AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.645

Trimma med spridare E30 325i

Sida 1 av 2
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Såg en annons på en 325 12V. Han hade bytt till 535ans spridare och hade vad jag förstod papper på att det gav 15hk genom test i bromsbänk.

Kan detta stämma?
Och i så fall... Någon som vill sälja 535ans spridare till mig?
var det den Vita BMWn på blocket? med GTS styling?

www.GotlandsBeemers.Tk
jag som köpte den..sitter sport filter och grövre avgasys med..kanske påvärkar lite..

----
www.GotlandsBeemers.Tk
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Jo det är den jag tänker på.
Tog hänsyn till avgas och filter också men det låter lite otroligt i mina öron men det kan säkert stämma.

Jag har sportfilter, Sportavgas system samt extraktor grenrör i min. Enligt tillverkaren av grenröret så ska jag ha fått en ökning på 15% på mina orginal 170hk. Det ger mig alltså 195,5 hk enligt hans beräkningar. Vissa säger att det inte kan stämma men grenröret kostade 8 tusen så några hk måste man ju fått extra.

Funderar faktiskt på att trycka i 535 spridare i min me å sen ett chipp... då borde det ge mig ett slutresultat på ca 220.5 hk
Kan tillägga att block och topp är totalrenoverat för ca 1500mil sen så motorn är för övrigt i bra skick så det är inga brutna ben på de pållarna.

Totalt 55,5 hk över orginal på en sug motor, det låter det =)

Men men upp till bevis! Skall bänka bilen nu till våren så får man se hur mycket det kan stämma med den fakta som jag fått på diverse effekt öknings metoder. Kanske är 170hk jämt vad vet jag =)
al
499
alaska1
118dA-13
Först! Spridarna räcker oftast till 10 - 20% effektökning så de räcker nog till!

Tror nog du fått fler hästar men se det fungerar inte riktigt på det sätt som du räknar! De första prylarna som man slänger i ger störst nytta men sen är det andr saker som inte hänger med och begränsar möjligheten till fler hästar.

Om du byter till ett extraktorgrenrör så får du oftast fler hästar på toppen men tappar på lägre varv och kammbyte till vassare kam fungerar på samma sätt!

Med fler hästar på toppen, kan det behövas lite bättre flöde på inloppssidan för att få nytta av den vassare kammen! Mer luft ja då saknas det tillräckligt med soppa från spridarna och det blir då dags att byta sprut eller mappa motorn! Med möjligheten att andas så bra så blir toppens insugs o avgaskanaler begränsande .............

Kort sagt har du en standardmotor där de olika delarna är anpassade för varandra och ändrar du på ett ställe så måste du justera även de andra för att få full effekt av bytet!
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Så du menar att det inte är bra att bara montera extraktor grenrör?
För man behöver mer soppa eller luft.

Förstod jag det rätt?
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Han menar på att. Vill du plocka ut max effekt med dina nyinförskaffade tillbehör så bör du skaffa lite roligare lekkamrater åt dom.

Menar väll på att dina spridare redan är en smula underdim. från fabriken, sen om man "trimmar" så blir ju saken inte bättre av det. Så byte av spridare kan nog vara bra.

Har extraktor på min jag me.
Hade jag också tänkt chippa och sätta på 535 spridare och LMM. Men jag bygger 2,7liters till att börja med, och sedan 535 spridare & lmm. trimkam, portad och svetsad topp, ventilurtag i kolvarna, lättat svänghjul och ett skojsigt chip ifrån itsfun med lite höjt varvstopp också.

Ska man tro alla effektsiffror som visas upp allting så ska nog den setupen räcka till 300hk. Men så är icke fallet. Jag gissar på 250hk ?

Ska iallafall försöka bänka på rullande när motorn är klar så kan ni få se vad jag kom upp i. Blir dock tidigast i juni.

(vevaxelpartiet balanseras såklart)
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Vilka spridare kan tänkas va bäst till min? 535ans eller? samt lmm?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Att öka antal hästa från 170 till 220 utan att justera toppen eller överladda låter bara för bra. Det låter helt enkelt otroligt. Det tror jag inte på förrän jag ser det svart på vitt.

E
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Håller med dig!
Var och hämtade bilen idag, gick bättre än väntat faktist..piskade en ny audi på motorvägen =) satte short skift i oxå det gjorde ganska mkt..sjukt sköna bilar helt klart..!!!

Pa
33
Paytax
Bmw 323i -98 touring
Bmw 320i -89 coupe
Detta är ett mail jag skickade till Amracing i västerås!

Hej jag har en bmw 320 med 89:ans 325 motor 170hk orginal.Och den skall
trimmas med öppet filter,kam,portad topp,extractor grenrör,och
avgassystem.Eventuellt blir det större spridare och lmm,ställbar btr.

Det jag undrar om detta är det möjligt att plocka ur 200hk med unichip
optimeringen?
Och slutligen vad kostar det att göra optimeringen

Hej Per.

Om det går att plocka 200 hk med de grejerna du föreslår är svårt att
säga. Alla motorer är olika och vi har mätt upp orginaleffekter på mellan
140-170 hk på dessa motorer (m20b25). Det beror helt på hur pass fräsch
och väl fungerande motorn är. Dock finner jag det inte otroligt, om
portning av topp m.m görs rätt.

Bränsle och tändning styr vi lämpligtvis med Unichip som har visat sig
fungera väl på BMW:s motorer.

Unichip till din motor kostar 6295:-
Då ingår boxen, installation, mappning samt effektmätning före och efter.

Mvh Andreas
AMracing

mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
HampZZ vad var det för en ny audi du piskade på motorvägen då?

Knegade igenom min pärm med kvitton på min 325.
Min motor har varit hos Astander motor Där underdelen blev totalrenoverad och toppen blev portad å planad.

Har kvitton på ca:60 000 på min 325. där ibland lack, kjolkapet, extractor, motor renovering, mm mm mm mm

Kul å ha =)
bra fråga..inte så hajj på audi..men såg iaf ny ut..ganska "fet" front på?? kombi..

mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
ok tänkte om det var en turbo eller nåt....
Jag har hängt av en Saab 9-3 Aero. Den var orginal förutom Direct air kit.
å några kadett gsi. å 740 turbo. å sen har man ju dräpt en å annan gas glad på motorvägen.... kul som fan =)
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
snickra på turbo istället, fan över 200hk sträcket kostar en förmögenhet annars med allt sug trimmande... o man måste ändå byta styrsystem nästan...

Den som ingen turbo har får åka utan BAR
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ursäkta lite OT...

Men vad får man egentligen räkna med att punga ut, för att bygga en seriös komplett turbomotor, om man vill att den ska hålla ett bra tag framöver...!?

Finns det någon som helst möjlighet att lyckas besiktiga densamma !?
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
mrcallebmw: Saab aero föraren kan inte ha varit speciellt bra på att köra isf
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
beror sig på helt finns oändligt mkt pengar man kan lägga ut....ett budget bygge håller bra o länge o du ¨åker runt med ca 250hk kostar väll en 7000:- typ sen blir det ju bara mer o mer hur bra du vill ha allt! mycket vill ha mer!

Den som ingen turbo har får åka utan BAR
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
leon83: Exakt vad menar du med "budgetbygge" ?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bistec

En hållbar turbokonvertering, kostar från ca 50 k. Be ngn som kan PPF kanske, om delar och tips samt mappning. Just mappningen är helt avgörande för en lyckad konvertering som håller ungefär som en vanligt bil. Sen kan man göra en "snikkonvertering" med begagnade delar (turbo från en gammal saab osv), men då kallar jag det inte en hållbar konvering. Konverteringen kan vara skoj, men inte hållbar.

Nej du kan aldrig besikta en turbokonvertering om bilen är yngre än årsmodell -75.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.