|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om kondensorfläkten till AC´n skall starta direkt när man slår till AC´n eller om den bara går när kompressorn slår till? OM det är så att den pajat på grund av saltslask och annat, finns det någon chans att smörja upp den med något undermedel typ 5-56. Eller är det lindningarna som bränns? Jag har en E34, men AC´n funkar väl likadant på alla? Tacksam för svar!! | |
|
Den ska starta så fort du slår på AC´n. De andra frågorna kan jag ej bistå med svar. *BAWORAK* |
|
|
Den ska väll starta när det behövs? Sitter väll termostat eller tryckgivare som på alla andra sånna system? |
|
| Det enklaste att kolla är ju motståndet till fläkten (sitter på förarsidan framför fläkten i nederkant). Det brukar gå sönder och behöver bytas - kostar inte många kronor och går lätt att göra själv. | |
| Tack för svaren, skall kolla motståndet! En följdfråga: Hur ofta måste man fylla gas i ett "tätt" AC-system? Läste nånstans här på sidorna att ca 5%/år läcker ut även när allt är OK. När går man då under gränsen för att kompressorn skall starta? | |
|
Peta på fläkten genom grillen, den ska snurra lätt. |
|
|
Fläkten skall inte starta förrän ute tempen är över Ca:8grader och går då sedan på lägsta varvtel, som sedan ökar pga temp sensor, övertryck sensor, med mera, så är det då på E39 iaf, tror inte att El fläkten går på varken E34 eller någon annan modell då det är minusgrader, Skulle ta väldans tid innan motorn blev varm annars :P den mekaniska fläkten ändrar sitt varvtal genom Whiskoskopplingen och snurrar alltid mer eller mindre.. |
|
|
Så här är det på E34. Kondensorfläkten skall alltid gå då kompressorn går dvs intermitent. Kompressorn kan starta kort stunder ända ned nära noll (frostvakten styr) Om du har varmt i bilen och recirk på så kan du köra kompressorn även vid minusgrader |
|
| Vad dåligt.... och snacka om att dra massa ström i onödan! | |
| Det syns ändå inte på elräkningen ;) (kanske man borde påvisa till dom som inte använder blinkers?) | |
| haha garvar ihjäl mig *INTE* | |
|
Men kom ihåg att elen inte är gratis i bilen, generatorn jobbar hårdare och det drar bensin, Så du kan köra snålare om du skippar blinkers :-) |
|
|
På min bil går fläkten bara ibland. T.ex. när det är varmt och man har stått stilla ett tag. Mvh Johan |
|
|
Låter som typiskt trasigt motstånd. Den ska gå på lågvarv (via motståndet) när kompressorn går. Sen om temp/tryck blir för högt så ska den gå på högvarv (utan motståndet), det är det som händer när du stått stilla ett tag. |
|
|
Allt är ju relativt, om en kondensorfläkt på lågvarv som förbrukar kanske 50-100W är att betrakta som bekymmersamt så kanske många debatter om dimljus, heavy-duty stereos, 800W+ extraljus osv skulle omformuleras lite...) För att inte tala om ofoget att värma bakrutan, stolarna osv...( FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.