|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja, tänk att det är fler som råkar ut för samma problem som en själv. Fick EN dotter i April förra året och köpte en E46 Touring istället för coupén jag hade innan. Men... åker ofta till våran hemort på helgerna till föräldrar (35mil enkel), insåg snabbt att en E46 Touring vart för trång fast vi bara har ett barn när man ska ha packning med oxå. Så det slutade med en "Vesutti" och bytte ut andrabilen (polo:n) mot en E36:a för att åtminstone få åka BMW ibland. | |
|
vesutti?? vi klarar oss jätte bra med 3 serie just nu men inte länge till MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är som Pär skriver ofta behov att få mig sig lite mer än bara vagnen och då erbjuder inte E46 så mycket. E39 är självklart större men fortfarande så behöver man lasta in vagnen på bredden. I en V70 så lastar man vagnen på längden och man har ett rejält stort sammanhängande utrymme för andra prylar. Huruvida det går bra eller inte med en E36/E46 Touring är väl upp till var och en att bestämma. Jag har i alla fall svårt att få det att gå i hop när man ska ha med sig vagnen samt 4-5 matkassar i bagaget. Men det går säkert...däremot så uppskattar jag att inte behöva montera isär något och att det är enkelt och snabbt att lasta allt. Med skrikande barn är det inte lägga att behöva pussla för mycket... ___ //Ulf |
|
|
Jojje: Angående Urban Jungle så har handtagen bara varit ett problem på singelvagnarna eftersom tvilling/syskon-vagnarna inte har tiltbart handtag. Kör själv Urban Jungle singelvagn och har fått handtaget utbytt. //Stenback |
|
|
Liten uppdatering på tvillingsvagnsfronten+ E46 Touring... Min fru och jag har nu varit runt ett tag och testat olika vagnar och kommit fram till att, av de modeller vi hittat, den enda tvilling/syskonvagn som går in i E46 Touring är Urban Jungles tvillingvagn. Och det utan att man gör några ingrepp och monterar bort delar på vagn eller bil. UJ vagnen går att vika ihop i flera steg och passar precis under konsolen med insynskydd+lastnät. Problemet är att liggdelarna måste tas ut separat och fyller därmed tomrummet ovanför vagnen, och därefter ryms möjligen ett par badbyxor och en tandborste som extra bagage :-) Denna lösning går kanske under de första 6 månaderna om man undviker storhandling på ICA eller längre utflykter med hela familjen. Efter 6 månader har visserligen liggdelarna gjort sitt och frigör några extra liter i skuffen MEN då kommer nästa problem, nämligen det som "Mixtus" är inne på dvs utrymmet där fram blir löjligt litet när de större barnstolarna (fr 6 mån) skall monteras dit där bak. Dessa stolar kan man nog räkna med att de har åtminstone upp till 3-4 års åldern. Därefter brukar barnen ha mindre framåtriktade bälteskuddar och möjligen först då är en E46 Touring OK som familjebil åt en tvillingfamilj. Visserligen kan man lösa detta genom att koppla ur elektroniken till airbagen fram men jag känner inte att jag vill placera mina barn bakom en deaktiverad bomb... Vi har tyvärr *med stor sorg* insett att inget i BMW programmet är särskilt lämpligt för en tvillingförälder under de första åren, möjligen E61 undantaget (som är alldeles för dyr i dagsläget). Som det ser ut nu blir det därför en V70 eller A6 Avant under ett par år. Kanske inte körmässigt det roligaste valet men samtidigt är det ju rätt kul om man kan frakta hela familjen+bagage mellan punkt A och B :-) |
|
|
Kristoffer_L: Är verkligen en V70 eller A6 Avant så stor att den löser dessa problem? Visst är de större men en längre resa blir nog jobbig även i en sådan om man ska ha med sig packning. Är en takbox inget alternativ? |
|
|
Stenback: Fördelen med en V70 är att man slipper placera vagnen på bredden. Detta innebär att det finns lastutrymme bredvid vagnen hela vägen från golv till tak. A6 är klart mindre än V70 pga sin lutande baklucka men betydligt större än både E39 och E46. En annan stor fördel med V70 och A6 är, som jag skrev ovan, att de lite större bakåtvända barnstolarna (6mån-3år) kan placeras i baksätet utan att utrymmet där fram försämras särskilt mycket. Vi har testat och med sportstolarna blir det inte särskilt bra med barnstolar bakom framstolarna. Takbox är ett alternativ men samtidigt har jag ganska dåliga erfarenheter av takboxar på andra bilar jag kört. Väghållning, körsäkerhet, vindbrus och bensinförbrukning försämras rejält och det känns omständigt om den skall kopplas på varje gång man skall handla och ta med ungarna. Idagsläget känns det vettigaste att gå på en vesutti i ett par år för att sedan återgå till en smidigare kombi när ungarna blir större. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.