvallen går inte att jämföra med dåtidens Jaggor... but... nope...sorry! Farsans fel helt enkelt. Övertyga mig mer boys! :)

Har iofs sneglat på B 12:or men... vete f*n asså. Är ju svinrädd att något skall paja på dom. Vet/ tror inte att en Lexus är en Corolla/ Micra när det gäller underhåll men, jag tror att Lexusen blir billigare i längden. Men visst,
B 12 :an är min absoluta drömbil ( B 7 åxå ju ).

Sedan är det ju det där med garantin. Lexus ger dig garanti i 8 år ( from bilens uttagningsdatum ) framöver på begbilar om dom har varit servade på en aukt. verkstad. Sneglade på en s.såld 01:a på Toyota Center där dom ger en garanti fram t om 2009. 3 års garanti på en beggad LS 430! Inte så dåligt och verkligen tufft av dom att vara så självsäkra på att grejerna håller.

Blir mer å mer förtvivlad nu. Sommaren närmar sig och nu har jag helt plötsligt börjat å snegla på Jaggor på Mobile. :)

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Keep up the good sport! :-)

Don't dream it, drive it
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ytterligare ett argument för Jaguar/Daimler: de väcker sällan eller aldrig avundsjuka utan snarare beundran. Folk verkar utgå att det är "gamla" pengar som betalar katterna...

Don't dream it, drive it
zupra1
Hahaha... a- visst Tretretti. Det ligger något i det du säger. Du verkar ha bra koll på " katterna ". Vilken modell är att föredra i mitt fall? XJ 8 Sovereign 4.0 eller? Utrymmesmässigt... hur står den sig mot en 7:a /Lexus / S-Klass? Någon lång version eller?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Läs beg testen på XK8 i senaste Teknikes Värld om vilka fel som uppträder på en Jagga så avtar nog köplusten ganska fort om det är en problemfri bil du är ute efter.

Lexus är bilen för dig, men inte rätt forum att diskutera den saken på.

Apropå ljudnivå, åkte i en Audi S8 här om dagen, Jag trodde det skulle vara en tyst bil, men den lät lika lite/mycket som min Nissan Maxima ???

Det ända som inte lät i S8an var motorn !!! Om det är nått som ska höras, så är det motorn, inte i jämn fart, men om man gasar på borde den ju morra till lite.
zupra1
Som sagt... jag tackar å bugar för alla svar. Vet att det kanske inte är så himla rätt att diskutera om Lexusen här inne... ber om ursäkt för det... men... här inne finns så många kunniga människor och eftersom jag har hängt här inne ett par år nu så kändes det ganska naturligt/ normalt att ventilera mitt dilemma här inne. Står å väger mellan dessa kolosser och det är ju inte helt säkert att det just blir Lexusen. Har som sagt inte bestämt mig än och jag vill bara få så mycket kött som möjligt på benen innan jag klipper till. Länkar med objekt välkomnas... hänvisningar till olika beg.tester i biltidningar välkomnas åxå givetvis. Tack " Isåkare ". Brukar inte köpa Teknikens Värld ( Automobil / AMS bara ) men jag skall pallra mig iväg imorgon och köpa den.
Å du har alldeles rätt om S8:an. Har iofs kört en A8:a/ 01:a med 310Hk och jag blev åxå väldigt besviken på komforten/ ljudnivån. Därav mitt ointresse för den.

Ingen som har lite kunskaper om Phaeton??? Infinity FX 35???
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är klart att det finns mycket på en Jaguar som kan gå sönder och dyrt kan det bli, men sedan 8-10 år tillbaka är de inte sämre än andra lyx-/premiumbilar. Snarare skulle jag akta mig mer för MB runt 2000, där det gick troll i elektroniken, rostade etc. Det finns ett begtest av Jaguar XJ i Teknikens Värld som är ett par år gammalt. Sök på teknikensvarld.com

När det gäller valet mellab olika modeller av Jaguar och Daimler hjälper jag dig gärna, zupra. Men det här känns som fel forum. Maila mig på tretretti@spray.se om du har några frågor.

Good luck!

Don't dream it, drive it
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
750i E38 00-01 är garanterat de absolut mest prisvärda lyxbilen just nu, och garanterat ett under av bekymmersfrihet jämförd med MB och Jaguar från samma år.
Lexus är säkert jättebra men väcker inga entusiastkänslor för mig, ett transportmedel från A til B, iofs ett väldigt bra =)

BMW CS #5139
Jetta_GTI
Hej!

Välkommen in på www.lexusclub.se om du vill diskutera Lexus.

Här är lite kul läsning:

Länk

Under Detroitsalongen redovisade Lexus undersökningsresultat där 5 år gamla Lexus LS fortfarande är mer felfria än motsvarande helt nya tyska konkurrenter.

Vi har faktiskt en kille på forumet som precis har köpt sig en LS400 -98, han hjälper dig nog med allt du funderar på!

Lycka till!

Hörde jag B12? KÖP!!! ;)

Nej men allvarligt sett -
Jag tycker E38 är den bästa blandingen av många goda världar. S-klasse är en fruktansvärt bra bil, men inte mycket mer och lite väl slätstruket tysk för min smak. Lexusen gillar jag inte pga. tråkigheten, visst är den välbyggd men också plastig, då tycker jag t om. bättre om den lite handbyggda brittiska skräpkänslan i Jaguar XJR. XJR är en mycket snygg bil och definitivt mest klassisk lyx-vrålåk i skaran.

740 med rätt fälgar är lika snygg som XJR. Med konturstolar lika skön som S-klass, och med dubbelglas nääästan lika tyst som Lexus... och fortfarande BMW :)

Lycka till.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Som det låter på din beskrivning av användningsområde och tidigare erfarenheter så tror jag att lexusen kan vara ett rätt så bra val ändå. Helt enkelt en pålitlig och bekväm bruksbil. Köp sen en mindre BMW som sommarbil så är problemet med körglädjen löst.

Går det förresten inte att få tag på den nyare 430:n för de pengarna?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.