AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.346

hur långt kan man skruva in hjulbultarna?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag undrar hur långt kan man skruva in hjulbultarna på en bmw 323i 79. är det nån som har koll på det?
grejen är den att jag har köpt ett par bbs fälgar och mina bultar till plåtfälgarna räcker inte till på längden så dom når inte ens fram till de gängade hålen. frågan är bara hur långa bultar jag skall köpa.
30mm når inte fram så det måste bli 40 eller 50.
50mm kanske är för långa? 40 mm kanske bara når in en 7-8mm i de gängade hålen, räcker det?

grejen är den att jag kommer inte åt min egen bil förrän i helgen och jag skulle vilja köpa nya bultar nu. därför kan jag inte bara gå ut och kolla på bilen.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Jag tror man säger att man minst måste ha ingrepp med 6 gängvarv för att få ett bra skruvförband. fler gör inte så stor skillnad. Men det verkar ändå smartast att kolla innan du köper.
sc
637
schumi
e30 318is -90
6 gängvarv låter bra tycker jag. jag skulle tro att det nog är ganska precis det jag får om jag kör med 40mm. killen som jag köpte fälgarna av hade såna tror jag.
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Tips: mät bultens utstick på dom gamla fälgarna och jämför med dom nya!!
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Bör inte bulten gå lika långt in som tjockleken. Det är väl det natuliga mätregeln med vnliga bultar

RT
BMWCS #4149
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Vackert efternamn Hasse har

RT
BMWCS #4149
Se till så att de inte blir för långa!
Skruvar man i för långa bultar bak så tar
bultarna i parkeringsbromsmekanismen, så
att den skadas.
Mät hur djupt hålet är gängat, och köp
bultar därefter.

DYRT NÖJE = ROLIGT NÖJE
sc
637
schumi
e30 318is -90
tyvärr kan jag inte mäta på dom gamla fälgarna för jag bytte bort dom när jag köpte nya fälgar.
men jag tror nog att jag kommer att köpa 40mm bultar för det måste fan räcka. jag tror att jag nog kan ha sönder parkeringsbromsen med 50mm. jag vet att jag testade med 40mm bak på plåtfälgarna och då tror jag att dom var och snosade lite på parkeringsbromsen för det lät skumt.
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
gullarp: heter du likadant?
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
ja

RT
BMWCS #4149
sc
637
schumi
e30 318is -90
om man skulle satsa på 50mm och dom visar sig vara för långa, är det då svårt att såga av dom utan att man förstör gängningen på något sätt?
jag tycker att det känns som att det borde vara svårt att få till en bra "början" på skruven om man har kapat dom. man vill ju inte förstöra några gängor.
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Efter att du har kapat bultarna fasa kanterna på en bandputs så går det nog bra

RT
BMWCS #4149
323E21terror
Shumi du kan mäta på mitt reservhjul vilket har en plåtfälg av samma tjocklek som dina tidigare..är rätt säker på att det är exakt samma modell också. Om du åker hem till helgen så kan ju du plocka ur det och mäta bulten så du vet.

farten är min drog
sc
637
schumi
e30 318is -90
jaha..
köpte 50mm och dom var så klart för långa. det klonkade fint från bakhjulen vid provkörning.

rätt jobbigt att såga av dom med bågfil kan jag säga :)

men det var inga problem. blev bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.