|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej, tror ni det är försvarbart att välja 320 ist för 318? vissa säger att 318 ska vara "träig" men är 320 verkligen mindre träig? Båda verkar ha samma raka 4 på 2.0 litersvolym. Mvh Njuen BMW - i nöd och lust? |
|
Personligen så tycker jag att 318 är mycket träigare än 320. 318 motorn känns surrigare. Keep Your Distance! |
|
Buspelle |
Det är en klar skillnad mellan 318 och 320 tycker jag. 320 är betydligt "livligare" och mer kraftfull, även om det definitivt inte är någon "racemaskin". Beställde nyligen en 320 till frugan och var då först inne på en 318, men efter några provkörningar och dessutom en i sammanhanget marginell prisskillnad var valet enkelt. Ta en 320! |
| Vad sklijer det i pris? | |
|
e90 318i 239 000:- e90 320i 254 000:- |
|
| BMW verkar ha gjort samma sak på tvålitersfyran som på tvåochenhalvliterssexan. Samma motor, men med en "strypt" motorstyrning kan man sälja i princip samma motor som en "inropare". Jag har testat 523 mot 525 och det är en rejäl skillnad - svårt att tro att det är samma motor. 525:an känns pigg, sko och verkar andas - 523:an känns seg, loj och verkar mest vilja humma för sig själv på autobahn. Det verkar som om samma sak gäller 318-320. (och antagligen 118-120, men de ha jag inte kört!) | |
nxv |
borde det inte gå att "chippa" upp 318 till samma effekt som 320 då om den bara är strypt, eller är det "hårdvara" som skiljer sig åxå? Bilen på G: Länk //Ted Andersson |
| Antagligen skiljer det på insuget eftersom BMW använt den taktiken tidigare! Ger ju på ett billigt sätt två helt olika karaktärer och möjlighet att sälja en som "inropare" | |
|
Provkör gärna båda sen väljer du vilket som känns bäst. Men skulle det vara så att du går in och tänker programmera om alt byta insug så kan det är värt att tänka på förlorade garantier om BMW kommer på det vid Service. Sannolikheten är väldigt liten men som sagt finns där. Instämmer att prisskilnaden är väldigt liten. Pruta vetja så kanske skilnaden blir mindre :) BMW- När du älskar att köra |
|
|
Jag tror att jag skulle välja 320i,150hk,190nm,ok prestanda ,ok förbrukning.Det skiljer bara 15 000:- |
|
|
Hej! Tråden är ju lite gammal men jag tänkte liva upp den. Går i tankarna att byta tillbaka vardagsbilen från Opel till BMW igen. Är det någon som har bytt programmvara i 318? Är det någon som VET om det är både hård- och mjukvara som skiljer dessa 2 åt eller om det "bara" är mjukvaran? mvh Larsa |
|
|
Ingen? /Larsa |
|
|
Nya 318 är ju på 143 hk så den borde väl motsvara gamla 320 motorn på 150 hk? Nya 320 är ju på 170 hk. Jag har kört 118i med 143 hk och den funkar alldeles utmärkt. Jag som dock är lite mer åt entusiast hållet tyckte dock att motorn var tråkig (ingen spets, fult ljud) men det är en väldigt högteknologisk, snål och modern motor. Skulle inte tveka att köpa den som andrabil om valet var mitt. //Lövet |
|
|
Andreas, Jag tänkte mer på E90 serien där både 318 och 320 är 2liters fyror men 320 är på 150hk och 318 på 129hk. Dvs är det bara Mjukvara som skiljer eller elller både hård/mjukvara samt är det någon min har prövat att uppdatera programvara på 318? mvh Larsa |
|
| dem motorerna är väl båda uppgraderade nu | |
|
Japp, de är uppgraderade på E9x. 318i är på 143 hk och 320i på 170 hk. Fortfarande fyror på 1995 ccm. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.