|
|
|
|---|---|
|
Har på bilprovningen fått underskänt på högt lamdavärde 1,05. för tredje gången och jag har provat allt,utom felet. Alla värde bra Hc. 45 Co.0 Co.2500.0 Lamda sond 1,05 Inga fel medelande,och jag har provtryckt avgasröret inga läckor,kollat alla bälgar o vakumslangar,inga hål. Mätt volten på lamdan 0,7-1,03. Så frågan är om det kan komma signal från lamdan fast den sotat igen. Tacksam för svar peter | |
|
Har idag bytt till ny lamdasond (original 1800:-). På verkstadaden mätte den 1.03. Glad i hågen åkte o besiktigade och där visade den samma värde som förut 1.05 = inte godkänd för fjärde gången,det var alltså inte fel på lamdan. Finns det någon som varit med om nått liknande fel så vore jag glad för tipps. återkommer om jag lyckas åtgärda detta, med svar om felet. Annars måste den skrotas. |
|
|
Inte skrota skänk den till mig istället :) Ska kolla runt lite och se om jag hittar något som kan hjälpa dig att få till felet,, |
|
| tyvärr så skiljer det på olika mätare, råkade ut för det själv, min lambda låg på 1,25 ca, bytte lambdan sen sjönk den hyfsat mycket för att gå igenom bes, men riktigt bra verkade den inte, jag har fel på min lmm också, kanske en bidragande orsak,vet ej! | |
|
Tack *danne* och dd. Det konstiga är att bilen faktiskt går sämre med den nya lamdan, liksom sämre ork i acceleration,precis som dd påpekar. Synd därför den gick som en skollad råtta förut (ursäkta djurvänner) |
|
|
Det ända jag kan komma på som skulle kunna strula förutom de grejjer du har kollat upp, så är det just Lmm som kan strula, har ganska nyligt fixxat en annan bil som inte gick som den skulle lite sporadiskt sådär, han hade kollat det mesta, och Lmm funkade "tyckte han" efter att ha provat att koppla ur den. men helt enkelt så var det så att luftmasse mätaren hade fått försämrad funktion på något vis, så efter byte var allt okej, innan detta trodde jag att om man fick fel på Lmm så var den helt pajj, Dvs ingen skillnad urkopplad mot inkopplad, altså den gick på nödprogrammet i databoxen.. Så prova att kolla upp Lmm,kanske låna en "med samma bosch nummer" givetvis, eller om det är en annan tillv. lyft av battpol en liten stund och sätt tillbaka och prova. Det dryga i ditt fall är juh att bilen går väl bra? men går inte igenom Besiktningen,, :( |
|
Paap Reeder |
... vid för högt lambda så går den magert. Ett högt lambda kan "dölja" andra fel typ för högt HC. Lambda skall ligga på 1,00 ... hamnar du där kanske HC "sticker" eftersom förbränningen inte blir optimal då. Jag skulle börja med att undersöka - luftläcka EFTER LMM - igensatta filter - insugspackningar / vevhusvent om den tar tjuvluft där. MVH /// Paap R |
| Jag hade för högt värde på min 525i, felet var vid insuget där en kopplingen var lös i slangen som går via tomgångsmotor och in till insuget. Bilen fick tjuvluft och det påverkade lambda-värdet. Efter tätning med pl400 (tror jag det heter) så blev det frid o fröd på svbp. :D | |
|
Tack för alla proffsiga tipps o svar! Efter ha lämnat bilen på ytterligare en verkstad kunde dom konstatera att det läckte lite avgaser ur en klämma alldeles bakom katterna, fast avgasrören tidigare var provtryckta så kom antagligen inte röken fram ända dit. Det lagat och en flaska spridar rengörare, så åkte jag till bilprovningen och den gick igenom med värdena Co. 0,0 Hc 0,25 Co.2500 0,0 Lamda 1,01 Så samman fattningsvis berodde det antingen på sotiga spridare eller den lilla läckan i avg. Grund problemet till mina eventuella sotiga spridare berodde på att min vevhusvent, tidigare hadde hoppat av. Hoppas detta kan hjälpa någon med samma problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.