|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
jag hade grejjer i min 323 motor för ca 7000:- o den gick riktigt klockrent laddade på 0.6 o det höll utan några problem alls o var bra skoj! det är när man kliver över det som det börjar kosta pengar för då måste du byta precis allt... Den som ingen turbo har får åka utan BAR |
|
|
Om man inte har alla tummar mitt i handen eller på ännu sämre ställen, så ska det inte behöva kosta så himla många tusen för att konvertera till turbo på en BMW-motor, och få ca 200-300 Hk som dessutom har helt OK hållbarhet. Det behöver inte kosta mer än allt från 5000-15000 beroende på hur duktig man är att fixa fram vettiga delar för vettiga pengar, och kan skruva lite själv. Dr Tinnitus |
|
|
Vevarsel: mmm han kanske inte kunde köra.... men nu har jag kört mot en annan 9-3 areo och med en annan förare med samma resultat. Saaben börjar knappa in på mig när han får i trean men åker om det gör han verkligen inte! Har du provat själv? Saaben är 200kg tyngre, samt felhjuls drift och i saab 9-3 och 9-5 aero som har Trionic 7 som styrsystem har en laddtrycksspärr på ettan och tvåan för saab kan fortfarande inte bygga lådor! kan tillägga att aerons laddtrycks spärr på ettan är 0,2bar= fisvind och på tvåan laddar den 0,4bar= pruttfis och på tre,fyra och fem 1,0bar= brakskit kan tillägga att Saaben har totalt ca 10hk mer än mig. Räkna på faktan. å inte något hm hm. (Vänlig ton) |
|
|
Nu är det så att denna laddtryckspärr i 9-3/9-5 inte i första han har med lådans hållbarhet att göra, utan snarare med att man vill begränsa kraften ut till hjulen för att undvika hjulspinn för mycket ohyfsat slit i ratten vid kraftig acceleration. Dessutom är jag tveksam till om det finns någon momentspärr i T7 som dikterar ett fast laddtryck på respektive växel. Detta för att Trionic 7 normalt inte jobbar med laddtrycket som referens utan med luftmassa som i sin tur ger ett visst motormoment. För att nå ett önskat/tillåtet motormoment så måste man få in en viss luftmassa. För att få in just denna luftmassa så får enkelt sagt ladda lite som den vill för att nå den begärda luftmassan. En sval och vädermässigt fördelaktig dag så krävs mindre laddtryck för att nå samma luftmassa och därmed moment, och en varm kass dag krävs mer laddtryck för att nå samma luftmassa och moment. Dr Tinnitus |
|
|
Jag håller med dig om att laddtrycket ökar i varmt väder. Men det som jag vill mena med detta är att effekten är begränsad på ettan och tvåan. En varm sommar dag kan en aero med T7 ladda upp till 1,5bar för att uppnå sin effekt. En kall dag ligger laddtrycket på ca 1,0bar vanligast. Enligt Speedparts som jag har haft låååånga diskutioner med så är det faktan. laddtrycks begränsiningen är enligt speedparts en försiktigthets åtgärd som skall spara på lådans livslängd. Kan också tillägga att 9-3 aeron enligt mitt tycke går som en snorlobba på gatan, Den drar som en gris åt både höger å vänster, Skrämmande kass väghållning. Har kört tre stycken än så länge å dom var likadana alla tre så om saab byggde "laddtrycksspärren" för att förhindra det så har dom verkligen misslyckats! Jag har pysslat rätt mycket med 9-3 aero och 900 turbo där av kontakten med speedparts. |
|
|
Jag får ta och rätta mig själv.... Momentbegränsningen på SAAB 9-3/9-5 beror på hållfasthetskrav, samt att man vilt skona bilen /föraren från elakt uppträdande på de lägre växlarna. Jag skummade nyss lite snabbt igenom SAAB's eget dataprogram för verkstäderna, i vilken det står att momenbegränsningen för t ex 9-5 1998 är satt till max 230 Nm på backen och ettans växel, de övriga växlarna har max begränsningen 350 Nm vilket är vad Aeromotorn ger som max i moment utan overboostfunktionen tillgänglig, då ger den 370 Nm. Momentbegränsningen styrs av begärd luftmassa vilken står i direkt proportion till vilket moment motorn ger. Alltså finns vad jag kunde se i informationen inte någon fast laddtrycksbegränsning på de lägre växlarna. Dr Tinnitus |
|
|
Men laddtrycksbegränsingen är inte fast. varierar ju på klimatet men i kallt klimat så skall den inte ladda mer än 0,2 på ettan och 0,4 på tvåan. Vet dock inte hur den laddar på dessa växlarna i varmt klimat men en begränsning finns. Vad jag menar är att fullt laddtryck som det är på tre,fyra och fem aldrig går att få med T7. Jag tror vi menar i stort sett samma saker. Vi är ju överens om att laddtrycks regleringen beror på som du sa hållhetskrav samt att den inte ska gå som en traktor i varmt klimat utan ökar därför laddet på de högre växlarna. Polarens 9-3 aero -00 laddar ca 1,0bar i kallt klimat och ca 1,5bar i varmt klimat. på trean fyran och femman. ettan och tvåan är ju som vi båda säger "Begränsad" pga olika orsaker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.