|
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen ljusautomatik på min e34 och är nyfiken hur tex. BMW skulle gfixa det om jag lämnade in den. Byter dom ut hela kabelmattan eller är det en mindre operation? Jag fixade fram en ljusomkopplare från en Svensksåld e34 och provade, men det fungerade inte + att ljuset kom i fel ordning. Är det någon som länat in bilen på BMW för en sådan operation? //Ticco www.ticco.com | |
|
Gå in på www.touringklubben.com och sök på "gör det själv" så kommer du att hitta det lättast sättet och fixa detta på. Lycka till... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
...eller Länk /Gunnar /Länk |
|
|
Okey, detta Länk är tyvärr inget alternativ eftersom ljuset inte fungerar riktigt som det ska. Kan vara ett bra alternativ Länk Fast jag är fortfarande nyfiken på hur BMW själva löser det! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Det sitter en annan strömbrytare på svensksålda + att det är annorlunda kopplat i elsystemet. Det sitter ett par spärrdioder en bit in i kabelstammen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har någon gång lämnat in en av mina E34or för att få halvljusautomatik, men det gick på en tusing plus att det inte var 100% funktionalitet vilket man borde önska till det priset. Det som fattades var att halvljuset inte slogs av när startmotorn gick vilket det gör på svensksålda bilar. På senare tid har jag köpt Mixons sats via Styletech.se för ett tiotal av mina och bekantas importbilar. Fungerar finfint (om än inte som original) och monteras på max en kvart. Mvh /Janne |
|
| Farsan monterade från Mixon på våran 325Tds, funkar perfekt | |
|
System som Mixon eller varför inte enligt mektipset "allmänt om el" funkar klart bättre än komplicerade omkopplingar och byte av brytare mm. Klar fördel om inte ljuset tänds förrän motorn är startad, Mixon kan dock i sällsynta fall konstra lite om spänningen av olika anledningar inte hålls uppe pga belastningar eller dålig spänningsregulator. Ett relä enl. principen i mektipset är väldigt universal, kostar inte mera än reläet och kan användas på så gott som alla bilar. Ett relä med t.ex dubbla växlande kontakter funkar även till de mest udda ljusomkopplare och kopplingar, kan dock kräva schema och lite kännedom hur man läser detta. FP |
|
|
Blev en sats från Mixon. Simpel instalation och fungerar mycket bra. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Janne har faktiskt fel, på svensksålda E34 slås INTE ljuset av i startögonblicket. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Är det så, Erik? Jag utgick från att det var så eftersom min svensksålda 525iA touring -95 betedde sig så. Mvh /Janne |
|
|
Min 518i-95 beter sig så, jag har sett andra svensksålda E34 som gör på samma sätt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Monterade en mixon i kväll, fungerar alldeles utmärk. Fast det konstiga är att tomgången blev jämnare efter ingreppet. | |
|
Förlåt om man lyfter en gammal tråd, men det här med halvljusaut finns det tydligen lika många varianter som stjärnor i rymden. På min bil (E34 -93) funkar halvjuset som såhär: exempel 1 ljusomkopplare läge 0: ljus av oavsett nyckelläge ljusomkopplare läge 1: parkeringljus på oavsett nyckelläge ljusomkopplare läge 2: p-ljus nyckelläge 0-1, p-ljus och halvljus nyckelläge2. Önskvärt för mig vore: exempel 2 ljusomkopplare läge 0: ljus av oavsett nyckelläge ljusomkopplare läge 1: parkeringsljus oavsett nyckelläge ljusomkopplare läge 2: nyckelläge 0 ljus av nyckelläge 1 (radioläge) ljus av nyckelläge 2 (tändningsläge) p-ljus och halvljus av men efter start av motor: p-ljus och halvljus på. (dvs när generator börjar ladda) Funkar mixons sats för halvljusaut som exempel 2? Eller tänds halvljus även med ljusomkopplare på läge 0 efter start av motor? Är det överhuvudtaget möjligt att få halvljusaut enligt ex. 2? |
|
| Hmm beskrivningen blev ganska så grötig och otydlig dessvärre men jag hoppas ni fattar | |
|
>Funkar mixons sats för halvljusaut som exempel 2? >Eller tänds halvljus även med ljusomkopplare på >läge 0 efter start av motor? Japp, ljuset tänds i läge 0 men först när generatorn har börjat ladda typ 13v. //Ticco.com |
|
|
Hej! Det är bara att koppla om som man själv vill ha det, i princip. Det finns ett nytt tips på halvljusautomatik för importbilar. Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.