AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.671

M5 E39 - vilka årsmodeller är bra resp. dåliga?

Ja
129
Jackinthebox
328iAT Sportline -13 (F31)
Safirsvart Metallic,
18" 397
Har sett en del skriverier på forumet om M5 E39 och att tidiga -99:or är kassa m.m. Vad gör dem kassa ifht en -01 exmpelvis (förutom det uppenbara att de är äldre...). Annat viktigt att tänka på om man lurar på att skaffa M5?
je
211
jensa78
523i -97
klicka dig fram till begagnatguiden till vänster här på forumet.
välj e39 och förkovra dig
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
-99:orna har tydligen problem med vanosen. Annars är det väl ingen skilnad vad jag vet?

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Buspelle
Oljud från vanosen i form av "dieselliknande" ljud framförallt på tomgång och kallstarter är ett skönhetsfel på både 99 och 00. Hög oljeförbrukning är ett annat skönhetsfel som i princip gäller samma årsmodeller. Specifikt för 99 var också att "titan"-listerna i inredningen var av dålig kvalité och flagnade. Det ska sägas att det är ytterst sällsynt med vanosras och att motorerna är synnerligen robusta och tåliga. Vissa förefaller ibland vilja ge intryck av att så inte är fallet och att det påstås ibland att det är mycket problem med M5orna. Detta är inte sant. De som syns och hörs är ju ofta just de som drabbats av problem, medan de andra varken hörs eller syns.

Ett annat exempel på missförstånd kring M5an är att den skulle ha en dålig koppling. Det är inte heller sant. Däremot är det viktigt att hantera kopplingen på rätt sätt när 400 hk och 500 Nm matar på - d v s att kopplingen ska upp och foten bort från pedalen innan man gasar. Klarar man bara detta håller kopplingen länge. Min är felfri och har fungerat i 7700 mil och visar ingen tecken på utmattning.

Leta reda på en fin svensksåld och okrockad M5a så har du en bil som överträffar det mesta!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
7700 mil är långt från länge, men OK du har rätt in princip.

Själva motorn verkar ju vara bra det är e bara en del grejer som sitter runt om som brukar gå sönder. Att byta luftmängdmätare lite då och då kan knappast kallas för bra kvalite. Om de åtminstone hade gjort någon åtgärd på den nya man köper så att den håller, men så verkar ju inte vara fallet.

Dessutom en hiskelig oljeförbrukning på de tidiga modellerna skulle i alla fall inte jag vilja ha. Även om det inte är farligt så är det mycket tråkigt att springa och fylla på var 200:e mil som om det vore en 25 år gammal slutkörd bil man har köpt.

Men jag är sugen på att köpa en trots alla kvalitetsbrister!!!
Bilen får kosta, man köper den ju inte enbart för transport mellan A-B.

mvh/F
Att de tidigare årsmodellerna dvs -99 och -00 skulle vara dåliga är skitprat.

VANOS problemen finns nog inte mer än på nån annan modell. Oftast har bilarna tyvärr fått fel diagnos. Vanosen rasslar som en ny "diesel", men vad gör det egentligen?, och detta endast på tomgång.

Oljeförbrukningen varierar, min ligger på cirka 0,7l olja/2500km. Nåt man kan leva med.

På m5board.com är det mest bilar tillverkade kring -01 som motorerna rasat på. Vevlager som brukar ge upp, kan vara lönt att kolla om det är ett fabrikat fel någon viss månad -01.

Sedan lever man konstant med elfel med denna bil. Bensinpump, LMM, ABS styrdon m.m. m.m.

Köp en fin bil, och titta dig inte blind på milen. Helhetsintryck är det som räknas.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Vanosen är det säkert inget fel på, förutom rasslandet då, med det har jag på min M3:a också.

0.7 l / 2500km är ju iofs. inte så farligt men det är tråkigt.
600:- /10000km i merkostnad kan man ju leva med, men lite onödigt kan tyckas.

Alla dessa fel sammantaget som bayerischemotor tog upp gör att jag ändå blir lite tveksam till köp. Men vem vet snart sitter man där i sin M5:a. Är man M-bils frälst så är man.

mvh/F
Buspelle
Flisan: "Alla dessa fel sammantaget som bayerischemotor tog upp" gäller just bayerischemotors bil och ingen annan. Min bil har gått felfritt i 7700 mil och jag har haft ett antal M5or i min omgivning som aldrig heller haft något annat än normala bagatellfel. Bayerischemotors rekommendation att läsa på m5board är ett bra tips eftersom det är så oerhört mycket fler medlemmar på detta forum, vilket gör att man får en mycket bättre bild av hur M5an verkligen är jmf den bild man får av några enstaka m5-åkare på vårt ur M5-synpunkt lilla forum.
Har disskuterats tidigare om M5 E39.
Var vänlig att använd sök funktionen.
Många är trötta för att svara på samma frågor igen och igen.

Varför vill man ha en M5 E39, när man har hört mycket om fel på bilen?

Har själv inte haft några problem som ej gick att lösa, som t.ex. LMM.
Tacka folket på forum som autopower och m5board för hjälpen.
Kan ej säga detsamma om verkstäders hjälp.

M5:an (även M3:an & Alpina) lämnar ingen ägare oberörd :)

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Buspelle:
Klart felen går att lösa, det gör väl alla fel.
Men det kostar ju.
Sen har ju du en -01:a, vi diskuterar ju -99 -00:or.

Det är ju trevligt att din har gått 7700mil felfritt, inte imponerande men trevligt för dig. Om någon av de delar vi pratar om här går sönder innan 15000 mil så tycker jag fortfarande det är dåligt. Sådana dyra delar som ex. Vanos, LMM, bör i alla fall hålla i åtminstone 20000 mil.

Koppling kan man ju alltid diskutera eftersom det är så pass mycket pulver i maskin, men nog borde den hålla åtminstone 12 tusen mil. Men de flesta verkar ju byta redan innan 8000 mil.

För några år sedan kunde se att i ca. 50 % av alla annonser för -99:or -00:or stod det några eller alla av nedanstående rader:
På en bil som gått ca. 8000mil.

Bytt koppling
Bytt båda LMM:er
Bytt Vanos
osv....

Detta hade inte alls varit ett problem om det vore så att delarna varit billiga eller att man efter bytet vetat att de nya delarna höll en bättre kvalite. Men så är ju tyvärr inte fallet.

Dessutom verkar ju mer än ett ex. haft problem med bränslepumpen + lite allmänna givarproblem. Men ABS givare och annat dylikt har ju de flesta bilmärken problem med så det kanske inte är så intressant.

Jag tycker i alla fall att man bör vara medveten om att saker kan inträffa och det troligen kommer kosta flis. Men är man riktigt sugen så letar man upp ett bra ex. och köper ändå, fan livet är kort.

mvh/F

CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Jag har en M5 -99 sedan 2,5 år och är otroligt nöjd med den. Den drar förstås litet olja men vad gör det när den går så underbart fint. För mig gör det ingenting enär jag i övrigt är helnöjd!! Bättre gatbil kan man knappast få.
Fel råkar väl de flesta bilar ut för. Bilen har nu gått ca 13700 mil och jag har under den tid jag ägt den bytt några ABS/DSC-sensorer, bensinpump och vattenpump. Det är fel som alla biltyper kan råka ut för efter över 10 000 mil.
Antingen har jag haft en otrolig tur att ha hittat en sådan fin -99a eller är det precis så som sagts ovan att det är några som haft otur (eller hanterar/kör sin bil vårdslöst) som hörs och som ger sken av att ett par årgångar av biltypen bara krånglar. Jag tror på det senare.
M v h
Ricke

Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Tänkte bara dela med mig lite av det jag lärt mig om BMW M5 99-00 på detta forum. Vad det gäller oljeförbrukningen, så förbättrades fodren i motorn, från och med mars på 00 modellen, och här är det "taskig" inkörning(för hård) som ger detta problem. Svårt att kontrollera och därmed gardera sig mot. Köper man en 99:a eller 00:a så får man leva med den stora oljeåtgången eller byta block.

Vad det gäller Vanos, så uppgraderades denna från och med månad 9 år 2000, alltså 01:ans modell har en backventil som håller oljan kvar i Vanos och därmed slipper man "dieselrasslet" vid start. Rasslet ska inte påverka Vanos tålighet, utan det klassas som ett rent skönhetsfel! Rena Vanosras är mycket sällsynta, och det brukar vara LMM, bränslepump, lambdasond, magnetventiler till Vanos, tjuvdrag av luft, osv, osv som ger "taskig" gång på bilen, alltså sällan Vanos i sig. Själv tror jag att problem med själva Vanos härhör från felaktigt handhavande! hård körning för tidigt, med "kall" olja, tror jag inte Vanos mår bra av! Så en 99:a eller 00;a som drar mycket olja, och är felaktigt inkörd, skulle jag tro också kan få Vanosproblem! men det är mest mina egna funderingar, och jag är inte bilmeck!

Vad det gäller kopplingen, så är det samma sak, den håller, som på vilken bil som helst, om den används rätt! Fullt uppsläppt koppling, innan man gasar! tacka f.. för att det rasar, med de krafterna och felaktigt användande!

Sen är det väl lite ABS-givare och andra sensorer som kan "knasa" lite, men den erfarenhet jag har är att detta inte bara är ett BMW problem! Sammantaget tycker jag i varje fall min M5:a är en underbar bil, och jag tror att med lätt varsamt användande + regelbunden service, så håller M5:orna utmärkt! Fast dom stundtals fått oförtjänt med skit på detta forum!

HA DET!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.