AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.231

Få jag behålla körkortet?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej på er!

Jag undrar ifall mitt körkort kan sitta löst efter följande:

1. Åkte dit för fortkörning hösten 2005, körde då i 115 km/h på 90-väg. Detta resulterade i en varning från Länsstyrelsen.

2. Åkte idag fast för fortkörning, 62 km/h på 50-väg.

Är det någon här som vet med "säkerhet" vad som kommer att hända med mitt körkort?

Som jag har förstått det så måste man få 2 st varningar inom en 24 månadersperiod innan de tar körkortet dvs. >= 25 km/h för fort på 50-110 väg.

eller

1 varning och ett flertal (mer än 2) mindre trafikförseelser dvs. 0-24 km/h for fort på 50-110 väg inom en 24 månadersperiod.

eller

Flera mindre trafikförseelser > 3 st inom en 24 månadersperiod.

Någon som vet vad som gäller?

PS. Ingen av gångerna har jag kört med M5:an utan båda med AUDI Diesel... DS.

Mvh. Bjarre

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag åkte dit i fartkontroll bara 2 månader efter att jag återfått mitt kort från föregående fortkörning, men jag fick "bara" böter och inga papper hem eller nåt annat så jag tror inte Du heller ska bli drabbad. (76km/h på 50 väg)
Paap Reeder
Enligt min TRO är det så här:
... för det första så bedömmer de olika länstyrelsernas allmänna ombud (AO) dessa överträdelser relativt olika.
Ingen enhetlig "straffskala" finns tillämpad. Det som inte resulterar i en varning i ett län kan resultera i att kortet dras in vid ett annat län.

D-län "lär" vara spec "hårda".

Alla överträdelser lämnas vidare av polisen för bedömning av AO.

3 ggr utan bälte + en körning med dimljus + böter för blanka bakdäck kan bedömas av vissa AO som "att här är det bäst att stämma i bäcken" = varning. Sedan behövs det bara "några +km till" för att kortet skall dras in.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Länsstyrelsen kommer inte att höra av sig. Du kan sova lungt!

Been there, done that...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Precis vad jag ville höra, nu kan jag gå och lägga mig och sova gott!

Återkommer här ifall det händer något annat.

En fråga till:

Hur lång tid har Länsstyrelsen på sig för att fatta ett beslut dvs. när får jag besked (senast) om det skulle ske en ev. återkallelse?

Tack för svaren!

Mvh. Bjarre
Kanske lite O/T men om du blir av med körkortet i exempelvis 2 månader och sedan torskar en gång till på en mindre fortkörning, exempelvis 60km/h på en 50km/h-väg så blir du med största sannolikhet av med körkortet igen. Detta trots att du egentligen hållt dig under "körkortsgränsen", exempelvis max 139km/h på motorväg där 90km/h gäller.

Tänkte bara tipsa om detta eftersom många tror att de alltid klarar sig om de håller sig under denna magiska "körkortsgräns". Funkar fint för dem som aldrig torskat lappen, men övriga bör se upp...

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Rolex:

Det stämmer inte.

Om du varit av med körkortet och får tillbaka det så återkallas kortet endast om du kommer upp i "varningsnivå", dvs 26-30 km/h över satt hastighetsbegränsning (ej 30-väg) om det om det sker inom en 2-års period från den senaste återkallningen. Därefter "nollställs" man. Naturligtvis finns det undantag men de är relativt få.

Jag har även egen erfarenhet i frågan... Fick tillbaka körkortet i mitten på april 2003 efter 8 mån utan (fortkörning). Åkte fast för fortkörning igen i september samma år. Då körde jag i 70 km/h på 50-väg. Hörde inte ett ljud från länsstyrelsen. 2004 var det dags igen 114 km/h på 70-väg. Trodde då att jag skulle få ett hårdare straff eftersom jag är återfallsförbrytare. Men icke, fick 3 mån enligt återkallningsmallen.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Som jag har förstått det så är indraget körkort inte själva straffet för en hastighetsöverträdelse. Böterna man får är själva straffet. Det indragna kortet är ett ingripande från länstyrelsen som då anser att man inte är lämplig som trafikant.
Därför tror jag inte att det finns något "ja" eller "nej" som svar på frågan. Tror snarare att svaret blir "Kanske, kanske inte" Att det helt enkelt beror på om just ditt fall kommer att granskas av en jurist på länstyrelsen och om denna jurist i så fall tycker att du är olämplig eller inte.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
FFF:

Länsstyrelsen har en mall att gå efter. Den finns bland annat att läsa i länken två rader upp. Hur skulle det se ut om alla fick bestämma själva. Kompisarna går fria medans grannen, vars katt har pissat i ungarnas sandlåda, får ett jävla straff.

Och visst har du rätt i att indraget körkort inte är ett straff i juridisk mening. Men självklart blir det ett straff i alla fall. Man kan kalla det vad man vill, men inte är det böterna jag fruktar om jag åker dit för fortkörning :)
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
LexCom: Visst har dom en mall dom går efter. Men det är ju just en mall och inget dom måste följa slaviskt, så att säga. Hade det varit den mallen som gällde och inget annat. Då hade det inte behövts någon tingsrätt och det hade inte heller funnits någon anledning att överklaga om man anser beslutet felaktigt.
Länstyrelsens jurister gör, i egenskap av juridiska personer, en bedömning, och har mallen som stöd.
FFF - Juridisk person har inget direkt samband med jurister, bara så du vet. :)
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Anders N: Öhhh... *blubb* Näe. Jurist, skall det nog vara :/
Lexcom:
Möjligt att det är som du säger, i regel. Dock blev grannen av med körkortet en andra gång pga att han kört för fort (82km/h på 70km/h-väg) ca 6 månader efter att han åkt fast första gången då han kört ca 40km/h över gällande hastighet. Länsstyrelsen ombad honom att skicka in körkortet bums, vilket han också gjorde. Kanske var detta "undantaget som bekräftar regeln" men såhär var det iaf...

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Paap Reeder
... med den drucknes envishet hävdar jag att Lst i Nyköping bedömer mycket hårdare än Lst i 08:a.
Trots listor och allt.

MVH /// Paap R
Paap: Inte för att jag misstror dig, men finns det någon statistik som styrker det du säger? Intressant i så fall, ett brott borde ju bedömas lika oavsett om man har brått i Nyköping eller Stockholm...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag bor i Nyköping och de har varit snälla mot mig :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
FFF:

Länsstyrelsen måste ju bedömma brotten lika. Enda gången de kan träda utanför mallen är om det inträffat en exeptionell situation i samband med fortörningen ex vårdslöshet i samband med fortkörningen. Skulle LS hela tiden göra egna bedömningar och värdera längden på återkallelsen så skulle det bli kaos. Mallen är ett prejudikat.

Hur skulle det se ut om återkallningstiden skulle variera i olika län för samma brott? Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag någonsin hört någon som hamnat utanför mallen vid en ren fortkörning.

Självklart finns det undantag, men de är nog få.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
LexCom:
Känner flera som har bedömts olika. Som sagt tidigare är det indragna körkortet inte ett straff för brottet.
Länstyrelsen gör en BEDÖMNING om PERSONEN i fråga är lämplig som bilförare eller inte. Det är alltså inte bara fartöverträdelsen som väger in. Har man t.ex. dokumenterade alkoholproblem så kommer det att påverka bedömningen o.s.v.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.